Církevní restituce a zpěv Karla Gotta
Ondřej VaculíkPo celá léta tu chyběla míra uznání, schopnost nápravy v duchu „zobrazovaného sakrálního prostředí“, o něž se teď budeme škodlivě tahat v rámci církevních restitucí a jejich případných revizí. Kéž tím alespoň podstata duchovního díla neutrpí.
Sociální demokraté ústy Bohuslava Sobotky požadují „revizi církevních restitucí“. Ty však jejich předpokládaný koaliční partner KDU-ČSL vyjádřením místopředsedy Mariana Jurečky pokládá za uzavřené. Dokonce říká: „Pro nás jsou restituce a nezvyšování daní tak klíčové, že přes ně nejede vlak.“ A podotýká, že lidovci nemusí jít do vlády za každou cenu. To je tedy, jak se říká, šlamastyka.
Další balvan na Sobotkově cestě k moci — napsal by bulvární tisk. Sociální demokraté by sice mohli lidovce nahradit Okamurovým Úsvitem, ale kupodivu, ta vláda by náhle začala být (ve spojení s ANO) takříkajíc „o něčem jiném“, asi to všichni cítíme, a sociální demokraté by se ve věci revize církevních restitucí s Úsvitem shodli, ale byli by v obklíčení, což od lidovců nehrozí. Zvláštní věc, jak pár poslaneckých křesel může za určitých okolností změnit poměry ve vládě.
Nebo tu moc nad námi mají samy „církevní restituce“, ta dvě politickým prostředím démonizovaná slova? Vždyť by naopak mělo jít o akt spravedlnosti. Co se to stalo? Ostatně co si máme pod pojmem revize představovat? Že se bude revidovat ten zákon? Bude se revokovat, pozměňovat či rušit? Je to možné? Co na to Ústavní soud? Asi si ještě užijeme, a hořké plody toho společenského rozkolu budou sklízet ještě příští generace.
Totiž i tak, ať si o tzv. církevních restitucích myslíme, co chceme, jde o dlouhodobý proces, třeba desetiletý, kdy v mnohých případech rozhodne o vlastnictví až soud. Čímž rozsah restitucí nezlehčuji. Těch emocí, zejména negativních.
Stojí to vůbec za to? — jak se člověk správně obává. Proto jsem osobně pro tzv. církevní restituce nehoroval, ale chápal je jako spravedlivý nárok — druhá věc je, v jaké podobě a jakém rozsahu. Dluh společnosti vůči církvím totiž existuje, a neuzná-li ho společnost sama, není spravedlivé cesty, jak jej vymoci.
Vycházím z osobní zkušenosti, kulturního zážitku. Záhy po otevření nové expozice středověkého umění v Praze v Jiřském klášteře jsem se účastnil tzv. komentované prohlídky. Zíral jsem na mistry Theodoriky, mistry litoměřického či vyšebrodského oltáře a sledoval výklad kunsthistoričky. Mluvila o technice gotického zobrazování, stručně popisovala výjevy, ale tak odtažitě, jako se popisují součásti starých strojů, s nimiž my nemáme už nic společného.
Já sám toho věděl velmi málo, ale cítil, jak ona to obrazové sdělení vlastně zazdívá. Zazdila je totiž celá ta expozice, jíž člověk nezúčastněně chodil. A na to, jak významnou epochu a jaký kulturní vzmach ty obrazy ve skutečnosti představovaly, tam chodilo i málo lidí — šak co, samé církevní výjevy a voni ti malíři ještě ani perspektivu neuměli, viďte. Postavy mučedníků a svatých se tam mohly cítit jak ve vazební věznice — takový chlad tam vanul.
Spravedlivě vzato Národní galerie ty obrazy povětšině nejen zachránila před možnou zkázou minulým režimem rozkotávané církve (zejména po pogrom proti řeholním řádům počátkem padesátých let minulého století), ale také kvalitně restaurovala. A dobře, že je ve vazební věznici ochránila i v době kalamity vykrádání kostelů po převratu.
Bezpochyby stále žijeme z kulturního dědictví, které vznikalo v sakrálním prostředí. Také mravní kodex, Desatero, člověk přinejmenším podvědomě ctí v bázni boží — ano, nepokradu, a pokud lžu, je to hřích a mrzí mě to a nemá se to. Zdá se to tak samozřejmé. Avšak není.
Snad je mi k něčemu zkušenost z vedení radnice v malém městě: Lež se stává progresivní, tedy hybnou silou společnosti. A kdo nejsme schopni na tento způsob dosahování cílů přistoupit, už jich ani nedosáhneme. Sám vědomě nelhat není nic proti tomu, jak se lži bránit, to skoro nejde.
Proti tomu, jak se lže dole, jsou Kalousek i Nečas pravdomluvní chlapíci, ba junáci. Proto ani pro Haška a spol. nebyl žádný problém zazdít schůzku u prezidenta, oni vylezli z našeho komunálního prostředí a to jsou už lháři na slovo vzatí, těm můžete věřit všechno.
Nechápu tedy, proč si myslíme, že církev, pokud se „našeho“ majetku dobere, s ním bude zacházet nějakým hamižnějším, podlejším či zkázonosnějším způsobem. Kdo ho podle vás, sociální demokraté, bude spravedlivě spravovat a privatizovat? Možná naopak — církev nezmizí, nepřejmenuje se, nezbaví se odpovědnosti, protože její představitelé jsou veřejně známé osoby a musí být k zastižení, sídlí na skutečné adrese. Církev je instituce veřejná, tím je — měl by být - veřejný i její majetek.
Každého napadne, že Mistr Vyšebrodského oltáře maloval pro vyšebrodský oltář tamního kláštera. Klášter opět funguje a jeho představeným je v současnosti vzdělaný, bohabojný a přívětivý muž. Říkám si, že už dávno mělo být pod obrazem poznamenáno, že obraz Národní galerii zapůjčil Mistr Vyšebrodského oltáře. Tedy i bez smlouvy o výpůjčce, která už musí mít určeného vlastníka. Aspoň symbolický náznak uznání a sblížení.
Po celá léta tu chyběla míra uznání, schopnost nápravy v duchu „zobrazovaného sakrálního prostředí“, o něž se teď budeme škodlivě tahat v rámci církevních restitucí a jejich případných revizí. Jedna i druhá strana si bude dělat iluze, jak zachraňuje majetek ze spárů zla. Kéž tím alespoň podstata duchovního díla neutrpí. A kéž ten úmorný spor pomine dříve než vytí Karla Gotta, které mě provází od mých jinošských let.
Možná jste si toho p. Vaculík nevšiml, ale právě zákon o restitucích, prosazený pomocí kriminálníků , udělal z veřejného majetku, majetek naprosto soukromý. A co se týče té veřejné instituce. Vzhledem k tomu, že církev nikdy nezveřejnila ani počet svých členů, kteří byli agenty STB, lze předpokládat, že je tam ještě spousta tajných.
Tak tahle věta se mi opravdu nelíbila. Jestliže nejsme schopni ocenit řemeslné schopnosti našich předků, um který vkládali do svých strojů, slasti a strasti jejich každodenna, jenž je nám blízké, neboť řešíme tytéž problémy jen (trochu) jinak, obdivovat technické památky, jež nám zanechali, jak můžeme ocenit jejich díla umělecká, a zvláště sakrální, um, vytažený ze srdcí, jež jsou stále stejná, ale bloudící po vzdálenějších cestách středověké víry, jejich nejnitěrnější prožitky, jenž mnozí nejsme schopni ani napodobit, obdivovat se jejich sakrálnímu umění? Člověk, nu což, jeden člověk má svůj vkus, a podle toho ať si vybere. Ale společnost, jenž je hluchá k tikotu starých hodin, které otáčkami svých zubatých koleček odměřují nepolapitelný čas, nikdy nebude schopna naslouchat zpěvu kůrů andělských.
A to myslím i z hlediska přístupu k uměleckým a kulturním hodnotám.
Samozřejmě saturace potřeb nevyvolá automaticky touhu po nějakých vyšších hodnotách, to by byl dost vulgární materialismus. Ale jejím předpokladem určitě je.
Potřebu skromnosti nepopírám. Dokonce jsem teď o ctnostech napsala článek. Ale pozor na vnucené ctnosti! Když vám někdo něco utrhne od huby, neučiní vás tím ještě skromným.
Vracení majetku církvím je jeho privatizací. Církevní majetek je soukromý majetek, ne veřejný, jak správně poznamenal pan Kuchejda.
Možná se mýlím, ale mně se neustále vnucuje představa, že církev si přeje, aby bylo hodně chudáků. Aby totiž bylo komu poskytovat almužnu.
Ostatně ona může společnost (nebo veřejnost) statisticky vesele bohatnout i když její jednotliví členové mohou pociťovat chudobu stále silněji (jak zde celkem zmatečně poukazuje pan Kuchejda).
O rozdílech mezi soukromým a veřejným majetkem, způsobem jejich správy a vlivu formy vlastnictví na (potenciální) dostupnost statků bych zde asi diskutovat nechtěl, zejména ne předtím, než se v praxi začnou projevovat důsledky účinnosti Nového občanského zákoníku. :-)
Z předsudku o tom, že co je státní je i Vaše Vás pak myslím hbitě vyvede policie při pokusu přivlastnit si jakékoli ze státem spravovaných uměleckých děl.
Ještě zajímavější by to však bylo, kdybychom uvažovali o Národním divadle nebo o výrobcích Budvaru. Ty jsou totiž také státní.
Druhá: Revize může mít (již jsem to zde napsal) nejen formu změny zákona a změny (oboustranně přijaté formou dodatků) smluv mezi státem a církvemi, ale i formu mimořádných daní, jako je tomu dnes u zdanění fotovoltaiky. Nemravné takzvané náhrady mohou být uvedeny do mravnější výše zvláštní daní.
Třetí: Cituji: "Bezpochyby stále žijeme z kulturního dědictví, které vznikalo v sakrálním prostředí. Také mravní kodex, Desatero, člověk přinejmenším podvědomě ctí v bázni boží – ano, nepokradu, a pokud lžu, je to hřích a mrzí mě to a nemá se to." Autorovi neberu tento náhled, ale neměl by paušalizovat. Který "člověk"? Každý? Nežijeme na blízkém východě. Naši morálku určila tradice antická. Slovo etika je řeckého původu, morálka latinského. Ne hebrejského. Mnoho z nás desatero nezná, neumí vyjmenovat, a hříchy - ani ty "smrtelné" - už vůbec ne. Morální zásady jsou mnohem původnější a obecnější záležitost než starozákonní desatero. Mne osobně již po léta irituje, jak křesťané předkládají desatero za svůj civilizační přínos (nectí židovský kopyrajt ;-) a současně ho vydávají za jediný a původní zdroj morálky. Ani náhodou tomu tak není. Ostatně, my bokononisté ignorujeme první i druhé přikázání a považujeme to za součást své svobody, nikoliv morální prohřešek, klení různojazyčnými formami "Božího jména" je dnes sotva třetím nejhorším etickým problémem dneška, téměř všichni lidé v mém okolí jsou jednoduše nuceni pracovat namísto "svěcení dnů svátečních" jak o nedělích, tak i církevních svátcích, a nejsou kvůli tomu v mých očích amorální, a tak dále.
Ostatně, k čemu je dobrý kodex, který náramně chrání majetek a manželku, jakož i otrokyni coby sexuální objekty, ale jinak se omezí na "nezabiješ", veškeré ostatní násilí tedy připouští? Vydírání, mučení, úmyslné působení bolesti, strachu, obav o život, nesmrtelné útoky, ničení zdraví jiných lidí ... křesťané proberte se. Když vaše dítě dezabiju, jen nadosmrti zmrzačím, neporušil jsem desatero. Vážně to považujete za jediné a univerzální měřítko morálky? Nic novějšího neuznáváte? Což třeba chovat se tak, aby vaše chování mohlo být obecnou normou? Mohou být církevní restituce obecnou normou?
"(1) Církev a náboženská společnost se stává právnickou osobou registrací (dále jen "registrovaná církev a náboženská společnost") podle tohoto zákona, pokud tento zákon nestanoví jinak."
Viz http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?page=0&idBiblio=52309&recShow=5&fulltext=&nr=3~2F2002&part=&name=&rpp=15#parCnt
A že je tato nespravedlnost součástí politické hry ČSSD, není s podivem. I když by vypořádání se se solárními barony mělo možná větší efekt pro státní kasu.
Je klidně možné, že tato PO ve skutečnosti žádný majetek nevlastní (to se mi nechtělo hledat), ale třeba Česká biskupská konference už nejspíš ano, a podle mě v tom není relevantní rozdíl.
Opakuji, že ze strany politiků tohle může být jen součástí hry. Z mé to tak být není.
Co se týká těch dob před a po bělohorských. Zatím se při žádné změně režimu "nevracel" majetek, apsoň v takovémto rozsahu, jako se stalo teď. Nemělo tomu být tak ani nyní, neboť se tím zjevně žádné spravedlnosti nedosáhlo. Spíše to totiž vypadá, že zase vítěz rozdává věrným.
Řekl bych spíše, že naše křesťanská církev jde ruku v ruce s dnešními mocnými a na produkci té masy se spolupodílí.
Nemám už bohužel čas vyjádřit se ke zbývajícím věcem.
Srovnávat kritiku církevních restitucí s antisemitismem je naprosto nemístné. Kritika restitucí nemusí zákonitě být projevem nenávisti ke katolíkům nebo křesťanům, ba právě naopak.
Já například jako ateista, který si v řadě ohledů křesťanství váží, si nepřeji, aby katolická církev spáchala prostřednictvím restitucí sebevraždu. Bude mít majetky - a přijde o poslední zbyteček prestiže a důveryhodnosti, který ještě v očích české veřejnosti měla...
http://www.christnet.cz/clanky/3770/tezky_zivot_ateisty_v_polsku.url
Ale pozor - jsou i spolky věřících, které od státu nevezmou ani grešli, zato brutálně okrádají své členy.
Tudíž - být alimentován státem také znamená být pod veřejnou kontrolou.
Takže - kdybychom tu bývali měli demokratickou kontrolu věcí veřejných, tak by preláti bývali nezvlčeli a nenechali by se privatizovat, spirituální matrix společnosti by se nedrolil a pohané by s věřícími solidárně vycházeli.............tak trochu triviáĺně bych poznamenal.
Velmi bohatou tradici, a to dokonce daleko starší, než soudobé církve, měla demokracie ve Starém Řecku. Proč tedy peníze nedávat tímto směrem? A hlavně, když rozdávat společné peníze, tak z vůle většiny občanů.
Na závěr bych tu chtěl zmínit jednu věc. Pan Franěk píše o tom, že církve jsou nebezpečím pro dnešní mocné.
Čím by mohli nebezpeční být dnešním mocným lidé, kteří dali víře, v určitém směru, přednost před zkoumáním? Chápu, ulehčí si tak tíhu života. Ale nebezpečí pro dnešní mocné v tom není. Leda, že by jejich pastýři vodili po odbojných cestičkách. Ale proč by to dělali, když si je dnešní mocní koupili?
To vše píšu s tím, že respektuji víru. A rozhodně se nechci věřících nijak dotknout. Tuším, že tímto příspěvekem můžu přijít na černou listinu těch, kteří se mnou debatovali přátelsky. Ale jak se říká: Přítel je Petrásek, přítel je Franěk, pravda je však přítel větší.
Dělá tak velmi zlou službu věci evangelia i své církvi a prokazuje, že partnery dialogu má za slabomyslné.
Každý soudný a průměrně vzdělaný člověk ví, že v historické i současné římskokatolické církvi jsou různí lidé a různé proudy a spojence v ní najdou jak fašisté a kolaboranti s jakoukoli mocí, tak zastánci rovnosti a svobody. Každý ví, že pedofilové nejsou jen v církvi, ale popírat, že v církvi jsou a starat se víc o blaho pachatelů než o oběti je v rozporu se vším, co by mělo křesťanství reprezentovat.
V roce 1989 měly církve velkou šanci získat si důstojné místo ve svobodné společnosti a stát se zastánci těch, kdo jsou v nouzi. Nestalo se, vlastní zájmy - a tedy nedostatek víry a odvahy - převážily.
Argumentuje se právem. Jakoby i v církvi byl zákon nad milosrdenstvím, jako všude ve světě. Dokonce: "Takže je to vlastně jedno. Lepší mít špatnou pověst a pod kontrolou svůj rozpočet." K čemu je sůl, která přestane solit? Ježíš říká: vyhodit. Myslím, že lidé mimo církve tohle často vnímají citlivěji než ti, kdo jsou uvnitř.
Budu se modlit, aby se Vám to povedlo.
A klidně i mimo kostel...
Dovolím si tedy poslat Vám odkaz na analýzu církevních restitucí, vypracovanou Nadačním fondem proti korupci:
http://www.nfpk.cz/_userfiles/prilohy/10014/10353_tz_2013_09_10_resti.pdf
Doufám, že se čtení tohoto dokumentu nedotkne Vašeho zdraví. Nenávist v srdci je jed. Dejte si pozor na intoxikaci...
Někteří věřící mají problém s tím, jak je chápe ateistická veřejnost. Sami sebe vidí nereálně, jako nějaké lepší nositele dobra a pak těžko chápou, že když jsou takovým přínosem, chce s nimi někdo zacházet rovně, jako s běžnou populací. Ve snaze o tuto rovnost pak vidí útoky na sebe, na svou církev. Padají tím do podobné paranoi jako Židé v Izraeli, kteří jakoukoliv kritiku své politiky chápou jako nenávistnou reakci nácků.
Problém je v tom, že Židé nejsou Vyvolení a že ani naši věřící, ani představitelé církví nejsou lepší lidé, než zbytek populace. Měli by se pokusit příjmout pohled většinové veřejnosti na sebe. Vidět se reálně.
Každopádně ale doufám, že jsou věci, na kterých se nemůže shodnout materialista s idealistou. .-)
Osobně mám celkem i celkem tendenci tipovat, že by to s náboženstvím mohlo korelovat..., ale momentálně nemám čas to hledat.
Ale je pravda, že v některých státech možná ještě i kamenují.... :-(
Přestaňte s hledáním ověřování vyjímečnosti věřících. Jen tím dokazujete moji teorii. A zároveň tím pácháte první ze sedmi hlavních hříchů.
Vzpomněl jsem si na to, protože mám pocit, že se naše diskuse dostala do trochu absurdních konců, tak jsem to chtěl trochu odlehčit.
Omlouvám se, pokud to budete považovat za vhodné, tak ten příspěvek smažu.
Mne spíš zajímala diskuse o tom, zda a podle čeho hodnotit, jak se pozná "správný hospodář" a zda se dá rozhodnout proč by to měl být stát nebo církev. Pěkný zbytek podzimu přeji.DFL.
Když to tak čtu, říkám si - nic už neřešit, vydat, na co mají právo, vyplatit bez odkladu těch 60 mld (tohle stát nepoloží), a okamžitě odříznout od státních peněz všechny do jednoho, když to tak moc chtějí.
To pak dělá zlou krev mezi věřícími a ateisty. Vše navíc v době, kdy je tak, jak už dlouho nebylo. Kdy naposledy se v této zemi dělaly potravinové sbírky? A právě v této době se církvím dostane vysokého daru, o kterém ani neví, jak jej použijí. Dnes jsem ve správách slyšel, že přemýšlejí, zda si budou zakládat investiční fondy.
Ale píšeme o tom pořád dokola a průnik nikde, tak toho opravdu nechme. "Restituce" nejsou jediným problémem dnešní doby. A možná neudělají lidem do kapsy takovou díru, jako dary solárním baronům. A o těch se nějak podezřele mlčí.
Řádného hospodáře v exemplárně neřádnám režimu není.
A zítřek ukáže kdo z věřících humanistů, a jak se zasadí/zaslouží o řádnou demokracii.
Šance by tu byla, když se to povedlo i v prostředí německého postfašismu.
Pokud jde o velkorysý dar římskokatolické církve husitům, bylo to trochu jinak. Stát vyžadoval, aby se církve na restitucích domluvily nejprve mezi sebou a pak vznesly společný požadavek. Protože majetkové nároky měla prakticky jen římskokatolická církev, získala souhlas ostatních, tím, že se části svých nároků vzdala v jejich prospěch. Je otázka, zda je to skutečně velkorysý dar nebo spíš úplatek. Osobně mě velmi mrzí, že se husitská církev a další této hry účastnily a nestou teď zpoluodpovědnost za další diskreditaci křesťanství v této zemi.
Nyní k mé reakci na váš příspěvek:
Katolická (a jakákoli jiná) církev, to jsou její věřící. A ti, jsou li občany ČR, nejsou na vládě po restitucích nějak nezávislejší. Institucionální struktura sice ano, ale ta by byla nesmyslná. Chcete být členem instituce, jež povýšila nástroj na účel? No, jak je vám libo.
Tak jako víme, že CČSH je projekt pvní republiky, víme také, že ŘKC je projev feudalismu. Nakolik je to, co všichni víme pravda, teď není podstatné. Katolická církev vždycky žila z výnosů svých feudálních majetků. A ztráty těchto majetků se vždy velmi bála, protože by se současným množstvím věřících a jejich finančními možnostmi (resp. ochotou) svůj provoz neufinancovala. Propad členů v procentech populace od doby nabytí většiny těchto majetků byl ze 100% na 10%. A pro záchranu těchto majetků byla ochotna obětovat své renomé, a dokonce i část z nich věnovat menším církvím, které si tenhle zdroj nemohly udělat, protože byly v době nabývání feudálních majetků zakázané (a schválně jaké víry byli tehdy představitelé státu). Pan Franěk si ovšem může vést své řeči odpovědného poddaného, stoupence feudálního katolicismu. Nechť mu chutná.
P.S. Omlouvám se všem ostatním katolíkům, pokud se jich tento text nějak dotkl. Je určen skutečně především pro pana Fraňka, píše tu v podobném stylu už nějakou dobu, tak ať se na to podívá i z druhé strany.
Nemám rád feudalismus, žití z kapitálu a podobné věci. Vám to evidentně nevadí. No, já vám to vymlouvat nebudu, feudalismus fungoval tisíc let. Nemyslím si, že by se v něm ze systémového hlediska žilo lidem dobře, ale těžko někoho poučovat, jaký život se mu má líbit. Ale stejně tak po mě nikdo nemůže chtít, abych tyto jevy schvaloval a podporoval.
Neopovrhuji svými předky, ani předky někoho jiného, ani svými předchůdci, ani předchůdci někoho jiného. Ale k historii patří i její reflexe. Feudalismus není dobrý systém. To píšu jako někdo, koho utvářela civilizace, jež s ním má tisíciletou zkušenost, ne jako někdo, kdo by se od ní chtěl odstřihnout.
Doporučuji se pozastavit nad pozadím jednoho z velmi početných bankrotních řízení libovolné firmy původně s miliardovým kapitálem a zjistíte, že jde o svět kde církevní spiritualita je ponejvýše instrumentem vydírání.
Pokud bychom to považovali za tendenční mystifikaci, tak pánbůh s námi...........povzdech bych si.
Velice mne zaujal argumentační postup, kdy mne prohlásíte za stoupence názoru, který nezastávám, a polemizujete s ním. Směřování dějin není nevratné. Sociálně-tržní se mění zpět na kapitalismus, feudalismus vystrkuje růžky...
Projevuje se to tím, na co odkazujete.
K vaší reakci na pana Silného:
Pokud jsou lidé až tak manipulovatelní, že slintají nad Karlem, kdykoli to po nic chtějí média, jak to že volby vyhrál Miloš Zeman?
A proč se až teď dovídáte, že je zákon o vyrovnání nevýhodný pro církve? Protože jste neposlouchal, když se to říkalo a promlouvající prohlašoval za nepřátele církve. Já to vím už dlouho, a proto tuto ukázkovou lost-lost situaci kritizuji. Zatímco vy ji obhajujete. Měl byste si ujasnit, co vlastně chcete, napsal mi kdosi nedávno.
Spíš bude propařeno těch pár vytunelovaných miliard a věřící dostanou za vyučenou jak si příště opatrovat nejen svou víru ale i funkční demokratický režim.
A církve ponejprv pochopí že burza a blahobyt je mnohdy nebe a dudy a poté se nechají opět pokorně alimentovat z daní všech smrtelníků..............rád bych doufal.
V dokumentu František útočí na "modlářství peněz" a naléhá na politiky, aby zajistili všem občanům "důstojnou práci, vzdělání a zdravotnictví". Požaduje také, aby lidé sdíleli své bohatství. "Stejně jako přikázání 'Nezabiješ'určuje jasné limity, a ochraňuje tak lidský život, dnes musíme také říci 'ne'ekonomice vylučování a nerovnosti. Takové ekonomika zabíjí," píše František v dokumentu, vydaném v úterý.
"Jak je možné, že to není zpráva, když zemře starý bezdomovec na podchlazení, ale je to zpráva, když poklesne burza o dva procentní body?"
Papež zdůraznil, že obroda církve se také nedá odkládat a Vatikán a jeho tradiční hierarchie "musí také vyslechnout výzvu k pastorální konverzi".
"Dávám přednost církvi, která je pohmožděná, bolí jí všechno a je špinavá, protože byla na ulicích, nikoliv církvi, která je nezdravá tím, že se uzavírala do sebe a lpí na své vlastní bezpečnosti."
Domnívám se, že papež tímto ukazuje i na bídu /morální/ našich církví, které se perou více o majetek, než o pomoc bližním.
Ani netuší, jak se tím vzdalují od papeže Františka. Snad, po dlouhatánské době, prvního papeže, jehož názory dávají skutečnou naději chudým. Papeže, od kterého cítí zastání. Papeže, který by mohl církev vrátit tam, kam patřila. Bude to mít strašně těžké. Církev není chudá instituce a tím pádem se na ní lepí chamtivci. Vysocí církevní funkcionáři ztratili zpětnou vazbu na obyčejné lidi a naplňují přísloví "sytý hladovému nevěří" /to platí i na řadu levicových politiků/. Kdosi tu napadal volební plakáty ČSSD, jako podlý útok na podvědomí voliče symbolem vypaseného preláta. Není ale chybou ČSSD, že se řada českých církevních činitelů, včetně její špičky, chovají jako ti preláti. Osočit protestující utlačované ze snahy o ochlokracií, neboli vládu lůzy, dokáže jen takový vypasený prelát. Skutečný Boží služebník by to neudělal. A takovýchto "prelátů" stojí proti papeži stovky, možná tisíce. Mám obavy, že s ním zametou. A budou to mít lehké, protože běžní věřící stojí spíše na jejich straně. Jak dokazují i zdejší příspěvky.
SSSR: Vy zase bijete černochy.
Škoda, ale následky přesycení nabízí šanci.......mám vyzkoušeno.
Napsal bych, že souhlasím se vším, ale vy jste do toho vstrčil to čertovo kopýtko. Vše začíná tolerancí jedné nepravosti. Pak to bere špatné konce.