Rozhovor s Magdalenou Davis: TOP 09 a Starostové jsou Zeleným nejblíže
Jan GruberJak učinit z klimatické krize hlavní téma sněmovních voleb? Kdo jsou spojenci Zelených? Ublížila straně spolupráce s TOP 09 v evropských volbách? O těchto a dalších tématech jsme hovořili se spolupředsedkyní Zelených Magdalenou Davis.
Na nedávném sjezdu jste říkala, že hlavním tématem sněmovních voleb musí být klimatická krize. Jak toho chcete docílit? Během přípravy na tento rozhovor jsem zjistil, že se vám do médií příliš pronikat nedaří. Za poslední dva roky se o vás mnoho nepsalo, pomineme-li zprávy o stádech divočáků, která pustoší Mníšek pod Brdy, kde jste starostkou.
Téma klimatické krize je pro lidi uchopitelné nejlépe skrze vlastní zkušenost. Pokud dnes osmdesát procent obyvatel České republiky vnímá sucho jako závažný problém, jde z našeho pohledu o příležitost, jak jim nabídnout naše politická řešení a vysvětlit širší souvislosti. Musíme se jim snažit zprostředkovat pohled do budoucnosti, aby viděli, jak mohou neřešené dopady globálních změn klimatu proměnit jejich životy.
To se samozřejmě nemůže podařit za rok nebo dva, neboť je nezbytné přijmout skutečnost, že svět se dramaticky proměnil a neodpovídá představám, v nichž nás utvrzovala škola, rodina a blízké okolí. Všichni se o světě musíme naučit myslet jinak, oprostit se od tradičních receptů a dříve osvědčených řešení problémů. Musíme si uvědomit, že náš současný způsob života je neudržitelný a je třeba s ním urychleně skoncovat.
Proč se to Zeleným doposud nedařilo? Vždyť závažnost klimatické krize neustále roste, ale preference strany jdou rok od roku stále níž a níž...
Zelená politika po lidech požaduje, aby se uskromnili, neplýtvali a byli ohleduplní. Spousta z nich to i dlouhé roky po pádu komunismu nechtěla slyšet. Představa, že by se jejich životy měly znovu sešněrovat, se jim vůbec nezamlouvala.
Měl jsem spíše na mysli, proč od roku 2006 ve sněmovních volbách dosahujete stále horších výsledků. To jste se spoluprací s pravicí natolik zkompromitovali, že vám lidé už nevěří?
Za hlavní chybu považuji, že Zelení v dané době stáli pouze na osobě Martina Bursíka. Politická strana se ovšem nemůže opírat o jednu osobnost, neboť s jejím odchodem padne i ona. Tehdy jsme podivně ustrnuli, zapomněli jsme rozvíjet členskou základnu, což nás v následujících letech značně limitovalo.
Pojďme dál. Jaká opatření by měla Česká republika v boji se změnami klimatu přijmout, respektive s čím Zelení půjdou do voleb.
Musíme přestat těžit a spalovat uhlí, jinak nebudeme s to naplňovat klimatickou dohodu z Paříže, případně její zpřísnění, neboť je zcela zřejmé, že není dostatečně ambiciozní, aby udržela globální oteplování pod dvěma stupni Celsia. To se samozřejmě neobejde bez propracovaného plánu transformace naší energetiky. Odstavit uhelné elektrárny a přepnout na výrobu energie z obnovitelných zdrojů nelze ze dne na den, protože se do nich v minulosti málo investovalo.
Dále chceme klást důraz na rozvoj moderní hromadné dopravy. Je třeba lidem umožnit, aby mohli nejen po České republice, ale i Evropské unii pohodlně a relativně levně cestovat po železnici, aby jí dávali přednost před létáním. Ačkoli mnozí z nás čas od času využíváme auto, musíme se snažit i tuto potřebu omezit, například skrze sdílení, protože osobní automobil není nezbytný každý den, alespoň pokud spolehlivě funguje páteřní síť vlaků a autobusů.
S kým a proti komu hodláte tato opatření prosazovat? Kdo jsou vaši spojenci a naopak protivníci?
Současná politika se vyznačuje urputnou snahou udržet status quo. Spousta lobbistických skupin ví, že jejich byznys má omezenou životnost, ale kvůli penězům usilují o její prodloužení. Na mezinárodním poli jde o ropné společnosti, na domácím třeba o automobilový průmysl, o němž všichni víme, že ve stávající podobě brzy skončí. Totéž platí pro podnikání Pavla Tykače a Daniela Křetínského. Protivníků je mnoho.
Dostatečný argument pro nevolitelnost. Ale aspoň že to řekli dost včas před volbami.
Vždyť komunismus (myslím tu ideu, nikoliv režim) byl odsuzován i z toho důvodu, že prý šlo o budoucnost příliš jasně nalajnovanou, kde nebyl prostor pro lidskou vůli, pro rozhodování, co člověk chce a co nechce.
A najednou slyším, že pan Horák mluví o plánování přijatelného uspořádání či dokonce nejmenšího zla a směřování k takovému plánu.
A protože nemůžu být svobodný v singuláru, ale vždy jen s druhými svobodnými lidmi, mohu ty své plány druhým jen nabízet a přesvědčovat je o nich.
Například nebudu určitě volit žádnou politickou stranu, která neplánuje radikální snížení emisí a určitě to neznamená, že chci volit stranu, která prosazuje nesvobodu.
A protože nemůžu být svobodný v singuláru, ale vždy jen s druhými svobodnými lidmi, mohu ty své plány druhým jen nabízet a přesvědčovat je o nich.
Například nebudu určitě volit žádnou politickou stranu, která neplánuje radikální snížení emisí a určitě to neznamená, že chci volit stranu, která prosazuje nesvobodu.
Pokud tedy plánuji život někomu jinému, omezuji jeho svobodu. Zároveň je ale evidentní, že společnost je provázaná, takže individuální plánování pouze vlastní samostatné budoucnosti je holý nesmysl.
U Vás to ovšem velice často budí dojem, že Vy jste se z toho pubertálního stadia slepé vzpoury proti všem ještě doposud nedokázal dostat.
Výše jsem nepsal o žádných plánech. To zmínila až paní Hájková. Samozřejmě, že my, co tady spolu diskutujeme, nemůžeme nikterak změnit další vývoj (a osud) lidstva. Je jasné, že ani civilizace, jíž jsme součástí, nemůže (a ani nemá) diktovat "zbytku světa". Musí dokonce také sama mnohé reflektovat a absorbovat. Přitom zůstává, při vší naší sebekritičnosti, inspirativnějším a vlivnějším faktorem pro další světaběh než třeba tradiční pastevecké společnosti. Třeba už právě tou svou kritikou sebe sama...
Většina lidí, muži asi více než ženy, má ovšem přese všechno své názory na dění a události. Zvláště pak ti, kteří o nich dobrovolně a vydatně diskutují, jako my zde. Je to náš zájem i potřeba. Názory máme jistě velmi rozmanité, jejich základních typů ovšem není příliš mnoho (takže tu docela dobře reprezentujeme celek). Když pomineme kibicování a poťouchlosti, můžeme mít názory konvenční, nebo nekonformní, hloupé i objevné, krajní i právě naopak, pravicové a levicové, antropocentrické i obecně biofilní. Není však úplně fér, nechává-li si břitký a ironizující kritik své vlastní mínění pokud možno vždy pro sebe, coby kartu v rukávu.
Nevytvářím si, pane Horáku, představu o ["Mi"] přijatelném stavu společnosti v roce 2050. Skutečnost bude jiná než by byly tyto mé představy, bude prostě taková, do jaké se realita vyvine. Zdali stav společnosti v roce 2050 bude přijatelný nezáleží na tom, jaký bude, ale jestli ho přijmu. (Vlastně to znamená přijímat lidi, přijímat je i když s nimi třeba v různých věcech nesouhlasím, budovat s nimi vztahy - to je "stav společnosti". Naopak to tedy neznamená, zda stav společnosti - jakožto "zkoumaného děje" - odpovídá nějakému mému plánu.) Ať ten stav v roce 2050 bude jakýkoliv, z toho hlediska, že všechno jednou stejně špatně skončí, bude perspektivně nejhorší, ale z toho hlediska, že všechno skončí dobře, bude ten stav perspektivně nejlepší, protože žádný jiný stav k dispozici nebude.
Jak by tedy podle mě měli lidé mířit ke své budoucnosti? Měli by přestat lpět na tom, co je nemůže učinit šťastnými, měli by rozlišovat, co mohou ovlivnit a co ne, měli by věřit, že všechno jednou nakonec skončí dobře - a tam, kde to mohou ovlivnit, to udělat. Ne ve smyslu plánů, které vyžadují, aby se druzí lidé chovali jako součástka mého stroje na budoucnost, ale ve smyslu mezilidských vztahů.
Do nemalé míry si za tento trpký osud může SZ sama. Neměla dost empatie pro sociální problémy. Také se nevyhnula ideologizaci své politiky. Úspěch ANO dokládá nejlépe, že lidé ideologie odmítají.
Je třeba rovněž vidět, že mnoho potenciálních voličů Zelených (třeba i já) nesouhlasí s jednostranným zaujetím klimatickou změnou, především proto, že to je globální záležitost par excellence. Lidé si, podle mne právem, představují ochranu životního prostředí trochu jinak. Nesdílejí "geneticky" daný odpor SZ k jaderné energetice a byli by většinou velmi neradi, kdyby se (i) naše země měla změnit ve "větrný park". Naopak by velkou většinou přivítali podstatnou regulaci výstavby v městech. Ta jsou přece naším nejvlastnějším životním prostředím. (Nadměrná spekulativní výstavba je ovšem rovněž nemalým přímým a nepřímým přispíváním ke změně klimatu.) Dále by Zelení měli najít odvahu k zásadní kritice zatraktivňování individuální dopravy. Ohromné investice do infrastruktury je třeba delegitimovat jako (především) prosazení parciálního zájmu části byznysu. Přepravu zboží po silnici by strana měla usilovat zásadně znevýhodnit.