Petr Macinka přijel rozvrátit ministerstvo životního prostředí
Matěj MoravanskýHlavním problémem Motoristů sobě ve vedení ministerstva životního prostředí není jejich nekompetentnost. Zásadní potíž spočívá v tom, že budou plnit zadání svých sponzorů a fosilních oligarchů na úkor občanů a životního prostředí.
Na první tiskové konferenci nový ministr životního prostředí Petr Macinka prohlásil, že klimatická krize skončila. Hned v prvních minutách po nástupu do úřadu názorně předvedl, s čím Motoristé sobě na ministerstvo nastupují: s šokující rétorikou, která má především odpoutat naši pozornost od cíleného rozvratu ministerstva, jehož úkolem je ochrana životního prostředí nás všech.
Destrukce ochrany přírody
Motoristé sobě jsou politickou úderkou lokálních i celostátních byznysových zájmů. Jejich teatrální popírání vědy, výsměch ochráncům přírody nebo kritika klimatické politiky jsou přitom jen kouřovou clonou. Za ní se skrývá rozkrádání peněz daňových poplatníků ve prospěch oligarchie: služba uhlobaronu Pavlu Tykačovi a sponzorům této politické strany.
Mezi sponzory Motoristů patří František Fabičovic, jehož firma Alcadrain vyrábějící sanitární techniku poslala Motoristům na kampaň milion korun. Samotný Fabičovic tvrdí, že chtěl darem pouze podpořit Petra Macinku, který je jeho rodinným známým.
Zároveň ale Fabičovic i Macinka dlouhodobě vystupují proti existenci Chráněné krajinné oblasti Soutok. Na jejím území Fabičovic provozuje Oboru Obelisk, kterou označuje za „unikátní“ projekt ochrany přírody a zároveň ji nabízí jako místo pro lov zvěře. Při nakládání s oborou ale bude muset nově Fabičovic brát ohled na správu chráněné krajinné oblasti, proti čemuž podal několik neúspěšných žalob.
Komentář●Irena Ferčíková Konečná
Ústavní soud se rozhodnutím o CHKO Soutok postavil za přírodu i za demokracii
Petr Macinka opakovaně uvedl, že ve vládě navrhne zrušení této oblasti mimo jiné kvůli ochraně vlastnických práv lidí, jako je František Fabičovic. Podle posledních závěrů Ústavního soudu ze začátku listopadu však k takovému kroku nejsou zákonné důvody a existence CHKO Soutok je legitimní.
Za Motoristy v Královéhradeckém kraji na poslankyni kandidovala Klára Sovová, provozovatelka Luční a Labské boudy v Krkonoších, která dlouhodobě usiluje o vykostění zákona o ochraně přírody. Sovové vadí, že na vjezd autem do nejcennějších přírodních lokalit Krkonoš vydává povolení Správa Krkonošského národního parku.
Aby Sovová dosáhla svého, snažila se protlačit novelu zákona o ochraně přírody, předloženou letos v létě politiky ODS Petrem Bendlem a Karlem Krejzou, která by znamenala likvidaci základního principu národních parků, tedy ochrany přírodních procesů.
Tento útok na ochranu přírodních procesů a bezzásahovost ve vymezených zónách chráněných území není ojedinělým. Jde jen o další z mnoha pokusů podnikatelsko-oligarchické lobby podlomit ochranu přírody jako nedílnou součást polistopadového demokratického řádu. Návrh Kláry Sovové a poslanců ODS sice ještě před volbami zamítla sněmovna, nová garnitura ale může rozhodnout jinak. A ministr životního prostředí sehraje zásadní roli v tom, jak reálně budou národní parky a další instituce fungovat.
Sluhové fosilní oligarchie
O politické krytí nestojí jen lokální podnikatelé. Zřejmě největší službu vykonají Motoristé pro Pavla Tykače. Tykačův uhelný byznys je v úpadku a Motoristé v součinnosti s Pavlem Tykačem opakují fráze o uhlí jako jediném dostupném stabilním zdroji energie a slibují, že budou vlastníkům elektráren kompenzovat cenu emisních povolenek. To by pomohlo právě Pavlu Tykačovi, jehož elektrárny se dostávají do ztráty a zachránit je může jen provozní podpora od státu. Zajistit mu ji může nová vláda například tlakem na Energetický regulační úřad, který o případné podpoře rozhoduje.
Vedle toho bude Macinka kontrolovat i toky dotací do energetiky z evropských fondů. Například Modernizační fond má podpořit budování nových zdrojů energie, především obnovitelných. Každý nový větrný či solární zdroj snižuje objem energie vyráběné z uhlí, a tím i zisky, které z této výroby plynou Pavlu Tykačovi.
Macinka může jako ministr řadu obnovitelných projektů zastavit nebo nasměrovat prostředky do projektů z podnikatelského ekosystému kolem Motoristů. Ostatně Richard Chlad, podnikatel v hazardu a mentor Filipa Turka si postavil se státní podporou tři solární elektrárny v době prvního boomu obnovitelných zdrojů mezi lety 2008 a 2010.
Ministr životního prostředí sehrává klíčovou roli i v další otázce, na níž má Pavel Tykač zásadní zájem — v podobě revitalizací dolů, které po společnosti Sev.en zůstanou. Tykačova společnost je ze zákona povinna ukládat prostředky určené na obnovu dolů Vršany a ČSA na zvláštní vázané účty.
Podle zjištění Zdislavy Pokorné z Deníku N se však Tykač pokouší z rekultivačních účtů dolu ČSA vyvést nejméně miliardu korun, s níž počítají severočeské obce, jejichž obyvatelé roky museli snášet hluk a destrukci životního prostředí. Nyní o osudu miliardy korun na rekultivace rozhoduje Český báňský úřad. Z pozice ministra může Petr Macinka tlačit na odvolání těch úředníků, kteří by Sev.enu Pavla Tykače odmítli vyjít vstříc.
Cílený rozvrat, nikoliv nekompetence
Petr Macinka, Filip Turek a další Motoristé popírají vědu o klimatické krizi i základní principy ochrany přírody, jako je bezzásahovost. Nedělají to však z pouhého rozmaru. Nedělají to ani jen z hlouposti či nedostatku kompetence, nýbrž především kvůli tomu, čí zájmy zastupují a komu slouží.
Petra Macinku v klimatickém popíračství cvičil Václav Klaus, který se nyní stal prezidentem klimadezinformační sítě Clintel koordinující různé nactiutrhačné kampaně proti vědcům. Clintel založil inženýr a dlouholetý zaměstnanec ropné korporace Shell Guus Berkhout a členové sítě jsou napojení na ultrapravicový think tank Heartland Institute financovaný mimo jiné i ropnou společností Exxon. Lži o klimatu šíří Klaus, Macinka a jejich kolegové z Clintelu jednoznačně v zájmu fosilních korporací.
Cílem Motoristů v politice je rozvrátit polistopadové demokratické instituce a okrást nás všechny, občany této země, ve prospěch Pavla Tykače a nenasytných podnikatelů typu Kláry Sovové a Richarda Chlada.
Donekonečna vyvracet motoristické lži a stavět proti nim fakta je jen slepá ulička, do které nás chtějí zahnat. Nejde totiž o omyl nebo nepochopení reality. Motoristé jsou politickým nástrojem ekonomických zájmů — mluvčími oligarchů a lidí, kteří dlouhodobě profitují z devastace veřejných zdrojů a dnes k tomu navíc čerpají peníze z veřejných rozpočtů.
Cena za to bude vysoká: místo levné a čisté energie, zateplených domů, dostupné veřejné dopravy, zdravých potravin a krajiny, která by prospívala, prosazují Motoristé sobě politiku ničení — výhradně ve prospěch úzké skupiny oligarchů.
Mnohem důležitější je jasně říct, co chceme: důstojný život v zdravém prostředí, spravedlivou ekonomiku a politiku, která slouží celé společnosti, ne oligarchii. Právě tohle se nám dnes Motoristé spolu s uhlobarony a jejich politickými spojenci snaží vzít.