Pokušení mladé sekretářky
Markéta JakešováMarkéta Jakešová polemizuje s textem Jiřího Procházky o sexualizaci pracoviště. Pokouší se vykreslit scénář, kdy žena spí s výše postaveným mužem dobrovolně. Ženy nejsou vždy jen pasivní obětí mocnějších mužů.
„MDŽ za komoušů většinou vypadalo tak, že ženský nadělaly chlebíčky, vzaly je do práce, chlapi se ožrali a očekávali, že jim kolegyně budou po vůli. Není divu, že se mi nechce ten ‚svátek‘ slavit,“ zchladila mé blahopřání k letošnímu Mezinárodnímu dni žen jedna má příbuzná.
Ačkoli jsou dnes možná podobné mechanismy sofistikovanější, podobná očekávání mívají někteří muži dodnes. Což ostatně dobře shrnul psycholog Jiří Procházka ve svém článku.
Tím bych ráda na začátek předestřela, že nepochybuji o tom, že k sexuálnímu násilí, obtěžování nebo sexuální aktivitě pod různě silným psychickým nátlakem na pracovištích a ve školách dochází a že většinou budou pachateli muži a oběťmi ženy. A bude se tak dít častěji v kombinaci výše postavený, často starší muž versus mladší žena na nižší pracovní nebo studijní pozici. Že je to v České republice — a nejen v ní — častěji muž než žena, kdo je na vedoucí pozici, je zřejmé.
Tento problém se nesmí podceňovat ani zlehčovat, a ač na toto téma bylo napsáno hodně článků a studií, podle negativních reakcí se zdá, že to pořád není dost.
Já bych však ráda k této věci přistoupila z trochu jiné perspektivy. Jiří Procházka kritizuje psychoterapeuta Jakuba Hučína za to, že ve svém článku v časopise Psychoterapie popisuje erotické vztahy na pracovišti pouze z mužského pohledu a ženy buď ignoruje úplně, nebo jim přiznává jen pasivní rolí, že ho jednoduše nezajímají touhy mladých zdravotních sester a sekretářek, ale ani trápení podváděných manželek. Je však otázkou, kolik autonomie přiznává ženám sám Procházka …
Zkusme si vykreslit scénář, kdy žena spí s výše postaveným mužem dobrovolně: ne proto, že by se to od ní očekávalo, nebo proto, že by jí v případě odmítnutí hrozily profesní sankce, ani proto, že by si mladou zdravotní sestru k sobě přitáhl doktor svou mužnou rukou k sobě a ona by se omráčena touhou poddala jeho vůli. Zkusme si zkrátka představit, že je to žena, která muže svede.
Znám zdravotní sestry, sekretářky i studentky, kvůli nimž muži ve vyšších mocenských pozicích opustili své rodiny, a byli to tedy oni, kdo kvůli novému vztahu pravděpodobně přicházeli o víc. Jeden můj kamarád — počestný otec dvou dětí, který by nikdy svou ženu nepodvedl — jednou řekl poté, co ho vcelku rutinně sváděla dívka asi o pětadvacet let mladší než on, jak je nespravedlivé, že takové ženy mají jen své mládí, a jinak nic, a přesto jejich kouzlo „funguje“.
Ženu v klasickém schématu přitahuje úspěšný bohatý muž, který je (nebo zdá se být) vzdělanější než ona. Muž potom těžko odolává nezávazné erotické zábavě s mladší ženou. Nepochybuji o tom, že jde o projev schémat, která jsou nám odmala vtloukána do hlavy: žena má být krásná, muž inteligentní a bohatý.
Protože tento „kapitál“ u ženy s časem obvykle klesá a u muže v ideálním případě stoupá, někdy mohou vznikat poměrně bizarní dvojice. Podobná situace je nespravedlivá, protože muž může alespoň pro svá povyražení neustále měnit svou partnerku za mladší, zatímco žena tuto možnost nemá. To je však jen jedna stránka věci.
Nechávám teď stranou hypotetickou figuru manažera, který má v průběhu let poměr se sekretářkami stále stejného věku, protože tak to většinou nevypadá. Zaměřím se na přirozenou každodenní blízkost dvou lidí, kteří jsou vůči sobě v hierarchickém postavení, dobře se jim spolupracuje a někdy se mezi nimi celkem nepřekvapivě vytvoří erotické, popřípadě romantické pouto.
V případě nějakých neshod má každý z nich své možnosti, jak vyvíjet na druhého nátlak: muž může využít svého institucionálně vyššího mocenského postavení a studentku/sekretářku/zdravotní sestru vyhodit nebo (třebaže náznakem) pohrozit, že ji vyhodí. Muž má stabilnější postavení, z hlediska konvenčního vidění světa je ve své profesi hůř nahraditelný a možná má rodinu. V tom případě má však víc co ztratit a žena může vyvíjet nátlak sice neformální, ale podobně intenzivní — je vždy implicitní hrozbou jako faktor, který může zdiskreditovat mocného muže na profesní úrovni, může mu rozbít rodinu, nepočítajíc v to poněkud fantaskní scénáře obvinění ze sexuálního zneužití.
Existuje teorie, že oficiální mechanismy moci, které utlačují jednu skupinu obyvatel, jsou tu od toho, aby potlačily nebo vyrovnaly mnohem větší neformální moc, kterou ona utlačovaná skupina disponuje. To je podle mě obecně neudržitelné, ale teorie nabízí interpretační rámec pro pozici žen, jež toto své „společenské přítmí“ využívají ve svůj prospěch. Tím, že na ženách je vnímán především krásný povrch, dochází k tomu, že muži občas zapomínají, že pod povrchem se skrývá subjekt — jsou de facto hůře vidět a mohou zejména v soukromé sféře nepozorovaněji rozvíjet mocenské hry.
Problém je v disproporčním společenském uznání. Onen „lov“ úspěšného muže — ať už jde o takzvané „zlatokopky“, z nichž možná některé skutečně usilují především o peníze, nebo o neuvědomělé a domněle přirozené tíhnutí k výše postaveným mužům — je často jediným způsobem, jak se na společenském žebříčku dostat výš. Ženám společnost dává na srozuměnou, že na vysoké pozice se samy dostat nemohou a že jejich úkolem je dělat pro muže svět krásnějším. Skrze své přednosti, o nichž se nám říká, že jsou přirozené, se ženy snaží dosáhnout prestiže, majetku nebo pracovního místa.
Ale protože jsou tyto způsoby ostatními vnímány jako nebezpečné, ženy bývají dehonestovány. A to mnohem ostřeji než muži, kteří přitom jen těžko budou ve vztazích se svými podřízenými bezmocnými obětmi — v nejlepším případě jsou spolupachateli nebo dokonce iniciátory. Vlna kritiky se však snese spíš na „zlatokopky“ nebo „mladice, které „odloudily tátu od rodiny“.
Pokud jde tedy o „normální“ způsob namlouvání, aktivita se připisuje muži. Jakmile je však vznikající vztah považován za morálně problematický, bývá jako ta aktivní vnímána žena.
Na článku pana Procházky je přínosné, že tuto oblíbenou morální implikaci otáčí — vztahy na pracovištích mezi mladou ženou a jejím mužským nadřízeným jsou podle něj problematické právě proto, že v něm má žena omezené mocenské působení.
Je však důležité zároveň ukázat, že ženy nejsou ve svém jednání pouhými pasivními oběťmi mocnějších mužů. Leckdy to jsou právě ony, kdo podobné vztahy vyhledává.
Problém vidím především v tom, jak je společnost nazírá: morálně je odsuzuje navzdory tomu, že je to jediná cesta k úspěchu, kterou jim ponechala.
http://www.csfd.cz/film/21368-sekretarka/komentare/
Ne, o nic takového zde nejde. Je to prostě lidský sexuální výběr, a s tím spojené preference obou pohlaví. To "schéma" má dobré biologické důvody (které jsou všeobecně známé a nemá smysl je rozepisovat).
Asi nejzajímavějším tvrzením článku (které by si zasloužilo rozvést) je to poslední:
"navzdory tomu, že je to jediná cesta k úspěchu, kterou jim ponechala"
To tvrzení je naprostý omyl (a je až úsměvné, jak vysvětlím), ale rozumím, jak k němu autorka dospěla, protože vychází právě ze zmíněné chybné premisy.
Za tou chybnou premisou se skrývá představa jakési "kulturní války" mezi mužským a ženským elementem. Ale tak to reálně není; ve skutečnosti ty role a strategie mužů a žen připravuje příroda, a obě pohlaví těm rolím podléhají.
A podobně jako ženskou rolí je najít si úspěšného partnera (s využitím krásy a mladosti), a pak mu porodit děti a starat se o ně, je mužskou rolí právě budování a vzestup v sociálních hierarchiích, za účelem získání přízně žen.
Samozřejmě, neměli bychom podléhat naturalistickému omylu a bez ptaní dělat to, co po nás příroda chce. Já myslím, že je záslužné, že se některé ženy (i muži) snaží takto překročit svůj biologický původ.
A tím se konečně dostávám k tomu, proč je to poslední tvrzení tak úsměvné. Vy vlastně říkáte, že pokud žena chce odmítnout onu roli, kterou pro ni připravila příroda, pak jediný způsob, jak to může udělat, je naopak přijmout roli, kterou příroda připravila pro muže! Tedy usilovat o vzestup v sociální hierarchii, která slouží v podstatě k tomu, aby si muži mohli najít dobré partnerky!
Je to absurdní. Kde je zásadní chyba? Celé to tvrzení stojí na slovu "úspěch", za které bezmyšlenkovitě přijímáte právě kritérium, které je biologicky dané mužům (tedy to, co si představujete, že je úspěchem pro muže).
Jenže to ignoruje dvě podstatné věci:
1. Máte vlastní rozum a můžete si stanovit vlastní kritéria úspěchu. Třeba já o postavení v sociální hierarchii velmi neusiluji, zajímá mě třeba jestli dělám relativně zajímavou práci, jestli se něco naučím, a tak. (Což bylo v podstatě to, co mě na tom tvrzení hned trklo do očí.)
2. Muži jsou také lidmi a také nemusí být spokojeni se svou biologickou podstatou, tedy tím, že po nich příroda chce, aby byli ambiciózní a snažili se navzájem po svých zádech vyšplhat co nejvýš. Tráva opravdu není na druhé straně zelenější, a stoupání v hierarchii není žádná extra zábava, není to o nic honosnější cíl než se snažit přímo ulovit úspěšného muže.
Takže, vykašlat se na nějakou sociální hierarchii! Naštěstí už nežijeme v komunismu, kde existovala jen jedna podstatná (stranická), a můžeme být úspěšní i podle vlastních kritérií.
P.S. Něco v tomto duchu, ovšem z trochu jiného pohledu, jsem zde už nedávno psal Ivaně Recmanové.
v situaci firemního právníka "velmi aktivního v detabuizaci znárodňování firem".
Co s tím? "Co je v domě, není pro mě" je dobrá zásada, ale je reálné očekávat, že bude vždy dodržována? Lidi jsou lidi a tam, kde se muži a ženy potkávají, tam také sexuální vztahy vznikají Někdy jde o zneužívání mocenského postavení, jindy ne . Vztahy mezi sestrami lékaři také někdy vedou k manželství.Vznikají i vztahy mezi lidmi na stejné hierarchické pozici (včetně vztahů homoerotických). Lékařky si velmi často berou lékaře, ale ošetřovatele zřídka.
Ale ta potřeba chránit ženy před sexuální exploatací mi připadá velmi důležitá.
Proč by měl být firemní právník-komunista ve střetu zájmů? Špatně vypracované právní dokumenty ani prohrané soudní spory firmu přece ke znárodnění nepřiblíží ani o milimetr. Nanejvýš k likvidaci. A navíc, pokud ve svém snažení uspěje, stanou se ty chyby zátěží pro firmu v rukou lidu, a to on přece nechce.
Ta to samé Manželský a rodinný poradce. Kde tam je střet zájmu? Pan Procházka není zastáncem monopolu tradiční rodiny, ale ta profese není monopolně-tradiční rodinný poradce, dokonce ani tradičně rodinný poradce, ale jen rodinný poradce.
Je pro mě ale zcela neakceptovatelná představa, že bych jako Váš potenciální klient nebyl dopředu informován o Vašich názorech a Vy byste tyto své názory promítal do přístupu k mému problému. Byl by to podle mě podobný případ, jako kdybych takto neinformovaný přišel k manželskému poradci, který by zastával názor, že muž může mít až čtyři ženy současně a tyto jeho ženy mohou opouštět domov pouze s doprovodem a v burce.
------------------------
(((Slovo "asociace" v tomto případě podle mě znamená "sdružení", tedy spolek, sdružující právě ony poradkyně a poradce. Spolek tedy nesdružuje tu činnost – poradenství, ale ty osoby – poradce. Změna názvu prosazovaná z ideologických důvodů by znepřehledňovala jazyk, jak to ostatně u jazykových změn vyvolaných ideologickými důvody většinou bývá.)))
Asociace se běžně jmenují dle oboru. Viz Českomoravská psychoterapeutická společnost.
Mimochodem, vážně nevidíte, že si protiřečíte? Nechcete, aby se netradiční vztahy zařazovaly pod "manželství a rodinu" (a obávám se, že jste to vy, kdo se tu snaží posunout význam slov), a na druhou stranu vám vadí, že někdo chce změnit název patřičné instituce tak, aby tyto výrazy neobsahovala.
Pokud součástí přesvědčení právníka není také "pragmatismus" (tedy pokud nechce svého zaměstnavatele oklamat), řešení je pro něho jednoduché: nebude pracovat jako firemní právník, ale jako advokát dělníků.
Ostatně, pokud by vlastník firmy o vyvlastňovacím přesvědčení právníka dopředu věděl, určitě by si ho nenajal. Ledaže by mu to nějaké antidiskriminační nařízení nařizovalo! Potom teda pámbu s námi...
Podívejte se do historie, co se u nás rozumělo tím znárodňováním.
Ale to sem nepatří.
Domnívám se ale, že právní a ekonomické znalosti ze socialistického národního podniku v soukromé firmě aplikovat nejdou.
Z nějakého důvodu máte pocit, že ze „vztahového poradenství“ vyloučí poradenství pro manžele. Ale nemáte pocit, že z „manželského poradenství“ se vyloučí poradenství pro partnery, rozvedené, singl lidi, registrované partnery apod. Snažil jsem se vám vysvětlit, že daný obor se pochopitelně vyvíjí od 70. let a že i jméno oboru se mění. Není to nějaká moje snaha a výmysl (viz učebnice prof. Kratochvíla „Manželské a partnerské poradenství“).
Také je absurdní tvrdit, že gender mainstreaming, ke kterému se ČR zavázala jako k jedné z horizontálních priorit v rámci EU, takže podivovat se nad tímto plněním je… podivuhodné… že by to mělo být v rozporu s rodinou a vztahy. Je to přesně naopak, právě protož že nejede o „ženskou“ otázku, jak sám píšete.
Manželské, rodinné a vztahové poradenství je specifický psychologický obor, který se nemůže přizpůsobovat svému názvu, ale přirozeně jako ostatní obory přizpůsobovat svůj název realitě. Z toho, co píšete, vyplývá, že by snad měl být specifický obor pro manželství (a jemu podobné vztahy? jaké?) a specifický obor anebo obory pro jiné vztahy (jaké?). Jak by se tyto obory lišily?
Pokud vás daný obor zajímá, projděte si jeho metodiku a poukažte případně na to, co vám nesedí, nebo co vám přijde jako nějaké podsouvání nebo ohrožování, jaké z deklarovaných hodnot vám nesedí apod., ať nemluvíme takto obecně ;)
http://metodikavp.webnode.cz/
Dobrý poradce přece nic takového nedělá, ten jedná v zájmu klientů, ať už je jaký chce, a za to je placen. Podle vaší logiky by byl ve střetu zájmů každý poradce (v libovolném oboru), protože každý má nějaký osobní názor.
O střet zájmů by šlo v případě, kdy by ten příslušný poradce byl placen ještě z jiné strany, případně byl jinak osobně zainteresován (třeba přes příbuzné).
V rovině morální nebude postoj katolického manželského poradce k jakkoliv uzavřenému sňatku s katolickou doktrínou o nerozlučitelnosti manželství nijak souviset a bude tedy patrně podobný, jako postoj kteréhokoliv jiného manželského poradce. Myslím, že tento manželský poradce, který je současně katolíkem, bude ve své práci s klienty (manžely, řešícími rozvod) patrně více než "genderový" manželský poradce reflektovat jejich odpovědnost k dětem i k sobě navzájem, a to právě proto, že má jednat v zájmu všech zúčastněných osob, nikoliv v zájmu jednotlivce, nebo v zájmu svého osobního přesvědčení. Aby tu práci mohl vykonávat, jeho osobní přesvědčení musí být takové, že má jednat v zájmu zúčastněných osob. Pokud jeho vnímání těch zúčastněných osob a vnímání jejich zájmů bude deformováno nějakou ideologií, bude to špatně a poradce nebude schopen hájit TY PRAVÉ ZÁJMY SVÝCH KLIENTŮ (tedy i například dětí, které jsou účastníky rozvodu také). Z toho jasně vyplývá, že katolický manželský poradce nemůže zabraňovat rozvodu, respektive rozluce manželství, pokud z trvání toho manželského soužití hrozí někomu (ženě, muži či dětem) nějaká vážná újma, pokud je například jeden z rodičů násilník nebo těžký alkoholik, nebo to manželství bude natolik v troskách, že jeho další trvání by bylo pro zúčastněné jen poškozujícím psychickým trýzněním.
Ten katolický manželský poradce přece nemá před očima jen mylně chápaný katechismus a mylně chápanou doktrínu o nerozlučitelnosti manželství (pokud ještě navíc ani nejde ve většině případů o církevně uzavřená manželství), ale také a hlavně má před očima zásadu pomoci bližnímu, a této zásadě je v křesťanství přikládána důležitost skoro nejvyšší, rozhodně vyšší, než nerozlučitelnosti manželství.
Zásadou nejvyšší důležitosti v gender mainstreamingu naproti tomu není zásada milovat (nikoliv eroticky) bližního svého. Zde má nejvyšší důležitost ROVNOST VŠECH GENDERŮ A JEJICH NEDISKRIMACE. Důsledné uplatňování této genderové zásady nejvyšší důležitosti v manželském vztahu a v rodině však může za určitých okolností tento vztah spíše destruovat... Není to zásada využitelná v manželském vztahu pro jeho zlepšení, je to zásada ideologická
Ta katolická doktrína o nerozlučitelnosti manželství v právní rovině nehovoří nic o tom, že by katoličtí manželé nemohli žít odděleně, občanský rozvod tedy není s církevním právem a v některých případech ani s církevní morálkou v kolizi. Církevně sezdaní a občansky rozvedení se nadále z hlediska katolické církve považují za manžele, byť spolu třeba nežijí. A právě proto, že katolické manželství z hlediska církevního práva trvá i po občanském rozvodu, je takto občansky rozvedeným katolíkům zapovězeno uzavření dalšího církevního sňatku (ne však absolutně, je možno z určitých vážných důvodů dosáhnout před církevním soudem zneplatnění původního církevně uzavřeného manželství od jeho samého počátku). Pokud někdo z nich bez zrušení onoho původního církevního sňatku uzavře nový občanský sňatek, je v podstatě ve stejné situaci, jakou jsem popisoval na začátku: Pokud se svým novým partnerem žije i intimně, je mu zapovězen přístup ke svatému přijímání. To je vše.
O zneplatnění církevně uzavřeného manželství od jeho samotného počátku může rozhodnout církevní soud. Obyčejně se tak děje z nějakých vážných důvodů. Těmi důvody, myslím, může být například to, že některý z partnerů (nebo oba) nebyl k uzavření katolického církevního manželství dostatečně způsobilý, ale nebylo to při uzavření sňatku známo. Nejsem si úplně jist, ale myslím, že v praxi se jako nezpůsobilost k uzavření sňatku často posuzuje například v průběhu manželství gradující násilnické chování jednoho z partnerů, nebo možná i alkoholismus, o kterém alkoholik před sňatkem sliboval, že láska ho z něj vyléčí...
Ale i sociologická teorie o genderu nechce být chápána jako teorie, ale jako pravda, a jako pravda chce také vstupovat do svědomí. Její aplikace do života společnosti má širokou podporu politických elit. Důkazem budiž četná vyjádření ministryně Marksové na toto téma, nebo právě panem Procházkou zmíněný závazek ČR k aplikaci gender mainstreamingu v rámci priorit EU. (A pan Procházka je členem Genderové expertní komory ČR, je tedy, dle mého názoru, na prosazování gender mainstreamingu osobně zainteresován.) Naproti tomu žádný takový podobný závazek ČR k aplikaci například křesťanského Desatera do života společnosti v rámci priorit EU pochopitelně neexistuje.
Katolická církev prodělala od středověku značný vývoj. Dnes již nemá ambice autoritativně aplikovat své učení prakticky na celý život společnosti. U stoupenců té sociologické teorie o genderu je tomu však právě naopak, oni společnost podřídit tomuto učení chtějí. Využívají k tomu vlivu politických elit (nikoliv demokratických rozhodovacích postupů – například voleb) a daří se jim to. Výuka náboženství je ve školách pochopitelně zcela dobrovolná, probíhá pouze pokud je o ní zájem, naproti tomu v tom známém a diskutovaném konceptu sexuální výchovy dobrovolnost nebyla a jeho příprava byla pozastavena jen díky tomu, že se proti OBSAHU připravovaného předmětu vzbouřili rodiče po přečtení příručky k sexuální výchově, vydané příslušným ministerstvem. Podobné je to s "genderovými slabikáři"...atd. Prostě nic takového, jako dělají stoupenci teorie genderu, církev dnes již nedělá. Naopak je tímto novým učením ve své činnosti diskriminována: Katolické adopční agentury ve Velké Británii musely být uzavřeny, protože umísťováním dětí výhradně do rodin s otcem a matkou by porušovaly nově přijatý zákon, na jehož přijetí pochopitelně měli zájem právě ti genderoví aktivisté. Ve Francii zase bylo zakázáno logo demonstrací za rodinu (La Manif Pour Tous). Lidé, kteří toto logo nosili třeba na tričku, byli bez jakéhokoliv jiného důvodu napadáni policií, mláceni a zatýkáni.
Proč bychom se tedy jako stát měli zavazovat k prosazování jakékoliv ideologie do života společnosti, když ještě navíc tato oblast, do které gender mainstreaming spadá, není v kompetenci EU, ale je naopak v kompetenci národních států?
http://padesatprocent.cz/cz/dokumenty-odkazy/strategicke-dokumenty/gender-mainstreaming
Ideální je přečíst si Vládní strategii pro rovnost žen a mužů, kde máte všechny tyto závazy vypsány: http://www.vlada.cz//cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/vladni-strategie-pro-rovnost-zen-a-muzu-126186/:
„…Strategie poskytuje širší rámec Prioritám a doplnění dalším koncepčním dokumentům vlády ČR, které se pojí s genderovou agendou a především nastavuje vnitrostátní mechanismus uplatňování genderové rovnosti včetně genderového mainstreamingu veřejných politik.“
http://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/dokumenty/souhrnne-zpravy-o-plneni-priorit-a-postupu-vlady-pri-prosazovani-rovnych-prilezitosti-zen-a-muzu-za-roky-1998---2013-123732/