Už to přiznávají i jejich zakladatelé: sociální sítě nás rozežírají zevnitř

John Harris

Bývalí vysoko postavení manažeři Facebooku a Googlu varují před důsledky nekontrolované moci digitálního průmyslu. Vyslyšíme je?

Téměř nejvýznamnějším tématem roku 2017 se stal jeden ze zdrojů šířící se úzkosti. Je jím moc, kterou získala hrstka společností prostřednictvím internetu nad individuální myslí každého z nás i budoucností celé planety. Někdejší utopická představa vzkvétající digitální společnosti zřejmě dosáhla vrcholu své popularity v době arabského jara a od té doby je na ústupu.

Chcete-li mít představu, kolik se toho od té doby změnilo, představte si prezidenta Spojených států, kterak se nad ránem věnuje pobuřování světa na Twitteru, nebo si vzpomeňte na celou plejádu nových slov a frází, v současnosti obdařených tíživými významy: ruská propaganda, boti, trollí farmy, kyberšikana, falešné zprávy, dezinformace.

Druhým příznakem rychlosti, se kterou se věci mění, je úplný převrat v postojích samotného nejmocnějšího muže Silicon Valley. Sotva před rokem si zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg stále ještě sebevědomě liboval v imperiálních úspěších své firmy a představu, že dezinformační zprávy šířené jeho platformou ovlivnily výsledek amerických prezidentských voleb, odmítal jako „úplně praštěnou“. Nyní už nemine týden, aby společnost nepřišla s nějakým prohlášením, jímž se nás snaží přesvědčit buď o nasazení, s nímž pracuje na uspokojení svých kritiků, či o tom, že její víra ve vlastní věčně zelený, jurodivě liberální étos je právě tak radostná jako kdysi.

Facebook se vývojem dostal do zcela fascinující pozice. Ve významu a zájmech si nezadá s tou největší politickou stranou. Společnost je nezměrně mocná a přitom současně kypí nejistotou. Mírní svou hluboce pochybnou politiku vyhýbání se daním. Najala přes tisíc nových zaměstnanců, kteří mají hlídat, kdo na stránkách inzeruje. Současně ale podle všeho není schopná dát na všechny pochybnosti o svém vlivu na běh světa jinou odpověď než „víc a víc Facebooku“. Ve svém předvánočním poselství tvrdila, že jakkoli může „pasivní“ užívání sociálních médií uživatelům škodit, „aktivní interakce“ s dalšími lidmi online lidem přináší nejen „zlepšenou kvalitu života“, ale i „radost“. Zkrátka a dobře, pokud vám Facebook leze na mozek, řešením není nic jiného než používat ho víc.

Leze vám Facebook na mozek? Používejte ho víc. Ilustrace international-careers.com
×
Diskuse
JP
January 3, 2018 v 14.39
„Tyto tři velké společnosti“ – měl na mysli Facebook, Google a Apple – „dnes ovšem tvoří systém, nad kterým, řekněme si to na rovinu, už ani nemají plnou kontrolu…"

Svého času i Goethův "čarodějův učeň" vypustil do světa duchy, kteří se vymkli jeho kontrole, nad nimiž už neměl žádnou moc.

Najde dnešní doba nějakého "mistra", který ty džiny lidské pošetilosti vypuštěné z láhve dokáže zase zkrotit?