Ani krále, ani šlechtu
Janis VarufakisProtestovat proti Donaldu Trumpovi a dalším jemu podobným nestačí. Je nutné svrhnout oligarchii, která současný politický systém zneužívá k maximalizaci svých zisků.
Země jako Francie, Spojené království, Spojené státy a dokonce i Německo se nacházejí ve fiskální tísni. Rostoucí závazky v oblasti důchodů, sociálních programů a vojenských výdajů se politici snížit neodvažují, nesnaží se ovšem ani zajistit jejich financování vyššími daněmi. Někteří z toho vyvozují, že demokracie se neslučuje s fiskální disciplínou, protože lid nelze přesvědčit, aby nežil nad rámec svých možností. Existuje však i jiné vysvětlení: příčinou našich fiskálních potíží není demokracie, nýbrž vláda oligarchie, pouze přerušovaná občasnými volbami.
Svobodné a spravedlivé volby umožňují lidem s dostatkem času a peněz dostat se do veřejných funkcí — což je však něco úplně jiného než získat skutečnou moc. Ačkoli jsou zvoleni, nezávislost centrální banky jim znemožňuje kontrolu nad měnovou politikou, zatímco přetížené rozpočty a obava z „dluhopisových mstitelů“ omezují jejich manévrovací prostor ve sféře veřejných financích. Není divu, že talentovaní lidé se politické dráze vyhýbají — nechtějí jen bezmocně přihlížet silám, které stejně nemohou ovlivnit.
Mezitím se vykořisťovatelská moc uplatňuje jinde. Ve Francii, posledním ohnisku fiskálních potíží, vzrostl majetek nejbohatších pěti set rodin z šesti procent národního důchodu v roce 1996 na 42 procent v roce 2024. Podobný vývoj lze pozorovat i ve zbytku Evropy — včetně Německa a sociálnědemokratických bašt na severu Evropy.
Prakticky nic z tohoto prudkého nárůstu majetku nejbohatších nelze rozumně přičítat jejich rostoucí produktivitě nebo výjimečnému podnikatelskému duchu. Hlavními faktory koncentrace bohatství jsou dlouhodobý pokles reálných hodinových mezd a propad velkých částí populace do existenční nejistoty; dále nové mechanismy, které umožňují velkému byznysu vytěžit ze státu hodnotu způsobem, který degraduje veřejné služby a zvyšuje budoucí závazky vlád; a konečně nové možnosti „daňové optimalizace“ pro ty, kdo disponují patřičnými prostředky.