Vláda chce zdanit digitální korporace. Počkejme na EU, říkají kritici
Jan KašpárekPondělní jednání vlády posvětilo návrh ministerstva financí na zavedení digitální daně směřované především vůči gigantům internetové ekonomiky. Česká republika se rozhodla nečekat na chystané mezinárodní opatření a jedná na vlastní pěst.
Vláda v pondělí schválila návrh digitální daně, která zřejmě od příštího července dopadne na digitální korporace i platformy virtuální ekonomiky. Předloha ministerstva financí Aleny Schillerové (nestr. za ANO) má narovnat podmínky českých firem typu Seznamu a nadnárodních gigantů, jako je Google či Facebook, které dosahují obratu přes 750 milionů euro globálně a přes sto milionů korun místně. Kritici poukazují na to, že by vláda měla raději počkat na chystanou mezinárodní úpravu a nejednat na vlastní pěst.
„Internetoví giganti u nás neplatí daně v míře, která by odpovídala ostatním firmám, což je nefér. Dlouhodobě podporujeme nalezení společného mezinárodního řešení. Jednání na úrovni EU a OECD však bohužel ještě nějakou dobu potrvají. Protože nemůžeme dál vyčkávat, přicházíme s vlastní úpravou,“ uvedla Schillerová.
Aby se česká novela nepřekrývala s očekávanou globální daní, počítá se s jejím časovým omezením. Poslední sedmiprocentní daň z obratu mají korporace zaplatit za rok 2024.
Nová povinnost se dotkne společností provozujících cílenou internetovou reklamu, využívajících „mnohostranná digitální rozhraní“ (tedy i sociálních sítě či ekonomické platformy typu taxislužby Uber), jakož i obchodujících s daty uživatelů. Zdanění jednotlivých služeb se má odvíjet od toho, zda dosahují určitého rozsahu.