Mladým politickým autistou
Radovan BartošekV dnešním dílu letního seriálu Deníku Referendum popisuje Radovan Bartošek, jak se kdysi nechal ošálit iluzí deklarované spravedlnosti, která však v důsledcích odměňuje podle veskrze nespravedlivých principů.
Ačkoli mi cizí lidé při setkání pravidelně hádají víc, je mi jen 27 let. Narodil jsem se tedy až po sametové revoluci a nevystrčil jsem nohu z Evropy. Když se mě kolegyně Míla Palánová ptá na můj největší životní omyl, na první pohled se zdá, že skoro není z čeho vybírat. Narodil jsem se a žiju v době, která by prý měla být nejlepší, završená, svobodná a prosperující. Doba zbavená politického útlaku. A tedy poskytující mnohem menší příležitost k tomu nějakou pěknou dějinnou chybu udělat.
Kdybych se měl co k čemu a narodil se o nějakých padesát let dřív, mohl jsem teď třeba psát o tom, jak jsem nejdřív vstupoval a pak zase vystupoval ze strany, jak jsem v osmašedesátém věřil, že Husák je docela dobrá volba, mohl jsem stihnout léčbu Klausem a dělení Československa. Ale ne. Ať se snažím, jak můžu, o každých narozeninách dokážu přidat nanejvýš tak rok.
Můj největší životní omyl tedy bude poněkud subtilnější, téměř intimní, a do dějin se nezapíše. Je ale pravděpodobné, že jej spolu se mnou udělala i řada dalších lidí žijících v této potenciálně nejšťastnější době. Pokusím se jej popsat.
Je to skoro k neuvěření, ale před nějakými deseti lety jsem byl podstatně mladší, než jsem dnes. Jako dnes jsem se i tehdy zajímal o politiku a veřejné dění. Jenže tehdy jsem byl, jak to jen říct, poněkud politicky dezorientovaný a mnohem náchylnější k vábení různých pravicových liberálních i konzervativnějších pohádkářů, kteří se v těch letech snažili úspěšně prodávat legendu o dluhové pasti, do které levice naši zemi žene, o osobní odpovědnosti a zaslouženém úspěchu těch talentovanějších, kteří nemají být omezováni a trestáni zdaněním.
Ačkoli naše rodina žila od výplaty k výplatě, uvěřil jsem i tomu, že si žiju nad poměry a že si nad poměry žijí i lidé z mého okolí, kteří v propukající ekonomické krizi přišli o práci nebo dřeli za pár šupů a počítali každou korunu. Věřil jsem, že sociální situace naší rodiny je mravním prohřeškem, něčím, za co bychom se měli stydět. Věřil jsem, že líp už bylo a že je potřeba, aby si ti nejslabší ve svém vlastním zájmu utáhli opasky.
Pojem „víra“ je v tomhle případě na místě. Liberálně-pravicový pohled na svět je skutečně cosi jako náboženství nebo mravní imperativ, který se zdůvodňuje sám ze sebe. Pokud fakta neodpovídají výkladu volnotržních džihádistů, tím hůře pro fakta…
Až teď přichází moment studu a chyby, které jsem se dopustil. Být dítkem rodičů ekonomicky úspěšných, moje politická idiocie by se snad dala pochopit. Především bych de facto nekonal proti svým vlastním zájmům. Jenže já jsem mohl vidět důsledky politiky, za kterou jsem se bral a jejíž reálné dopady ničily život mně, mým blízkým, mé třídě a v konečném důsledku i celé společnosti.
Pravičáctví je v teorii krásné, protože vytváří iluzi spravedlnosti, která je dána zásluhovostí. Abych svou vírou neotřásl, od obyčejných lidí kolem sebe jsem se snažil izolovat, nevnímat obtíže důchodců, kteří nemají na doplatek za lék, pacientů a lékařů, kteří musejí vypisovat potvrzení na 30 korun poplatku, nebo hendikepovaných lidí, u kterých si pravice předsevzala pravděpodobně jejich totální vyhlazení.
Ono to šlo vidět, šlo to i velmi dobře chápat, ale vyžadovalo to v prvé řadě naslouchat druhým a snažit se pochopit jejich perspektivu a obtíže. Něco, co atomizovaný egoismus informačního kapitalismu skutečně nepěstuje.
K volbě ODS nebo TOP 09 jsem to nakonec naštěstí nedotáhl. Učím se poslouchat druhé lidi a chápat jejich situaci, motivy jejich chování, obavy a přání, i když je nesdílím. Lidé si totiž ve své životní zkušenosti nejsou rovni, ale to je třeba chápat jako apel k empatii. Mou největší životní chybou, kterou se snažím napravovat už více než dekádu, bylo přesvědčení, že empatie je projevem slabosti. A ono je to přitom přesně naopak.
Anebo když se o někom prohlásí, že "je hluchý k potřebám chudých", tak by se museli urazit všichni neslyšící.
Zkrátka, jistých příměrů se už asi v lidské řeči sotva budeme moci zbavit. A tak by spíš na místě bylo asi trochu více tolerance, pokud za používáním určitých termínů (a nemocí) není znát zlý úmysl.
Jenže snad trpaslík je skutečně malého vzrůstu, hluchý neslyší, deprese je v zásadě špatná nálada s proklatě různou intenzitou, slovo psychopat už z odborné řeči zmizelo, u schizofrenie by mělo patřit k základnímu vzdělání, že název vůbec necharakterizuje podstatu problému.
O autismu platí nejvíce ovšem právě to, že každý člověk na autistickém spektru je úplně jiný. A zatímco někoho snad charakterizuje rigidní dogmatismus ve stylu "tím hůře pro fakta" a nedostatek empatie, jiného trápí empatie přílišná a příliš komplexní vnímání světa.
Neurazila jsem se, jen se mi "sevřelo srdce" :-) A nárok na jistou "korektnost" mám na DR a podobné platformy, ne na řeč obecnou. Zvláště když to použití zde mi přijde zcela samoúčelné.
Ten pojem "autismus" byl dříve vlastně neznámý, ale rozšířil se spolu s příchodem demokratické politiky, jako výraz pro charakterizování určitého stylu toho či onoho politického aktéra, kdy tento se uzavře do svého vlastního světa (či do své vlastní ideologie), a není schopen či ochoten vnímat to, že ten svět okolo něj funguje ještě nějak jinak, než jak si to on sám představuje.
Z tohoto pohledu je ten termín "autismus" dokonce i korektní - neboť v zásadě vystihuje jádro této poruchy. A - v tom běžném politickém diskursu by bylo opravdu dost obtížné ho nahradit nějakým jiným, méně problematickým.
Bylo by samozřejmě možno použít formulaci o "uzavřenosti dotyčného do sebe sama" - jenže v běžných politických střetech, to se nedá nic dělat, je zapotřebí jednoduchých a pregnantních výrazů.
Zkrátka: nedá se nic dělat, ale používání toho přirovnání se v obecné řeči asi nedá nijak zastavit; a tak asi bude přece jenom smysluplnější si vůči tomu vypěstovat určitou toleranci, než se tím nechat znovu a znovu "vytáčet".
O dostatečné schopnosti emocionální empatie syna paní Kubíčkové jsem nepocítil nejmenších pochyb...bych ujistil.
O to více mne zaujal nástin pozadí vzniku jak emocionální tak i sociálně politické empatie usedlého mladého spoluobčana.
Doufám, že se nejedná jen o literární zpracování morálního apelu....bych dodal.
Možná by stálo za to s ní o tom návrhu diskutovat, ale ne ji odbýt slovy: "Nedá se s tím nic dělat".
(Někdy se dokonce říká hluchý jak pařez, slepý jak patrona.)
Já vím, že se to říká. Ale občas přemýšlím, co si asi o tom myslí ti lidé, kteří doopravdy nevidí a neslyší (nebo jejich blízcí), když se s podobnou řečí setkají. Možná jim to nevadí, protože se naučili být vůči tomu imunní. A možná si říkají: já přece nejsem hluchý/slepý, nýbrž jsem neslyšící/nevidomý. Ty druhé termíny se jako nadávka naštěstí neužívají. Což ovšem o autismu neplatí, protože je to odborný termín a jiný není.
moje tolerance může být nebetyčná, ale jde mi o to, jakým předsudkům a představám bude reálně čelit moje dítě. Používání slov "autista" a "autistický" v běžné řeči je uznávám snad menší problém, než např. již pravidelně se opakující spekulace, že nějaký další školní či podobný střelec byl autista. Samozřejmě mi nezbyde než se smířit s tím, že pro nezainteresovanou veřejnost nakonec vždycky nad jakoukoliv osvětou zvítězí zjednodušené představy, zvláště u takto složité záležitosti jako jsou poruchy autistického spektra.
Nejsem zajisté žádný odborník jen proto, že mám dítě na autistickém spektru a i sama s nemalou pravděpodobností autistka jsem, přesto si troufám tvrdit, že podstatou autismu opravdu není "uzavřenost do vlastního světa".
Zkrátka porucha vývoje sociální interakce a komunikace, která má miliony extrémně různých konkrétních podob. Nějaké uzavření do vlastního světa tam vůbec nemusí být. Nebo jen v míře, v níž takto "do sebe" unikají i "neautisté"
Užívání existujících slov v dosud nevyužitém posunutém smyslu je podobně jako přirovnávání základní vlastností jazyka. V běžných textech, jejichž počet celkem dramaticky (ach, ty transfery!) roste, sklouzáváme často k efektním a módním formulacím (novinové titulky to nyní postihuje v míře vskutku vrchovaté). Často nejsou výrazy, přívlastky, přirovnání adekvátní a nemusejí být ani citlivé (nebo, chcete-li, korektní). Nelíbí se mi, když se třeba skoro všechno šíří hned „jako rakovina“. Zvlášť když to samé se jindy šíří zase „jako lesní požár“. Je snad celkem jasné, že na podobné floskule je třeba si dávat pozor. Nejen však proto, že leckdo má (třeba v rodině) rakovinu, příp. že se vrátil z požáry postižené řecké Attiky. Ona nakonec i písnička Mackie Messer v podání M. Kopeckého může být pro blízké oběti útoku žraloka z Marsa Alam bolestná...
Chcete si zvýšit svoji psychickou odolnost?
Diskutujte na DR!
Nikdo nepoužije třeba AIDS jako metaforické označení něčeho nevyléčitelného. To je větší tabu.
Mimochodem, já sám tohoto přirovnání nikdy nepoužívám.
Která se - jakkoli taktéž z ryze medicínského hlediska značně nekorektně - běžně používá pro označení vnitřní rozštěpenosti, ať už v oblasti politické či jiné. A i v tomto případě by se samozřejmě každý kdo je sám schizofrenií postižený mohl cítit dotčeně. Ale - nutno opakovat - i v tomto případě se s tím asi reálně nedá nic dělat.
Ovšem, v daném případě to "Cikáni" bylo označení naprosto jednoznačně pejorativní; a zároveň zde byla k mání bezproblémová náhrada.
I když přesně vzato ani ti "Romové" nejsou vždy označením zcela korektním; neboť by se vlastně muselo důsledně používat označení či pojmenování "Romové a Sinti". Takže pokud se používá to paušální "Romové", pak by se zase Sinti (ať jsou třeba jen malou menšinou) mohli cítit právem dotčení, že jsou označováni zcela falešným pojmenováním.
Samozřejmě, existují lidé, které většina české populace označuje jako Romy, ale oni se s tím neidentifikují. Ale nepovažují se za Sinti.
To mi připomnělo knížku, v níž židovský autor popisuje, jak v dětství neměl tušení, že je Žid (rodiče byli ateisté a nemluvili o tom), a tak nadával spolužákovi do "židů" (s nějakým hanlivým přívlastkem, pochopitelně). Pak byl v šoku, když mu to matka řekla.
Ono třeba židovství vám možná v některých případech může způsobit více subjektivních potíží než autismus - pokud tedy dáme přednost definici nemoci jako stavu, který nemocnému jedinci způsobuje subjektivní potíže.
Znal jsem vám kdysi takového člověka, ten se v metru nikdy za jízdy nedržel, poletoval při cestě podzemkou jako motýlek a mávaje křidélky pronášel knižním jazykem věty, jako například: "Ach my mentálně postižení, normální lidé si vůbec nedovedou představit, jaký my máme těžký život." Subjektivních obtíží měl asi tak stejně jako já.
Pokud jsem tedy autistou, myslím, že mi to celkem žádné zvláštní subjektivní obtíže nezpůsobuje. Možná těm lidem okolo...
A ještě bych ráda upřesnila onu spíš žertovně míněnou poznámku o nadreprezentovanosti. Možná každý z nás někdy diskutuje poněkud "autisticky" v tom lidovém užití, tedy řekněme "zabedněně", jak to hezky přeložil pan Horák.
Ale pokud jde o jedince, kteří by skutečně dostali diagnözu, kdyby o to usilovali: Pokud by tu bylo 50 diskutujících... Když sebe prohlásím za diskutující, což pravda moc nejsem, a za osobu na autistickém spektru, jsme na tom průměru populace, čísla se liší, ale dejme tomu 2%. Abychom se octli nad průměrem, bohatě stačí jeden další :-)
Tak třeba pan Bartošek použil pojem ještě v článku:
http://denikreferendum.cz/clanek/24299-doba-postfakticka-je-dusledkem-systemu-ktery-si-na-fakta-nikdy-nepotrpel
a v článku
http://denikreferendum.cz/clanek/23625-knihy-o-zakladech
(ale tam si nejsem jistá skutečným smyslem)
A namátkou další autoři - Lukáš Jelínek:
http://denikreferendum.cz/clanek/24079-politicka-dzungle-alfa-samcu
Jan Šícha:
http://denikreferendum.cz/clanek/22526-vikend-ukaze-kolik-nemcu-osleplo-at-vzteky-nebo-strachy
Petr Bittner:
http://denikreferendum.cz/clanek/19744-rudy-polibek-zelene-ruzence
Jiří Pehe:
http://denikreferendum.cz/clanek/12486-o-socialnim-autismu-soucasne-vlady
http://denikreferendum.cz/clanek/10862-kdo-si-bere-obcany-jako-rukojmi
My tady na DR bychom snad ještě mohli být schopni se domluvit na tom, že ho užívat nebudeme; ale až do toho parlamentu a tamějších diskusních zvyklostí opravdu nedosáhneme.
Zatímco v odborném diskursu se význam slova vyvíjel a měnil, v oblasti vzdělanecké komunikace ustrnul. Nejstarší výskyt tvrzení, že americká veřejnost je poněkuď autistická -- ve smyslu neschopná překročit svoji americkou perspektivu -- si vybavuji z Bellovy knihy z konce padesátých let. Zazněla v téměř přátelském tónu, Daniel Bell miloval USA kriticky, ale upřimně.
Nejméně od těch slov žije to politické použití slova autista vedle medicínského svým vlastním životem.
Přiznám se, do Vaší reakce na Bartoškův článek by mne nenapadlo, že může hrozit prolnutí těch dvou užití, že by to politické (či společensky kritické) mohlo stvrzovat předsudky vůči lidem s konkrétní medicínskou diagnózou. Možná, protože se ve svém okolí s podobnými předsudky nesetkávám a pokud ano, přičítám je příliš automaticky intelektuální či morální chatrnosti mluvčího.
Slibuji Vám, že se politického použití slova autismus ve svých textech zdržím, ale zároveň Vás poprosím, abyste takto použitý autismus nebrala rovnou jako projev emotivní či morální nedoslýchavosti mluvčího, ale spíše jako důsledek rozrůznění jazykových užití.
V jednom má pan Poláček pravdu, mistrovat jazyk je téměř beznadějné. Psychiatrie a psychlogie to ovšem moudře pochopily a z diagnoz mizí čas od času slova příliš obtěžkaná nevhodným obecným užíváním. Možná ten čas dozrává i pro autismus.
Na druhé straně souhlasím, že léčba blbosti politickou korektností má vedlejší účinky, které jsou svojí závažností zcela srovnatelné s projevy původní léčené choroby.
Přimlouval bych se tedy, pane Profante, abyste se politického použití tohoto slova ve svých textech zdržel úplně stejně, jako se nyní chystáte zdržet použití slova autismus.
v tom Vám, bohužel, nedokážu a ani nechci vyhovět. Již jen proto, že se moje fóbie z psaní neohrožených idiotů a z klaunů v politice projevu zaznamenatelnými klinickými příznaky (vomitivní nutkání, ledový pot, zvýšený tep atd.) a tudíž neumím přesně určit, zda jde o záležitost vkusu, morálky anebo medicíny.
Obdobně si nejsem jist, zda projevy xenofobie nejsou u mnoha lidí spíše než projev společenské patologii záležitostí pro psychiatra.
Děkuji za Vaše pochopení
Martin Profant
Autismus by tedy v takovém případě nebyl problémem autistického jedince, ale okolní společnosti.
Pokud se tento pohled na problém prosadí ("tolerantní a akceptující společnost, která oslavuje rozdíly mezi jednotlivými lidmi místo toho, aby se je snažila stírat"), autismus sám od sebe vymizí (s fobiemi ještě tak daleko nejsme).
Vaši reakci mi tedy dovolte chápat jako oslavu naší neurodiverzity, čímž jsme společně alespoň malým krůčkem přispěli k přeměně společnosti netolerantní na společnost tolerantní a akceptující.
to tak uznávám vskutku bude, že výraz autismus předcházel zkoumání fenoménu autismu. A když byl pro autismus použit, nemohl nikdo odhadnout, jak košatý jev to je a jak zavádějící termín v konkrétních případech to může být. V podstatě jsem se na základě zde vedené diskuse skutečně smířila s tím, že tu budou chtě nechtě různé roviny užití :-) a různě se budou proplétat a ovlivňovat.
Vlastně mi ani nevadí adjektivum "autistický", v něm ten doslovný původní význam slova akceptuju a možná bych ho i sama příležitostně použila. U substantiva "autismus" bych už byla velmi opatrná. Jako skutečný problém mi připadá "autista", to slovo mimo kontext poruch autistického spektra opravdu těžko přetěžko může být míněno pozitivně a ne jako dehonestace nebo v nejlepším případě rezignované konstatování. Pan Bartošek jej užívá o sobě, ale také tak negativně označuje jisté své "vývojové stadium".
Takže děkuji velice za Váš slib, ale nemusíte se jej držet striktně.
Jak naznačil svým osobitým způsobem pan Nushart, alespoň v komunitě lidí na spektru a jejich blízkých (na západ od nás zřejmě i mimo ni) se běžně používají pojmy neurodiverzní x neurotypik. Nakolik je to šťastné, to si netroufám soudit.
Pokud bych vůči Vám měl osvědčit svoji empatii (netroufám si soudit, zda jí mám dostatek či nikoliv), pak mě opravdu nenapadá jiný způsob, jak to udělat, než že bych Vám v ničem neodporoval. Takový druh empatie Vám však poskytnout nemohu, bylo by to proti mým zásadám. Představím-li sebe například v pozici vašeho studenta, pak bych se samozřejmě na věc díval z jiného úhlu.
Miloš Zeman jistého předsedu vlády nazval svého času "schizofrenním autistou". Je rozdíl v používání výrazů "hluchý", "trpaslík" a na druhé straně stále platných medicínských kategorií. K těm bychom měli být zdrženliví, i když víme, že také podléhají dobovým změnám, jak výstižně zmínil pan Profant.