Zveřejněné e-maily Facebooku odhalují, jak chtěla firma kšeftovat s daty uživatelů

Josef Patočka

Digitální gigant zvažoval zrušit omezení přístupu k uživatelským datům pro největší inzerenty. Plánoval také zaznamenávat informace o našich telefonátech a sms zprávách, aniž by o tom uživatele informoval. E-maily získal britský parlament.

Zaměstnanci Facebooku v roce 2012 zvažovali, že prodají největším inzerentům nakupujícím u digitální platformy reklamu neomezený přístup k datům svých uživatelů. Inkriminující e-maily získal od Facebooku výbor britského parlamentu pro internet, kulturu, média a sport v rámci posuzování žaloby, jež proti sociální síti podala americká softwarová společnost Six4Three.

Ze zveřejněné komunikace mezi zakladatelem a ředitelem společnosti Markem Zuckerbergem a dalšími vrcholnými představiteli firmy vyplývá, že firma otevřeně uvažovala o prodeji osobních dat uživatelů přímo inzerentům, a záměru se vzdala teprve po dvou letech. Na světlo díky jejímu zveřejnění ovšem vychází i celá řada dalších kontroverzních praktik, k nimž se společnost ve své honbě za ziskem propůjčila.

Nevybíravý boj s konkurencí

Kupříkladu v roce 2015 začala firma soustavně z telefonů svých uživatelů s operačním systémem Android stahovat metadata o jejich hovorech a textových zprávách, aby tak mohla lépe zkoumat jejich komunikační návyky. Snažila se přitom, aby bylo pro uživatele co nejtěžší se o těchto změnách dozvědět.

×