Umělá inteligence jako terapeut. Nedůvěryhodný sluha a nic neřešící pán
Hynek TrojánekNárodní pedagogický institut radí učitelům, aby při náročných situacích ve třídách využívali chatboty. Halucinující generátory slov však problémy s duševním zdravím mladých lidí vyřeší jen stěží. Nynější stav mohou naopak ještě zhoršit.
Za okny padá listí a brzy se setmí. Je konec září a v jedné z konferenčních místností brněnského hotelu právě poslouchám temné vyhlídky: v České republice hrozí akutní nedostatek dětských psychologů i psychiatrů. Predikce nejsou příznivé, za pár let bychom prý mohli být svědky totálního kolapsu.
Řada lidí už zamířila na chlebíčky, a tak je na přednášce poloprázdno. Žádné extra vzrušení z právě načrtnuté budoucnosti zde nepanuje. Proč by také? Je září 2019 a popisovaná trable se zdají na míle daleko.
Nikdo z psychiatrického sjezdu, jehož se účastním, netuší, že už za pár měsíců vypukne po celém světe COVID-19. Bouře, která děti a mladistvé přiková k monitorům a sebere jim pevné body v již tak nepřehledném světě. A která výrazně prohloubí problémy spojené s duševním zdravím.
Na sjezdu avizovaný kolaps české dětské psychiatrie nakonec nastal dříve, než se čekalo. Média ho vyhlašují již v roce 2022.
Od té doby sice opanovala problematika duševního zdraví českých dětí mediální mainstream, reálné změny jsme se ale nedočkali. Dále pravidelně čteme zprávy o nedostupné péči, nedotažené reformě či o nedodržených slibech finančně zajistit prevenci digitálních závislostí.
Bohužel právě v této fázi zvýšené zranitelnosti celého systému péče o duševní zdraví přichází samozvaný spasitel: umělá inteligence (AI).
Zadejte chatbotu roli psychologa
Psát o rizicích nástrojů umělé inteligence je již poněkud otravné. Nedávná kanonáda mediálních výstupů o tom, jak nám umělá inteligenci může pomoct, či naopak nás může zničit, způsobila především čtenářskou apatii.
Ve chvíli, kdy však umělou inteligenci prostřednictvím Národního pedagogického institutu „při řešení náročných situací nebo problémů ve třídě“ doporučuje přímo ministerstvo školství, je potřeba zbystřit.
Odpovědi na nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci zveřejnil Národní pedagogický institut letos v létě. Duševnímu zdraví se materiál věnuje v kapitole Umělá inteligence jako asistent učitele. Doslova se zde uvádí:
„AI chatboti excelují v simulacích rolí. Zadejte chatbotu roli psychologa, terapeuta či experta na wellbeing a vyzkoušejte: vytvořit dotazník spokojenosti či klimatu a výsledky s AI konzultovat; simulovat rozhovory nebo situace, se kterými si nevíte rady, a požádat o návrhy řešení; navrhnout doporučení pro práci s žáky se specifickými potřebami.“
Celý odstavec je zakončen větou: „AI samozřejmě nenahradí práci zkušeného odborníka, ale může posloužit jako první krok při zvládání problémových situací.“ Tato věta však rozhodně není dostačující záplatou na informační díru, která v materiálu zeje.
Čtěme Badiuoua, Lenina, Bakunina, Daniela Veselého, Petra Kužela, Michaela Hausera, Kropotkina, Chomského, Jana Kellera, Gramsciho, Eduarda Chmelára, Chelčického, Ilonu Švihlíkovou, Marxe a další!
A taky trochu Lubomíra Zaorálka!