Nacionalismus ex-post a ex-ante
Tomáš TožičkaSpor o uprchlíky, migranty, Romy, Vietnamce či multikulturalismus a spolupráci s chudšími národy se často vede ve spojitosti s nacionalizmem. Ten někteří odsuzují, jiní chválí. Jde však hlavně o to, kam směřuje.
Už v nadpisu mého článku jsou dvě cizí slova. Někteří flagelandští (uznejte, že je to hezčí slovo než sebemrskačtí) intelektuálové mě asi budou kritizovat. To že se hned v nadpise vyvyšuji nad prosté nacionalisty z lidu.
Já tím však prostě navazuji na debatu, která se vede v rozvojové spolupráci o tom, zda mají být podmínky pro příjemce dotací nastaveny na základě jejich chování v minulosti (ex-post), nebo jestli se jim mají klást jako podmínky budoucího chování (ex-ante).
Dílna pro instituční analýzu a rozvoj založená manžely Ostromovými se kloní k tomu, že podmínky by se měly stanovovat až ex-post, že by se tedy neměly dávat podmínky do budoucna, jako nějací proroci. Nakonec lze totiž jen těžko odhadnout, jak se bude situace a s ní sám projekt vyvíjet.
Pokud mluvím o nacionalismu, je pro mě totožný se slovy patriotismus, národovectví či vlastenectví — protože na jemných odchylkách se neshodnou ani akademici a názvy politických stran či hnutí ukazují, jak rozdílná jsou vnímání těchto slov. Milada Horáková měla národní socialismus spojený zcela jistě s něčím jiným než Adolf Hitler. Volební boj mezi Patriotskou frontou a Africkou národní unií v Zimbabwe se nevedl o to, zda má přednost vlast či národ a dovolím si tvrdit, že to vůdcům z obou stran bylo srdečně jedno.
Jsem přesvědčen, že nacionalismus vycházející z minulosti je cesta do pekla. Znamená to falešné dohledávání jakési identity, slavných akcí bezejmenného davu při nejrůznějších událostech či významných skutcích našich předků. Nezřídka se takto zaštiťují lidé, kvůli nimž, kdyby to bylo možné, prchnou hrdinové historie z hrobu hanbou, že takové existence berou jejich jméno vůbec do úst.
Hledat v historii poučení je těžké, mnohdy ošemetné, ale v zásadě možné. Vlastně ani nemáme jinou možnost, protože učení je vlastně opakování minulého, byť jinak. Lépe, či hůře. Repetitio mater studiorum nebo scientiae — tuto středověkou moudrost asi není potřeba překládat ani těm, jimž bylo zabráněno ve vzdělání, a proto se vrhli na nacionalismus (jak to interpretují někteří levicoví vědci).
Hledat v historii nějaký základ pro společnou identitu (totožnost) či pro nějaké společné úsilí je ale takřka nemožné a řekl bych i nesmyslné. Na čem z historie budeme stavět — na až chorobné touze po moci Přemyslovců, nebo na jejich snahách o vytvoření funkčního státu? Na loupeživosti husitských vojů, nebo na jejich boji za lepší svět? Spojí nás Masarykův odpor proti vlastenčení a Rukopisům, nebo jeho odpor k antisemitismu? A utuží naše společenství víc Největší Čech Karel IV., nebo skákání se zlatými hochy z Nagana?
Ani jedno. Je to jen berlička ve chvílích, kdy nevíme, co se sebou a se svou budoucností.
Nacionalismus obrácený do budoucna naproti tomu může dávat smysl (byť bych preferoval, abychom se mohli obejít i bez něj). Ukazují nám to nacionalistická, patriotická či vlastenecká hnutí v rozvojových zemích. Africký národní kongres, jak ho známe z Jihoafrické republiky, se nevymezoval etnicky a dokonce ani rasově. Byli tam černoši z různých kmenů, potomci bílých Evropanů, Židé…
Nebyl postaven na nějakých omšelých tradicích a či jazykovém purismu. Jeho smyslem bylo vybudovat nový národ (vlast, otčinu). Jeho základem byla tedy představa lepší budoucnosti, společné, postavené na spolupráci všech ras, kmenů a společenských skupin. To se zatím Jihoafričanům moc nepovedlo. Ale protože směřují do budoucna, není to pro ideovou podstatu žádný problém.
Na státním znaku Zambie najdeme heslo Jedna Zambie — jeden národ. Že to připomíná slogan Třetí říše? Skutečnost nemůže být odlišnější. Hesla o jednotném národě Zambijců směřovala a směřují k vytvoření multikulturní společnosti. Za svobodu Zambie spolu bojovali černí a bílí obyvatelé společně. Současným prezidentem je běloch, který pochází z rodiny tradičních odpůrců kolonialismu. Vedle angličtiny tam mají ještě čtyři další úřední jazyky velkých kmenů, takže domluvit se může opravdu každý. A to na úřadech po celé zemi, ne jen na územích spravovaných těmito kmeny.
Zajímavé také je, že ex-ante nacionalismus se do minulosti mnohem více obrací s myšlenkou smíření mezi těmi, jimž bylo kdysi ublíženo. Místo našeho revanšistického lustračního zákona pro některé, zavedli po pádu diktatur v Jihoafrické republice a v Chile komise smíření pro všechny.
Evropský historizující nacionalismus, balancujícím na škále mezi davovou psychózou a xenofobií, nepřinesl nikdy nic dobrého. Je to nekrofilní idea, která těží z mrtvých, kteří se k tomu již nemohou vyjádřit. Pěkně to vystihuje Krylova Píseň neznámého vojína.
Mohli bychom se z toho poučit a v současné situaci se zamyslet spíše nad tím, jaké společenství chceme vytvořit v Evropě. Můžeme tomu klidně říkat národ. Evropský, solidární a lepší budoucnost budující národ. Národ, který se už nehodlá stydět za své předky a zvěrstva, která páchali doma i po celé planetě.
Byl by to národ, který by hleděl do budoucna s nadějí na to, že vytvoří společenství s jinými národy, abychom tuto malou vesmírnou loď učinili důstojným příbytkem všech lidí.
Zemský či lokální patriotismus není nacionální, neboť země jsou určeny morfologií Zemského povrchu - u nás typicky povodími. Morava je moravou od alpinsko-himalájského vrásnění, tedy circa od konce druhohor. Savci ještě nebyli. Když se vyčůral dinosaurus moravan, vyčůral se skrze nejbližší potůček do Černého moře (povodí Moravy), když dinosaurus slezan, tak do Baltu (Odra), když dinosaurus čech, pak do moře Severního (Labe). Ta malá písmena tam patří, protože dinosauři nemluvili, nenazývali tudíž moravu Moravou. Přesto již ležela kde leží dnes. A první savci se vyvinuli v době, kdy se směr toků řek již neměnil. O lidech nemluvě.
Kdo žije na Moravě, je moravan. Kdo jí i prospívá, je dobrý moravan. Nemusí být vůbec člověkem. Je-li už člověkem, pak je lhostejný jeho původ, geny, jazyk, kůže, oči, náboženská obec, odborový svaz i politická strana.
Mimochodem, kdybych si dal tu práci (nedám), budu schopen vyložit (i vygooglit) řadu příkladů národně pojatého nacionalismu od česky i německy mluvících lidí na Moravě.
A abych nezapomněl - Ten Lyotardův citát se dá použít na státy vzniklé v buržoázních revolucích na troskách evropských království. Přesto i tyto země zůstaly svázány s nekrofilní ideou posvátných mrtvol, které vytahují z hrobů (myšleno obrazně, ale vzpomeňme na přenášení mrtvých hrdinů v naší historii...) aby s nimi mohli zaútočit na jiné mrtvoly vyhrabané národovci v jiném údolí. A to se prostě v těch moderních amerických a afrických národech dá najít jen velmi zřídka.
Pro západní pojetí národa musely ve střední a východní Evropě vzniknout nejprve předpoklady - a nemá smyl zpětně něco vyčítat 19. nebo první polovině 20. století, že takové předpoklady ještě neexistovaly. Což nic nemění na tom, že dnes je o vytvoření občanského národa třeba usilovat.
A ještě jedna poznámka. Je velmi zajímavé, že zarytí odpůrci nacionalismu si vůbec nekladou otázku, že totiž aby dnes mohla existovat etnická pestrost v rámci jednoho velkého občanského národa, musela se nejdřív do dnešních dnů nějaká etnika vůbec zachovat, přežít. Kdyby naši předkové rezignovali na český nacionalismus a poněmčili se (a Slováci pomaďarštili, pobaltské národy poruštili atd.), jakápak pestrost by dnes v Evropě existovala?
Jinak s těmi národy a etniky a jejich sebeuvědomováním to je jako se slepicí a vejcem. Co bylo dříve? Snaha jedněch "národů" ovládat druhé a následná obrana, nebo nejprve vymezování etnické identity a pak teprve spory mezi těmito vymezujícími se skupinami?
Na základě svých ne zcela průkazných studií vznáším tezi, že tam, kde mezi etniky nedochází k vážnějším třenicím, nepotřebují tato etnika ani profilovat svůj ex-post nacionalismus. Inu tak.
A ano, tam kde mezi etniky nedochází k vážnějším třenicím, nepotřebují tato etnika ani profilovat svůj ex-post nacionalismus. Kde to je? A je-li kde, napiš o tom rychle, než to skončí.
Martinovi Plevovi
Jo, kdyby naši předkové rezignovali, mohli jsme dnes mluvit německy. Pár intošů by umělo mrtvý jazyk a překládalo by nám z něj, ono by se to zase tak nelišilo, stejně si dneska středoškolák Dalimila v originále nepřečte a nad Komenského češtinou je v rozpacích. Hezká retroutopie. Bohužel už u Bolzana najdete, proč to nemohlo fungovat.
BTW: Sice nemám k ruce statistiky, ale poměr zahraničních zaměstnanců na fakultách s techničtějším zaměřením je vyšší než u filozofických fakult. Jak to? V zahraničí jsou jen technici, nebo je to způsobené něčím jiným (jistým společenským postojem koryfejů na FF)?
Ještě jednu poznámku k etnicitě: lze ten pojem definovat, tak aby odpovídal jakémukoliv pojetí etnicity, nebo je to jen takové prodejné slovo k vyjádření skupinové příslušnosti? Je vůbec relevantní? Co by byla etnicita v oblasti ve které dnes žijeme? Troufl by si to vůbec někdo definovat?
Pan Trampota tu neříká pravdu, že pan Jedlička představuje "zastydlý patriotismus" - v čem má být jeho patriotismus zastydlý? Není zastydlý jen pro to, že je to patriotismus, který je alternativou k českému i německému nacionalismu?
Extrémní patriotismus, jak tu někdo psal, známe z USA. Ale patriotismus v Evropě je výrazně otevřen i do budoucnosti, není tedy opět pravdou to, co píše pan Trampota. Evropa regionů, Evropa historických a geografických celků, nikoli Evropa nacionalistických států, je do budoucna evropskou nadějí. Spojení lidí, široká federace na mnoha úrovních totiž nemůže být postavena na negativních moderních (marxistických, trockistických nebo ekofundamentálních) principech typu světová revoluce, boj proti kapitalismu či multikulturalismus. Ale na tradičních poutech, vztahu ke společné kultuře a životnímu prostředí, které lidi spojuje.
Stačí se podívat k nejbližším sousedům, abychom zjistili, že v uherském a polském království žádné pevné zemské celky jako stavební kameny zmíněných států neexistovaly. Halič vznikla tak, že to byl zkrátka rakouský zábor někdejšího Polska atd.
A podobně v Německu. Jednotlivé státy, státečky a knížectví se tam nesutále měnily, posouvaly hranice, slučovaly se a zase rozpojovaly. takže např. dnešní spolkové země nejsou nijak přirozené (ale samozřejmě ani nemohou být), součastí nynějšího Freistaat Bayern jsou i historické Franky nebo Horní Falc atd.
Země jsou tedy stejně vykonstruované jako národy.
Ale hlavně by to nebylo přece správné, spravedlivé, fér, jakkoli to chcete nazvat. Pokud bychom považovali za správné, aby v zemi, kde 60-70% lidí hovoří nějakým jazykem, bylo úřadování, veškeré školství atd. v jazyce zcela jiném, pak bychom přece mohli považovat za správné, aby se židé museli nechat pokřtít, chtějí-li občanská práva, nebo aby gayové museli svou orientaci tajit, nechtějí-li dostat přes držku.
V takovém světě bych já - a doufám, že ani vy - žít nechtěl.
Kdo je dnes pro práva menšin a utiskovaných vůbec, musí mít pochopení i pro obranný nacionalismus našich předků. Ale zároveň je jistě třeba vidět i zlo, které tento nacionalismus přinesl (zejm. když už přestal být "obranný"), a především je třeba chápat a asi i zdůrazňovat, že dnes je již pochopitelně překonanou věcí.
Dále bych Vás rád upozornil, že studenti oboru filozofie tvoří jen malý zlomek všech studentů FF. Jako téměř absolvent FF jsem svůj výzkum řešil pomocí postupů "obsahují vzorce, grafy, tabulky, schémata a podobné jazykově univerzální věci". Co s tím?
Pane Ungere, zoufalství pana Jedličky je vyjádřeno i ve skutečnosti, že se potřebuje dovolávat nejen lidské minulosti, ale dokonce i geologické. Větší průšvih je, že si to celé vymyslel.
Asi polovina Moravy je tvořena Českým masivem (Českým, no fuj!), který vznikl už v prvhohorách. Druhou polovinu Moravy tvoří Karpaty, které vznikly až ve třetihorách, a to tady navíc bylo moře a nad vodou byl právě jen ten Český masiv...
A s touto větou ať si pan Jedlička zajde na geologický ústav, budou se tam válet smíchy: "A první savci se vyvinuli v době, kdy se směr toků řek již neměnil. O lidech nemluvě".
Chce to znát o "své" zemi taky nějaké informace, když už jsou snadno dostupné na všech těch internetech.
Slovo etnicita se nehorázně nadužívá, objevují sousloví jako "etnický nacionalismus" ve zcela nesmyslném kontextu, když je řeč o moderním nacionalismu. Žurnalisté dokonce vytvořili fantastickou obludku zvanou "etnický Čech" (její geniální vizualizaci ztvárnil podle Brdečkova scénáře Dočolomanský v jedné scéně z Adela ještě nevečeřela).
Pamatuji si na přednášku jednoho zoologa, který popisoval, jak hlavní evropské rozvodí, které prochází Českomoravskou vysočinou, je určující pro rostlinné a živočišné druhy. Např. ježek západní žije v západní Evropě, ježek východní v Evropě východní. Oba druhy žijí na našem území, ale ten východní hlavně na Moravě a ten západní hlavně v Čechách. I když u mě na zahradě dupe víc ten západní.
I při zkoumání přírody však zjistíme, že lidová píseň nebo způsob pití i preference alkoholických nápojů má své přirozené hranice.
Ale historické a kulturně odlišné zemské celky jsou dnes, byť zaprášené 19. a 20. stoletím, i v tom Polsku nebo ve Francii. V dnešním přestěhovaném Polsku jsou historické celky tyto (a nemusíme počítat onu rakouskou Halič, jehož západní část byla Malopolskem): Velkopolsko, Malopolsko, Mazovsko, Slezsko, Zadní Pomořany, Pomoří. Ve Slezsku se mnozí ti, které polská vláda považuje za Poláky, označují jako Slezané, přitom hovoří velmi podobným jazykem. V Pomoří to jsou naopak Kašubové, původní obyvatelé, kteří žili jako menšina v Prusku. Proč mají potřebu se od ostatních Poláků odlišovat dnes? Protože pouze jazykové vymezení národa není dostačující a přesné pro prožívanou identitu mnoha národů. Podobně existují i nově příchozí "etnicko-jazykoví Rusové", kteří se v Kaliningradské oblasti hlásí ke staré východopruské identitě, ačkoli odtud nemají své pokrevní předky. Funguje vztah k zemi.
I ve Francii je rozdíl mezi Il-de-France, Normandií, Bretaní a zejména jižní částí Okcitánie, která má dokonce svou vlajku, jazyk a dlouhou středomořskou kulturní historii. A to jsem nezmínil Alsasko. O historických zemích ve Španělsku, Británii nebo Itálii, které lze obnovit, netřeba hovořit.
Německo bylo sice rozdrobeno na malé státečky s enklávami, ale v roce 1945 (kéž bychom po roce 1989 něco takového si dokázali prosadit) byly spolkové země obnoveny zezdola, referendy o zemských ústavách a dohodou o tom, že nebudou obnoveny enklávy a Prusko. Nyní německé spolkové země dobře fungují, jsou hlavním pilířem německé státnosti, mají efektivní pravomoci a rozhodují o významném dílu daní. Existuje i iniciativa na zmenšení Bavorska a obnovení Frank (jak píšete), případně Švábska, což není do budoucna špatný nápad.
Každopádně považuji zemský princip pro Evropu do budoucna jako lepší šanci, než princip jazykového nacionalismu z 19. století.
Problém s dnešním českým nacionalismem je, že je rozdělující: rozděluje proevropské a protievropské občany ČR. Část Čechů nechce být současně Evropany.
Kryje se ona Halič s Malopolskem? Nekryje - naopak do ní patřila dnešní západní Ukrajina atd.
Navíc to Malopolsko, Velkopolsko atd. nebyly nikdy správní jednotky (jako třeba Morava), v Polsku byl jeden ústřední sněm a pak sněmíky krajské. V Uhrách zase, jak píšu, byly komitáty (župy), jen na území dnešního Slovenska jich bylo několik a zahrnovaly nynější slovenské i maďarské území atd.
Zkrátka nechme "historické země" spát a přenechme je historii, kam patří.
Není ostatně náhoda, že kromě Německa a Rakouska nikde žádní zemské uspořádání neexistuje - a není ani bez zajímavosti, že pojem "spolkový"/"Bundes-" nelze do angličtiny přeložit jinak než jako "federal"...
Jan Keller před lety prohlásil, že podstata moravské identity je v tom, že on se cítí Moravanem skrze to, že je Lach. Tedy i ten Hanák a Valach prožívá moravskou identitu skrze svou kulturní oblast. Takže o věta o sdílení identit, kterou tu napsal pan Kubička, samozřejmě platí. I Čech z Prahy může být zároveň Moravanem. S těmi oblastmi to v Čechách je horší, kromě Chodska se tam nikdy neprosadily a jejich náznaky jsou skrze geografické útvary (Šumava, Krkonoše, Polabí apod.)
U nás, v Německu, Rakousku či severní Itálii se to zemské prosazovalo i v samosprávě (regiony jsou všude) proto, že jsme byli po staletí součástí Svaté říše římské, zatímco Polsko, Uhry, Francie či Británie nebyly. Občané Velké Británie by si spolkové uspořádání dávno přáli, jen jim to není shora z Westminsteru dopřáno.
Model spolkového státu, federace zezdola je nosným pro celou Evropu, i když se prosadil jen v Evropě střední. A můžu uklidnit ostatní, že jeho jednotkami nebudou "historické země", ale mohou jimi být evropské spolkové země, chcete-li euroregiony, které zruší a překonají (aufheben) nacionální princip.
Regiony nemohou nahradit tzv. (nebo spíš "bývalé") národní státy jednoduše proto, že jsou příliš malé a že k nim - snad s výjimkou toho Rakouska, Německa a také Švýcarska (kantony) - neexistuje u lidí dostatečný citový vztah. Stará národní identita tedy bude ještě přetrvávat, ale bude pozvolna slábnout a ustupovat do pozadí.
A na její místo by měla nastoupit identita občanského národa a pak ta evropská.
Nevím, na základě čeho jste přesvědčen o tom, že zemské celky jsou umělé. Nikoli. Skotsko, Andalusie, Benátsko, Slezsko, Tyrolsko, Normandie, Braniborsko nejsou umělé útvary jen proto, že tu nejsou od velkého třesku. Karlovarský nebo Prešovský kraj umělým útvarem je.
Jinak ještě na doplnění, pane Plevo, kritizujete tu "rakouský historický konstrukt", zemi Halič, přitom argumentujete (západní) Ukrajinou, tedy podobným historickým konstruktem.
Pokud by se skutečně vyvinuly občanské národy výhradně na půdorysu současných národních států, obávám se, že by to nedokázalo překonat onen nacionalismus z 19. století. Jeho silná rezidua vnímáme např. v našem Česku právě dnes velice silně. Ale jsem rád, že jste na rozdíl od jiných diskutujících přišel alespoň s nějakou, byť dle mého názoru nefunkční, alternativou.
Mimochodem, mě přijdou občanské národy Francie, Německa nebo Británie zase příliš velké vzhledem ke středním a malým evropským občanským národům. Nikoli, že by euroregiony měly být příliš malé. EU složená z velmocí je dnes značně nepraktická, euroregiony či evropské země by tento problém vyřešily.
Jinak to, že celá Evropa není na středoevropském spolkovém principu jako Německo nebo Rakousko neznamená, že nemůže být země či region základní jednotkou Evropské unie.
Proč si myslíte, že i Francie zavádí od 60. let regiony vedle départementů a stále posiluje jejich status? A to jsme ve Francii, kde je zvykem vše dělat centrálně a byrokraticky od stolu.