Osobnost Miloše Zemana: nenaplněná nietzscheovská perspektiva

Oto Novotný

K oblíbeným filozofickým autorům Miloše Zemana se řadí Friedrich Nietzsche. Toužil se stát velikánem, nadčlověkem, uctívaným a slavným. To se mu podařilo jen zčásti. Většině dnes slouží jako odstrašující příklad.

Vůdce dolních deseti milionů… jimiž hluboce pohrdal. Miloš Zeman krátce po zvolení českým prezidentem v roce 2013. Foto Michal Čížek, AFP

Miloše Zemana významně charakterizuje jeho nezkrotná ambice zapsat se do dějin jako slavná a uctívaná osobnost v postavení vůdce. K jeho oblíbeným filozofickým autorům se řadí Friedrich Nietzsche. Ten nás učí, že skutečným naplněním lidského života je vytrvalé „sebe-překračování“ k „nadčlověku“. Jen ten, kdo se odváží podstoupit tuto cestu, zasluhuje si být slavný, uctívaný a ostatní vést.

„Nadčlověkem“ tak může být nejspíše geniální umělec, vědec, náboženský vůdce, vojevůdce. Zeman chtěl být v osmdesátých letech váženým učencem. Listopadové události roku 1989 jej ale přivedly na cestu politika. S nietzscheovskou perspektivou dosáhnout na samotný vrchol politiky.

Zeman toho dosáhl. Proto se říká, že je nejúspěšnějším polistopadovým politikem. Byl nepřehlédnutelnou postavou revolučního kvasu na začátku devadesátých let, česká sociální demokracie se stala za jeho vedení nejsilnější politickou stranou; byl předsedou vlády, a nakonec dvakrát přímo zvoleným prezidentem. Nahlíženo jeho osobní — soukromou — životní perspektivou, jde skutečně o grandiózní úspěch. Triumf vůle, řekli bychom s Nietzschem.

Avšak je tento Zemanův triumf vůle naplněním perspektivy stát se slavným a uctívaným? Být slavný a uctívaný předpokládá mimořádně obstát ve veřejném pohledu, což platí dvojnásob v případě demokratického politika. Naplnění smyslu politického života nelze zvažovat jen z čistě soukromé perspektivy.

Příběh Miloše Zemana

Jak budou Zemana jako politika, který se výrazně zapsal do dějin polistopadového vývoje v naší zemi, s odstupem času historikové hodnotit? Bude jeho obraz lepší či horší než ten, který vytvářeli jeho současníci? Oto Novotný, který byl po čtvrt století hlavním analytikem České strany sociálně demokratické, podává obraz Zemana poznamenaný vlastní osobní zkušeností s ním – především v prostředí druhdy dominantní levicové strany a událostmi kolem ní.

Rozsáhlý portrét analyzující různé aspekty Zemanovy osobnosti zveřejňujeme v DR na pokračování k prvnímu výročí konce Miloše Zemana ve funkci. Dnes vydanou, čtrnáctou, částí se seriál uzavírá.

Dříve vydané díly:

  1. Osobnost Miloše Zemana: nenaplněná nietzscheovská perspektiva
  2. Intelektuál Zeman?
  3. Miloš Zeman v sametové revoluci a prvních letech po ní
  4. Miloš Zeman v čele sociálnědemokratické opozice
  5. Zemanova politická dráha se zlomila volbami v roce 1996
  6. Zemanova cesta na vrchol a sestup z něj: 1998-2003
  7. Proměna Miloše Zemana v Zorra mstitele
  8. I v éře Jiřího Paroubka Miloš Zeman hasil svou žízeň po pomstě
  9. Zeman s Haškem proti Sobotkovi: cesta na Hrad se konečně otevřela
  10. Zeman „Zorro mstitel“ na Hradě: na řadu přišel Sobotka
  11. Pomsta dotažená do konce: cesta ČSSD mimo parlament
  12. Zemanův pokus o nastolení autoritářského prezidentského systému a jeho důsledky
  13. Byl Miloš Zeman státník? Nikoli. Byl to Putinův užitečný idiot

Jestliže dnes hodnotí většina občanů před rokem skončené Zemanovo prezidentství výrazně negativně, lze o naplnění jeho perspektivy stát se slavným a uctívaným vážně pochybovat. Takto si zřejmě Zeman svůj odchod z politiky nepředstavoval a jeho nespoutané ego musí zažívat silný pocit frustrace. Rozhodně za sebou nezanechal odkaz, který je, alespoň v přítomném pohledu, hodný následování epigony.

Průkopník českého autoritářského populismu

Richard Rorty připouští, že nietzscheovská perspektiva stát se „nadčlověkem“, opovrhovat „lidským až příliš lidským“, může být pro naše osobní zdokonalování poněkud podivínská a riskantní cesta, ale její rizika si neseme sami. Pokud se ovšem řídí touto perspektivou politici, přenášejí její rizika na veřejnost a vyúsťuje to zpravidla ve společenskou katastrofu.

Filozof Nietzsche není zcela nevinen, že si z něj fašisté a nacisté udělali modlu a jeho ideje jim posloužily k legitimizaci „zušlechtění“ lidské rasy dopouštěním se bestiálních činů. Nietzsche si však s politikou nezadal a zdá se, že jí dokonce pohrdal. Proto, jakkoli podivínským a kontroverzním mohl být člověkem, zůstává mnohými uctívaný.

Zeman však zvolil nietzscheovskou perspektivu pro svoji kariéru polistopadového politika, a proto logicky zapadl do nové generace populistů s bezohlednou vůlí k moci, kteří mění liberální demokracie v autoritářské až v protofašistické režimy.

Pokud chtěl být Zeman vůbec někdy demokratickým politikem, nesměl by si s Nietzschem zadat ani v nejmenším. Musel by pohlížet na člověka ze skromnější čapkovské — humanistické — perspektivy jako na bytost, která žije nejlépe, jak umí. V této perspektivě zůstává každý takzvaný obyčejný člověk rovný s druhými, a přese všechno, čím je a co koná, má nezaměnitelnou osobitost. Respekt k takovému člověku nám brání jím pohrdat.

Nietzsche pro takový empatický pohled na lidskou bytost neměl pochopení. Spatřoval v něm uctívání „masového“ člověka rodícího se demokratického věku. Pohrdal-li ovšem takovým člověkem, pohrdal zákonitě i demokracií. Nietzsche ale nebyl na rozdíl od Zemana pokrytcem.

Když Zeman používal bonmot, že je vůdcem „dolních deseti miliónů“, byla to pouze hloupá kamufláž jeho dřívějšího neméně hloupého výroku o „idiotství“, kterým trpí většina národa. Pro Zemana šlo pouze o nemyslící masu, se kterou lze cynicky manipulovat, aby k němu vzhlížela jako k ikonickému vůdci. Nietzsche pohrdal člověkem, který se nechá manipulovat, Zeman s ním otevřeně manipuloval.

Zemanova nietzscheovská ambice stát se slavným a uctívaným politikem tak musela vyústit v jeho osobní karambol. I když se zdá, že její veřejné dopady naše demokracie ustála, nedělejme si iluze.

Jestliže dnes jen málokdo Zemana uctívá, není to proto, že jeho populistickou kamufláž většina lidí kriticky prohlédla. Mezi jeho kritiky je nemálo těch, kteří mu vyčítají, že to s onou změnou demokracie na diktaturu pouze zbabral nebo nedotáhl do konce.

×
Diskuse
JP
March 10, 2024 v 11.17
Nietzsche nebo Čapek?

"pohlížet na člověka ze skromnější čapkovské — humanistické — perspektivy jako na bytost, která žije nejlépe, jak umí" - toto čapkovské krédo staví Oto Novotný proti nietzscheovské cestě k "nadčlověku". Přičemž s naprostou samozřejmostí Nietzscheho filozofické pozice dehonestuje, zatímco čapkovský humanismus - ovšem - glorifikuje.

Bezpochyby, jmenovitě poté co se nietzscheovského "nadčlověka" zmocnili němečtí nacisté je velice snadnou záležitostí tento projekt paušálně zavrhnout jako antihumánní, antidemokratický, mravně deformovaný. Ale - je daná záležitost skutečně takto jednoduchá?

Ano, je nepochybné, že k druhé lidské bytosti vždy musíme chovat pocit základního respektu - právě jakožto k bytosti obdařené jedinečnou a nezaměnitelnou osobností, duší. Jenže - to je pouze jedna část pravdy. Druhou stránkou této mince je stejně tak ten postoj, že od člověka vždy máme právo očekávat, že nezůstane ve svém osobnostním rozvoji a růstu stát jenom na této zcela základní rovině neurčitého, mlhavého "lidství vůbec", nýbrž že si své humánní a lidské potenciály svým vlastním úsilím vypracuje k reálným kvalitám. Ale pokud se ke druhému člověku budeme od počátku stavět tím způsobem, že "už ve své bezprostřední individuální existenci jsi plnohodnotná, dokonalá bytost" - pak ho samozřejmě naprosto nic nebude motivovat k tomu, aby se s tímto svým výstupem k vyšším stupňům jak svého intelektu, tak ale i svých ryze osobních kvalit jakkoli namáhal.

Oto Novotný píše, že příklon k myšlenkám Nietzscheho znamená zároveň odklon od demokracie. Přitom ovšem - jak je to všeobecným špatným zvykem - nijak nespecifikuje, co tato "demokracie" vlastně je či být má; a především nerozlišuje mezi obecným principem demokracie (či přesněji: demokratismu, demokratického smýšlení) na straně jedné, a současnou podobou liberální ("buržoazní") demokracie na straně druhé.

Ano, porozumění pro Nietzscheho myšlenky je nevyhnutelně doprovázeno negativním postojem vůči (současné) demokracii: totiž této přízemní, povrchní, bezduché, maloměšťácko-konzumní demokracii, která je dominantním elementem současného politického narativu.

Tato demokracie se svým hodnotovým indiferentismem, ne-li přímo nihilismem ve svých důsledcích neznamená nic jiného nežli diktát průměrnosti, nadvládu masového člověka nad autentickou lidskou osobitostí. Takováto demokracie zákonitě není schopna ze svého středu generovat duchovně i mravně kvalitní vůdčí osobnosti; není pak divu, že národ, když nemá k dispozici velké osobnosti v pozitivním smyslu, se pak obrací k jejich populistickým karikaturám typu Zemana nebo Trumpa.

Aby snad nedošlo k omylu: samozřejmě že zde nemají být nekriticky glorifikovány všechny názory a výroky Nietzscheho, jehož negativistický, přezíravý postoj k "obyčejnému člověku" byl až příliš fundamentalisticky vyhraněný. Ale jde o to uvědomit si, že přes to všechno i Nietzsche se svým odporem proti průměrnosti, maloměšťáctví masového člověka této doby měl na své straně přese všechno nemalou část pravdy.

Je nutno si uvědomit, že fakticky Nietzsche svým konceptem "nadčlověka" navazoval na Platóna; jmenovitě v dialogu Symposion (Hostina) Sokrates zcela názorně vykresluje cestu lidské duše, lidské osobnosti od počátečních, spontánních, ale nijak nevyvinutých a nereflektovaných forem existence až k nejvyšším sférám ducha i mravnosti.

Ještě jednou: ano, nietzscheovské pohrdání masovým člověkem protiřečí požadavku fundamentálního respektu k druhému člověku; ale na straně druhé plochý, nekritický demokratismus ve svých důsledcích vede ke stagnaci, k zakrnění bytostných potenciálů lidské bytosti.

Pravé řešení tedy nespočívá v tomto laciném, konvenčním demokratismu, a ovšem ani v extrémním "nadčlověčenství" - nýbrž jedině pravý postoj nemůže spočívat v ničem jiném nežli v neustále novém hledání správného, vyváženého středu mezi těmito oběma extrémními pozicemi.