České míjení se s islámem
Bronislav OstřanskýZveřejnění rozhovoru s islamofobním aktivistou Petrem Hamplem v Učitelských novinách je jen novým dnem české debaty o islámu, která rezignovala na odbornost, a dokonce i islamofobní scéna se tu spokojuje s produkcí druhé kategorie.
Na internetu se však objevila i řada humorných reflexí, mezi nimi například doporučení, že by se rozhovor mohl stát prvním dílem nového seriálu Učitelských novin. Na něj by mohlo navázat povídání s Adamem B. Bartošem o židech a Tomášem Vandasem o Romech — určitě by to mnoho lidí ocenilo podobně.
Nenabídnou Učitelské noviny rozhovory s rasisty jako seriál? Repro DR
Tím, že povídání, které by ještě donedávna šlo čekat spíše v Parlamentních listech či zdejší „blogosféře“, vyšlo ve stavovském periodiku, jež by mělo přinášet osvětu a kriticky přistupovat k informacím, se může zdát, že bylo pokořeno další dno českého „potýkání se“ s islámem. Sluší se proto připomenout, že rezignace na fakta a znalosti, jakož i míjení se s realitou, má u nás dlouhou tradici — a to nejen pokud jde o islám.
Úvahy o islámu a muslimech novopečeného ombudsmana Křečka krásně zapadají do zdejšího kontextu. Jde-li o islám, naprosto se tu rezignovalo na snahy poznat, kdo má vlastně pravdu…
Odborníci, kteří obvykle hrají roli arbitrů — nebo by ji aspoň hrát měli — v otázkách, kde se očekávají znalosti, v případě islámu a muslimů na české mediální scéně zpravidla spíše „kazí hru“, a tak se zdejší „míjení se s islámem“ bez nich obvykle obejde. Kombinace sebevědomé ignorance se silným názorem tak stále znovu přináší neradostnou úrodu — a Hamplovo expozé jenom ukazuje, co vše jsme si zvykli brát jako normální.
Zatímco hrubozrnným výlevům nenávisti ztělesňovaných islamofobem Konvičkou se dostávalo svého času mimořádné mediální pozornosti, o poněkud sofistikovanějších a elegantnějších formách protiislámské demagogie to ani zdaleka neplatí. Když před zhruba pěti lety vrcholila tzv. „migrační krize“, záplavy nenávistných komentářů se valily nejen na všechny „mohamedány“, „čmoudy“, „muslimáky“, „slimáky“ a dalšími nepublikovatelnými termíny častované údajné „invazní hory“, ale rovněž na odborníky, kterých se to téma více či méně týkalo, od orientalistů, religionistů, přes geografy či sociology.
Snaha o věcnost tak nezřídka zanikala ve víru ideologických střetů, kde se pro ostřejší výraz nešlo příliš daleko. Seriózní média, včetně těch veřejnoprávních, či státní instituce tak musely opakovaně řešit dilema mezi hledáním pravdy o islámu a tím, co by velká část spoluobčanů o tomto náboženství patrně ráda slyšela, aby se utvrdila v tom, o čem se už stejně domnívá, že ví.
Netřeba dodávat, že tyto dvě množiny mají pramalý průnik. Stejné dilema se v různých podobách u nás opakuje s železnou pravidelností, mimo jiné v komentářích ke kauze vydání kontroverzní knihy Základy tauhídu.
Rezignace na odbornost už i na akademické půdě
Hodně toho bylo napsáno o tom, jak se „doba postfaktická“ projevuje v médiích a v politice. U nás se však už stačila projevit i v akademické sféře. Když jde o islám, tak jde mnohdy věcnost, erudice a kritické myšlení stranou.
chtěl bych Vám srdečně poděkovat za Vaše dlouhodobé úsilí o pravdivý pohled na Islám i vše, s čím je u nás spojován. Vaše úsilí je opravdu velmi cenné, neboť je věnováno problematice, o níž se u nás téměř nic neví, resp. pěstují se lživé představy často přiživované až chorobnou nenávistí. Díky za to, že se podílíte na utváření společného dobra.
Jiří Vyleťal
Nazvat svatyni v Kábě "posvátným kamenem" může být sice poněkud zjednodušující, ale - pokud se u dané knihy jedná o dílo populární, tedy pro širší veřejnost, je možno toto označení nechat projít. Ten kámen v té svatyni opravdu stojí, a pro muslimy celé to místo posvátné skutečně je.
Že islámské fundamentalisty "nezajímá islámský výzkum" - toto konstatování se opravdu zdá být velice blízké realitě; ten fakt že islámští fundamentalisté (někteří) usilovně studují islám, to ještě naprosto nic nevypovídá o tom, že by přitom opravdu respektovali (a do svého obrazu světa včlenili) výsledky opravdu seriózních islámských studií. Například za časů reálného socialismu se také velice usilovně studoval "vědecký marxismus" - ale výsledky skutečně seriózních, kritických marxistických studií se přitom naprosto ignorovaly.
A to že Ostřanský autorovi knihy předhazuje jeho vzpomínku na to, jak mu někdo líčil typického džihadistu, svědčí o jeho (Ostřanského) naprosté zaujatosti; neboť R. Kučera tu naprosto jednoznačně uvádí, že takovouto primitivní představu džihadistického bojovníka mu sděloval někdo j i n ý; nebyl to tedy jeho vlastní obraz. (Jediná skutečně hrubá chyba v dané pasáži by byla ta, pokud by tam opravdu v dativu jednotného čísla bylo napsáno "mě".)
Jak řečeno nečetl jsem uvedenou publikaci, nemohu tedy posuzovat její odborné kvality ani její ideové zaměření; ale uvedené polemické argumenty ze strany B. Ostřanského se jeví být opravdu velmi slabě odůvodněnými, až přímo tendenčními.
P.S. Ani ta akce "Muslimové očima českých školáků" mi není nijak blíže známa; ale skoro bych měl porozumění pro to že ji ministerstvo zrušilo (respektive jí odebralo akreditaci). Za konkrétních českých podmínek by se totiž mohlo - přes nejlepší úmysly - nakonec jednat jenom o přilévání oleje do ohně.
Docela by mě zajímalo, kdo a jakým způsobem by prověřoval názory "přivedeného" muslima.
Protože ty by asi prověřeny musely být.
Anebo ne?
Anebo by v diskusích na školách mohli být i ti muslimové, kteří by tvrdili, že pro muslimy je šaríja nadřazena zákonům evropských zemí a měla by vznikat paralelní společnost, nebo že teroristické útoky na civilisty jsou přijatelnou odpovědí na útlak islámu od Západu?
A takových není zas až tak málo...
https://www.evropskehodnoty.cz/wp-content/uploads/2016/05/Co-si-mysl%C3%AD-evrop%C5%A1t%C3%AD-muslimov%C3%A9-a-pro%C4%8D1.pdf
Když už jsme ale dopustili stav, že se z kterékoli strany rovnou volá po krvi nejen ve svatých knihách, řešení je v nedohlednu. Nakonec stejně převládne v médiích i veřejném mínění cynismus a u politiků oportunismus. Viz třeba tento názor:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/komentar-druha-migracni-krize-se-nekona-evropa-zcynictela-91297?seq_no=3&source=hp&dop_ab_variant=1&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=null
A kdyby se náhodou v Evropě vyskytli politici s odvahou Jicchaka Rabina nebo irských vyjednávačů, on už by se našel někdo z "našich", pravděpodobně v režii některé spojenecké tajné služby, kdo by je zlikvidoval.
Přitom by šlo všechny konflikty uhasit jednoduše: Okamžitě zastavit veškeré dodávky zbraní všem zúčastněným, především takovým dárečkům jako jsou Turci nebo Saúdi. Ale to je přesně to, na čem se tzv. mezinárodní společenství nikdy neshodne. (Ono by se totiž pak taky muselo mluvit i s Ruskem a s Ruskem přece slušní lidi nemluví...) A už vůbec se neshodne na krocích vedoucích k zastavení toku petrodolarů do Saúdské Arábie, kterými se financuje právě ta ideologická subverze v evropských mešitách, kterou mediální hajzlíci v honu za sledovaností a někteří obzvlášť vypečení politici následně prezentují jako vrozenou muslimskou krvelačnost.
Základní příčinou všech konfliktů na Středním Východě od 30. let 20. století je hlad Západu po ropě. Jak to napsal Kurt Vonnegut už skoro před 20 lety: Ropa je droga a na Západě právě začal absťák.
Kdyby něco takového udělala třeba organizace Člověk v tísni, nemyslím si, že by to pozitivně zapůsobilo proti islamofobii. Lidé, kteří mají z islámu strach, to pochopí naprosto špatně. Nezačnou muslimy mít rádi, ale budou si naopak vytvářet ještě více konspiračních teorií o sluníčkářsko-muslimském spiknutí proti nim.
Pan Kalous napsal:
Evě Hájkové Pátek, 6.Března 2020, 17:03:34
"Lidé, kteří mají z islámu strach, to pochopí naprosto špatně."
No tak možná někteří rodiče, někteří ředitelé škol a všichni ti, kdo si osobují právo do školství kecat především z pozice sponzorů konkrétních škol. Na žáky/studenty by to nejspíš mělo téměř nulový dopad, protože škola je v jejich hlavách v pořadí důležitosti všech institucí osobujících si právo na vytváření jejich světového názoru (formulace pro cyniky: na jejich indoktrinaci) na téměř posledním místě..
-------------------------
Smazal to pan Kalous sám, nebo někdo jiný?
"Lidé, kteří mají z islámu strach, to pochopí naprosto špatně."
No tak možná někteří rodiče, někteří ředitelé škol a všichni ti, kdo si osobují právo do školství kecat především z pozice sponzorů konkrétních škol. Na žáky/studenty by to nejspíš mělo téměř nulový dopad, protože škola je v jejich hlavách v pořadí důležitosti všech institucí osobujících si právo na vytváření jejich světového názoru (formulace pro cyniky: na jejich indoktrinaci) na téměř posledním místě..