Slepé cesty feminismu

Markéta Jakešová

K rovnosti a emancipaci vede složitá trasa. Při hledání správného směru je třeba myslet na početné nástrahy diskriminace — včetně těch, která postihují i muže.

Pseudofeminismus, který předvádí černošská zpěvačka Rihanna ve svém klipu, Lukáš Senft trefně označuje jako „terminální stadium falešného feminismu“. Síla ženské hrdinky zde spočívá v mučení bělošského manželského páru a převzetí jejich bohatství. Chce být stejně krutá jako muž, který ji okradl.

Takový odboj odpovídá i charakteristice koloniální situace v knize Černá kůže, bílé masky od Frantze Fanona: „Neexistuje žádný původní obyvatel, který by alespoň jednou denně nesnil o tom, že zaujme místo osadníka.“ Černý muž si však — jak Fanona dále interpretuje Homi Bhabha —  chce zároveň ponechat pomstychtivost vyvěrající z jeho původního postavení. Tento „mstící hněv otroka“ Rihanna sdílí i s westernovým hrdinou Djangem. Věřím, že podobný resentiment mohl být ve hře také při antikoloniálních povstáních.  

×
Diskuse
"Ale má muž svobodu být ženou?"

A pak je tu další privilegium, a to cisgender.
JN
July 30, 2015 v 23.44
Ivaně Recmanové
Vyhledal jsem si, co je to "cisgender" a nerozumím Vám. Můžete to, prosím, vysvětlit? Děkuji.
Osoba, která se ztotožňuje s genderem, který jí byl přidělen po narození.
July 31, 2015 v 8.57
Banální poznámka
Ani v příspěvku Lukáše Senfta nezazněla připomínka dosti banálního faktu, že ani ten klip, ani Tarantinův film nezobrazují realitu, ale fantazii. Exploatují skutečné křivdy k tomu, aby zobrazovaly sen o extrémním násilí, které má v tom fantazijním světě své oprávnění. To násilí je ovšem legitimováno také tím, že je "jen jako", Tarantino násilí ve svých filmech brání poukazem na to, že je tak přehnané, že ho nikdo nemůže brát vážně. Americká popkultura se ve fantazijním násilí vyžívá. Dost silně pochybuji o tom, že Djanga či tu postavu, kterou zobrazuje Rihanna má smysl analyzovat jako jakési "role models". Asi o nic víc než komiksové hrdiny bojující proti zločinným gangům či mimozemšťanům.
LV
July 31, 2015 v 9.33
Paní Jakešová - zkuste tohle
Janet Radcliffe Richards: The Sceptical Feminist: A Philosophical Enquiry.
Já to naposledy četla před čtvrt stoletím, ale pořád to pokládám za jednu z nejlepších knih, které jsem kdy přečetla.
On problém s dnešním liberálním feminismem (a nejen feminismem) je, že požaduje rovnost výsledku a ne pouhé odstranění diskriminace.
JN
July 31, 2015 v 11.15
Ivaně Recmanové
Ano, to jsem si vyhledal, ale nerozumím tomu, proč to považujete za privilegium. Kdo gendery při narození přiděluje?
Třeba u porodu? Tam se rodiče dozví, jestli se jim narodil kluk, nebo holka. Dotyčný pak podle toho dostane příslušné jméno a mluví se o něm v určitém zájmeně. A pak se na to nabalují další věci jako např. oblečení, hračky atp.

Jinak ohledně diskriminace translidí bylo toho napsáno dost. Když je někdo cisčlověk, nemusí řešit nesoulad genderu, který chce mít a který od něj očekává společnost. Jinak ono uznání přeměny pohlaví je v českých podmínkách taky legrace, trvá to dlouho a je nutná operace, která ovšem není vhodná pro každého.
MP
July 31, 2015 v 21.35
Ivaně Recmanové
Trochu dáváte vůz před koně. Ta lhůta je kvůli operaci, pokud ji dotyčný žádá. Ne operace kvůli nějakému úřednímu uznání.