Sme z najhoršieho von
Eugen GindlKomentář předního slovenského novináře představuje českému čtenáři jednu z tváří vítěze tamějších sněmovních voleb a příštího slovenského premiéra Igora Matoviče.
Dôvod: zakladal si na tom, že vždy bol, je i bude šťukou v parlamentnom rybníku. Nepodkupným bojovníkom proti korupcii. Nebojácnym performerom v aréne zastupiteľskej demokracie. Drzým šašom v službách verejného záujmu. S výsadou, na ktorej si (ako politický klaun) najviac zakladá: nahlas hovoriť pravdu aj v prítomnosti vladára.
V nijakom prípade však nejde o kópiu Beppa Grilla s talianskych Cinque Stelle, či ukrajinského prezidenta, kedysi populárneho zabávača, Vladimíra Zelenského. Matovič je karpatský originál.
Nebojácnym performerom v aréne zastupiteľskej demokracie. Foto FB OľaNO
Kto bol — kto je? — duchovným otcom politika Matoviča? Kto mu povedal: „Dobre si rozmysli, za čo bojuješ, lebo sa ti môže stať, že vyhráš?“ Väčšina z tých, čo sa to pokúšali zistiť, tvrdia, že víťaz volieb bol odjakživa samorast. Temperamentný, neraz zádrapčivý diskutér, s vyhraneným zmyslom pre humor. (Či skôr pre kanadské žartíky?)
Impulzívny, ale so schopnosťou neobyčajne presne komunikovať svoje názory. S ťažiskom na refrény, ktoré by si mali jeho poslucháči čo najdlhšie uchovať v pamäti. Ako racionálne, ale do rozhorčenia zabalené (teda emotívne) posolstvá. Človeka, ktorý vníma svet tak ako oni a pokúša sa zmeniť ho k lepšiemu.
A Kollár je kozel zahradníkem.
Co se týče dalšího vývoje, půjde po letech více napravo, ale snad přinese, doufejme, také nějaká pozitiva. S hodnocením je třeba vyčkat.
Mimochodem, Matovič je dalším vítězem voleb z řad podnikatelů. Příslušnost lídra k této branži se stává celkem zásadním předpokladem k uchopení rozhodující politické moci. (Jde o novější jev a změnu zajisté signifikantní.) Bylo by přitom nanejvýš záhodno, aby rozluku státu a církve doplnila i rozluka politiky a podnikání. Nebo minimálně praxe znevýhodnění podnikatelů pro danou roli. Bez zajímavosti a pro nás bez obdoby není "zájem" Matoviče o mediální sféru. Myslím, že s českým premiérem si nový slovenský bude celkem dobře rozumět.
Jak zajistit, aby platilo, že největší majetek ≠ největší moc?
Klasická pravice tak dlouho cepovala lidi pro jejich hřích závisti, až na to sama trochu dojela. Přes veškeré rozčarování ze ztráty svého politického významu a ze všeobecného nezájmu o dodávanou ideologii se ovšem s levicí, pokud je vůbec nějaká k mání, o problému ani nepobaví. Jak patrno např. i v současných USA.
Samozřejmě, vyvstává zde klasická otázka "střetu zájmů".
Ale položme si otázku, co je vlastně lepší (respektive co je méně špatné): schopný podnikatel, který není na světě politiky závislý, který se kdykoli může vrátit zpátky ke svému podnikání - anebo ale politický bafuňář, profesionální funkcionář, který prakticky nemá možnost (ani schopnost) uplatnit se jinde mimo sféru politiky, a který se tedy svých politických pozic musí držet jako klíště?
A od kterého je možno očekávat jakékoli šíbrování, manipulování, chytračení a zákulisní spolčování, jenom aby si mohl udržet svou pozici?...
Co se pak možností nějaké alternativy k oběma zmíněným případům (oligarcha nebo celoživotní funkcionářský kádr) týče, pak už Aristoteles konstatoval, že právě tohle je velký problém. Totiž získat pro politiku nějaké opravdu rozumné, odpovědné a nezkorumpované osobnosti. Protože takovéto osobnosti mají v naprosté většině případů svůj vlastní okruh životní náplně, která je pravidelně mnohem hodnotnější nežli svět politiky. Takže už podle Aristotela je vlastně nutno tyto pravé a ryzí osobnosti nutit, aby - v zájmu společnosti - překonaly svou nechuť a do politiky vstoupily.
Podle Aristotela jsou totiž obecně základní motivace pro účast na politice tyto:
- touha po moci
- touha po slávě
- touha po penězích.
A tak tomu bylo prosím už v oněch "zlatých" časech bájné antiky; tím méně je pak možno se podivovat nad tím, jaké poměry v politice vládnou dnes.
Náhodný výběr má jednu výhodu: Četnost výskytu řídících talentů v jakékoli náhodně vybrané skupině je podobá jako v celé populaci. Proto je zaručeno, že se vždycky najde někdo, kdo se vyprofiluje jako přirozený předák. I správnost rozhodování náhodně vybraných skupin je srovnatelná se správností expertního rozhodování a často je dokonce kolektivní rozhodování náhodně vybraných skupin přesnější a optimálnější.
Aby to nesvádělo k osobnímu obohacení, a) musí být funkční období dostatečně krátké (optimální je jeden rok), b) nesmí se na nikoho dostat víc než jednou za život.
Přednosti: dozajista v prvé řadě pojistka proti (systémové) korupci, respektive vůbec proti odcizení státního aparátu od lidu.
Negativa: už Aristoteles konstatuje, že náhodný výběr jde nevyhnutelně na úkor odborné kompetence. A to jsme prosím v dobách antiky - kdy byly správní akty a procesy nesrovnatelně jednodušší než dnes! Kdy víceméně každý znal každého, a mohl tedy bezprostředně ohodnotit jeho nároky a povinnosti.
V dnešním vysoce komplexním světě doufat, že i přes systém losování se tu a tam na to správné místo dostane opravdu kompetentní zástupce - to je opravdu stejně tak dobře možné si rovnou koupit los do loterie a doufat, že hned napoprvé vyhraji hlavní cenu.
Nedá se nic dělat, ale dnešní politika (státní správa) je natolik složitou záležitostí, že si vyžaduje specialisty. Nebo přinejmenším takové, kdo jsou ochotni - a schopni - se do této vysoce komplexní problematiky intenzivně zapracovat.
Jak složité jsou dnes státní rozhodovací procesy, nejlépe ilustroval jeden poslanec německého parlamentu, když v rozhovoru prozradil novináři, že celý první rok svého mandátu spotřeboval na to, aby se seznámil alespoň se základy chodu práce v parlamentu.
Krátce řečeno: určování nějakých správních orgánů prostřednictvím losu je dnes reálně možné nanejvýš jenom na čistě lokální úrovni, snad v nějaké trampské osadě nebo kolonii zahrádkářů; ale jinak je to naprosto iluzorní představa.
U úředníků státní správy bych rozhodně dala přednost jinému způsobu výběru, jakož i u obměnných údů exekutivy.