Octli jste se ve facebookové diskusi? Vyhledejte pomoc
Petr BittnerV diskusi na sociální síti prohráváte bez ohledu na argumenty: ztratíte s ní celé odpoledne, vynaložíte maximální úsilí a přesto skončíte jen s nepříjemnou pachutí a nesmyslnými konflikty s lidmi, kterých si ve skutečném světě vážíte.
Určitě se vám někdy přihodilo, že jste tak nějak „uvízli“ v diskusním vláknu pod nějakým postem. Strávili jste v něm s určitými přestávkami podstatnou část pracovní doby — a ani v těch přestávkách jste vlastně nepracovali, ale spíš jste koukali do prázdna, hyperventilovali a nechali se užírat zabedněností vašich oponentů, podlostí cizích trollů a tou strašnou nespravedlností, že vaše poctivé a propracované komentáře prohrávají na lajky s demagogickými útoky od vašich soupeřů. Komu to jen říct, bože? Kdo zjedná nápravu?
Po nějakém čase jsem si všimnul, že se mi to v určitých obměnách nestává „někdy“, ale v podstatě úplně vždycky. A dospěl k závěru, že za to nemůžu ani já, ani moji oponenti, ale Facebook.
Plíživá cholerizace společnosti
Na úvod je třeba říct, že označení „sociální“ je v případě Facebooku stejně zavádějící, jako je slovo „platforma“ v případě Airbnb nebo Uberu. Facebook je sociální v tom smyslu, že se na něm vyskytují lidé. Ale ti se vyskytují i v e-shopu Alzy. Možná že Facebook je vlastně taky takový e-shop, akorát fáze „nákupu zboží“ se nachází o pár kroků dál a již mimo danou platformu — čili podléháme dojmu, že tu nejde jen o naše peníze. Jde.
Jeden sdílený jazyk na Facebooku neexistuje — algoritmy jich definují miliony pro stále specifičtější skupiny a skupinky lidí podle jejich preferencí. Hledat k sobě cestu je skvělá věc, ale nejsem si jistý, že se to může podařit zrovna na Facebooku, který je modelovaný tak, aby společnost naopak přehledně roztřídil pro potřeby inzerentů.
("... cizeluje svou odpověď tak, aby byla pokud možno napoprvé neprůstřelná, aby zasadila oponentovi K. O.")