Zle, matičko, zle, levičáci zde
Martin VrbaAutor polemizuje s Romanem Sikorou. Podle něj musí levice, pokud chce uspět, přestat mluvit o svých sympatizantech jak o obětech a omlouvat jejich sklony podporovat někoho jako je Zeman. A musí vystupovat sebevědoměji.
Roman Sikora se nedávno rozezlil na články M. C. Putny a Matouše Hrušky. Zatímco Putnův článek jenom urazil Sikorův intelekt, ten Hruškův jej rovnou nadzvednul pro plamennou řeč. Oba texty jsou v mnohém symptomatické. Ať už v moralizujícím sarkastickém patosu nebo tam, kde je nastolena rétorika obhajoby obětí systému. Oba Sikorovy články se zde setkaly s velmi pozitivním ohlasem. Dovolil bych si ale vyjádřit poněkud skeptičtější náhled.
Je to na první pohled sympatický patos, který se milosrdně shýbá k vulgárnímu lidu a je ochoten akceptovat kdejaký jeho výstřelek, a který zároveň nemilosrdně hází změkčilé progresivní měšťáky přes palubu i s celou kulturní frontou, častujíc oba peprnými slovy, nicméně je na místě obava, že důsledky takového postoje jsou (především) pro onen zbídačovaný segment ve svém důsledku docela fatální. A o ten, nepletu-li se, jde tak nějak především.
Tvrdím, že je to mj. jistá rétorika oběti a milosti, která znemožňuje vytvořit ve společnosti potřebnou půdu pro celospolečenský sociální projekt a solidarizaci ekonomiky. Projekt sociálního státu nemůže stát na kořenech vytvořených permanentní buřtgulášovou kampaní a samolibými populisty.
Takové kořeny budou více než mělké a vyvrátí je první vzedmutí sil pravice. Jakkoliv se tato „estetická otázka“ celé věci může zdát marginálním výmyslem nějakého přecitlivělého snivce, je to nakonec otázka velmi fundamentální.
Levice si nesmí nabíhat na vidle pravicového populismu, který popisuje sociální stát jako nelegitimní nástroj pro socky, nemakačenka apod. Veřejná debata pak chorobně osciluje mezi cynickým oportunismem a sentimentálním populismem. Je sice hezké se ostentativně vymezovat vůči takovéto nechutné rétorice pravice, nicméně předtím, než se, patřičně posilněni moralinem, budeme rozhořčovat nad obludností takových sloganů, by stálo za úvahu, jestli by nejdřív nebylo od věci nezavdávat k takovým sloganům důvod, protože o oportunismu pravice si nelze dělat iluze.
Specialitou postkomunistické levice je ale právě tato „sentimentalita oběti“, která nedokáže začlenit sociálně vyloučené právě proto, že jim odnímá jejich participaci na univerzalitě společnosti. Zatímco je systém odstředivě vyhazuje na okraj i za něj, poukaz na ně jako na oběti je následně vyděluje ze společnosti napodruhé. Vyloučení má nakonec jak bázi materiální, tak je zároveň založeno v rámci veřejné debaty.
Současný chudý je tak dnes pod dvojím úderem: úderem zprava, který mu sebere důstojnost odebráním materiálních prostředků, aby za ním následně přišel sentimentální úder zleva, který člověka srazí na kolena podruhé v očích majoritně pravicové veřejnosti, jelikož levice se dostala k moci buřtem a gulášem a zapomněla jaksi vytvořit potřebnou oporu ve veřejném mínění svému horlivému sociálnímu úsilí.
Ostatně, proč by se tito hrdí bojovníci za potřeby spodních vrstev vůbec obtěžovali s rozmazleným měšťanstvem. To je tu patrně od toho, aby měla autentická levice na co nadávat a vůči čemu se vymezovat.
Tak se stalo módou během posledních dvou týdnů utahovat si například z „přiblblých studentíčků“, z této knížecí mládeže, která spustila kampaň, pro kterou levicoví komentátoři nenacházeli dost jízlivých slov a sarkastického humoru. Žel bohu, nepamatuji si, kdy naposled usilovala česká levice, ať už parlamentní nebo neparlamentní, v širším měřítku o oslovení právě těchto vrstev. O českou levici se mladá generace šířeji zajímala naposled tehdy, když jim rozehnala Czechtek.
Levicová inteligence si patrně představuje, že střední školy a univerzity budou produkovat rudou mládež jak na běžícím pásu, a následně je z deziluze rozčilená tím, jaktože tyto samozřejmé a jednoduché levicové pravdy nechápou. Následně dokáže vyprodukovat obdivuhodný výčet příčin tohoto stavu: od médií, manipulativních kampaní až po to, že tato pravicová mládež to má „prostě v krvi“. Předvádí tak ojedinělou schopnost sebereflexe.
To nejde dohromady. Universalismus vyžaduje přijetí univerzálních myšlenek, začleňování marginalizovaných a utlačovaných skupin vyžaduje uzpůsobování společenského konsensu a a hledání společných ideí.
Koneckonců na tom je nejprogresivnější část levice (napojená např. na Světové sociální fóum) založena. Žádný universalismus, žádný "jeden střih pro všechny". S Aplem a Habermasem můžeme mluvit o strukturovaném dialogu, nebo po staru s Masarykem: "Demokracie je diskuse".
Dalším omylem je nazývat kulturní frontu elitou. Je to prostě establishment, který se do svých pozic dostal většinou díky spolupráci s establishmentem politickým a ten se stal zase establishmentem díky mafióznímu financování politických stran mafiánskými strukturami kapitalismu.
TEdy pokud má být levice "moderní" či "progresivní", musí být schopna vést efektivní dialog. Ten ovšem spočívá v tom, že se diskutuje mezi rovnými partnery. Ten je možný v této chvíli s marginalizovanými skupinami, protože tam existuje oboustranný zájem.
Bohužel, mezi marginalizované a utlačované patří i ti lumpenkulturníci a lumpenvzdělenci (vzdělanec není automaticky intelektuál).
Není však možno se nechat lapit do "kooperativní pasti" a pokoušet se "diskutovat! s lidmi, kteří jsou součástí mocenského establishmentu. To, že se redaktoři provládních médií skloní k "ubožákům" z nezávislého tisku a občas tam něco napíší, je zatím jen výsměchem, protože opačná cesta neexistuje.
Proto je nutné nejprve vyvolat tlak na to, aby ten zájem byl skutečný a pramenil z přesvědčení, že se jedná o nutnost a je třeba najít kompromis, pokud ne konsensus.
A tak nám tu roste Konflikt a může být řešen pozitivně či negativně. Pravice a její establishment si zatím vybrali další eskalaci konfliktu, což může dopadnout dost špatně. Odpovědí nemůže být ustupování ani žádná smířlivá rétorika. Ta totiž ještě nikdy k žádnému pozitivnímu řešení konfliktu nepřispěla.
" O českou levici se mladá generace šířeji zajímala naposled tehdy, když jim rozehnala Czechtek. " (ještě tam chybí Parou' back; btw nemělo to být obráceně - o ml. gen. se č. levice...?)
"Levicová inteligence si patrně představuje, že střední školy a univerzity budou produkovat rudou mládež jak na běžícím pásu,..." (přitom opak je pravdou a nido nic)
"Sociální stát zkrátka má, kantovsky řečeno, své podmínky možnosti: především pak určitý typ ekonomiky, která jej dokáže utáhnout. " (kdyby se tak nekradlo a platily se daně, tak by ta ekonomika stačila, ale možná jsem tu divnou větu nepochopil)
atd., atd.
" Universalismus vyžaduje přijetí univerzálních myšlenek, začleňování marginalizovaných a utlačovaných skupin vyžaduje uzpůsobování společenského konsensu a a hledání společných ideí. "
Už samotná myšlenka "uzpůsobování společenského konsensu a hledání společných idejí" je ideou, která si nárokuje univerzální platnost. Tedy samotný požadavek začlenění/participace utlačovaných/marginalizovaných skupin ve společnosti je požadavkem kladoucím zároveň svoji univerzalitu. Nechci rozvíjet debatu o problematice, kterou takové forma univerzalismu skýtá, jen jsem přesvědčen, že na základě tohoto univezalismus a začlenění nejsou v rozporu, ba naopak, univerzalismus, ať už v jakékoli formě, je bazální pro jakoukoli legitimizaci začleňování.
Zaujal mě tento článek psaný po volbách v roce 2010: http://www.denikreferendum.cz/clanek/4444-socialni-demokracie-hleda-novou-tvar
Reakce na Paroubkovu kampaň vedoucí k "nevýhře" jsou velmi podobné tomu, co zmiňuji ve svém článku. A soudím, že by se na to nemělo zapomenout.
Hitler rozhodně nebyl levičák, ačkoliv dal Němcům práci a sociální jistoty...
Necítím se být kompetentní k tomu, abych tady jakkoli pojednával celkový obsah Vašeho příspěvku, protože je po obsahové stránce naprosto nekonzistentní a také nepříčetný. Dokladem toho budiž tento Váš odstavec:
"Současný chudý je tak dnes pod dvojím úderem: úderem zprava, který mu sebere důstojnost odebráním materiálních prostředků, aby za ním následně přišel sentimentální úder zleva, který člověka srazí na kolena podruhé v očích majoritně pravicové veřejnosti, jelikož levice se dostala k moci buřtem a gulášem a zapomněla jaksi vytvořit potřebnou oporu ve veřejném mínění svému horlivému sociálnímu úsilí. "
Přesto mě však zaujaly dva momenty:
1. "Buřtguláš" - Co přesně prosím míníte termínem "buřtgulášová politika"? Nikde ten termín nevysvětlujete, ale suverénně a bez zábran jej aplikujete na kdeco.
2. "Estetický fundament" - Vy pane Vrbo obhajujete vyvozování morálních důsledků na základě estetického dojmu. Redukujete význam politického rozhodnutí na estetické gesto, které je Vám podstatnějším činem než politický čin sám. Považuji tento Váš náhled za nevyzrálý a pro demokracii jako takovou potenciálně nebezpečný. Nebo jsem Vás špatně pochopil a podsouvám Vám něco, co jste neřekl a co si nemyslíte?
1. Pojem buřtguláše je používán ve stati Matouše Hrušky. Domníval jsem se, že tento pojem je dostatečně intuitivní. Nicméně lze se přidržet pojetí v Hruškově článku, kde je charakterizován jako velmi nízká forma populismu. A to ať se týká politického stylu nebo třeba předvolební kampaně.
2. Právě, že se nejedná o estetický dojem, ale naopak o poukaz na jistou tendenci, která marginalizuje úroveň politické kultury dané levicové kampaně, vystupování apod. Společně s marginalizací šovinistických výstřelků a tak dále. Tedy o ironii postoje, který se vysmívá jistým "postmateriálním" hodnotám ve zdánlivý prospěch těch materiálních.
ad. 1. "Intuitivní pojem" - to se někde učí nebo jde o Váš vynález?
Přiznávám, že stať Matouše Hrušky jsem trestuhodně nečetl. Co přesně si představit pod "velmi nízkou formou populismu"? Přesto podle mého názoru metaforu "buřtguláš" označující "velmi nízkou formu populismu" používáte poněkud jednostranně a svévolně. A to je problém.
ad. 2. Mohl byste prosím nějak konkrétně pojmenovat "tendenci" o které mluvíte? Kde se vzala? A opravdu se týká jen levicových kampaní? A co přesně podle Vás označuje termín "postmateriální"? Umíte si představit zemi, jejíž vláda by se orientovala výhradně na "postmateriální" hodnoty? Nevím jak Vy, ale já bych z takové země hodně rychle utíkal...
V podstatě vaši tezi chápu tak, že by levice neměla jenom řešit konkrétní materiální situaci (a stavět tím chudé do role oběti), ale celý problém. Jinak řečeno, je to obdoba známého (pravicového?) rčení o tom, že je lepší naučit se chytat ryby než je dostat.
A levici, která to takto nedělá, označujete za buřtgulášovou. Jenže v tom momentě máte trošku guláš. Která část politiků to takhle dělá? Nepatří třeba prosazování přímé demokracie do té nebuřtgulášové, rybychytatiučící, levice? Já myslím, že ano, a z tohoto pohledu k ní má blíž (přinejmenším rétoricky) Miloš Zeman než třeba Václav Havel. To se nám to ale zkomplikovalo, co?
Lidé mají totiž především svá práva - včetně sociálních, A PROTO si zaslouží bezplatné zdravotnicví, školství, podpory atd. Neboli levice není o plných hrncích sádla, levice je především o hodnotách, o úctě k běžnému, neprivilegovanému člověku. A řečeno bliblicky, vše ostatní pak bude přidáno...
A souhlasím, že to není nutně levicová politika. Stejnou politiku měl i bývalý "komunistický" režim a ten levicový nebyl, aspoň podle mé definice levice, která říká, že levice usiluje o mocenskou rovnost lidí ve společnosti. Z tohoto pohledu je pak demokracie levicová, stejně jako sociální práva.
Takže nikoli "buřtem a gulášem se tato nadchnout nedá..." (+ asi 3x v textu), ale prostě "buřtgulášem se tato nadchnout nedá".