Prodej Parlamentních listů nepředznamenává změny. Nový majitel sponzoroval SPD

Vojtěch Petrů

Změna vlastníka nejvlivnějšího českého dezinformačního média nepředznamenává změnu. Oba majitelé se zaštiťují floskulemi o „svobodě projevu“, jimiž zřejmě míní právo pokračovat v šíření lží, manipulací a propagandy.

Rozlišování ověřených informací od potvrzených manipulací a lží není cenzura, ale ochrana základního pilíře demokracie. Foto Beta 719, WmC

Nejvlivnější česká manipulativní platforma změnila majitele. Většinový podíl v internetových Parlamentních listech totiž odkoupila od podnikatele Iva Valenty dvojice Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, kteří spolu dříve založili herní studio Bohemia Interactive a kteří už dříve investovali do týdeníku Echo či do zpravodajského Radia Zet.

Změny v profilu čekat podle expertů nelze. Pavlíček v roce 2021 před sněmovními volbami podpořil statisícovými částkami Okamurovu SPD a pravicové Svobodné. A Parlamentní listy budou podle něj pokračovat ve své strategii „vydáváme všechno“. Menšinový podíl v Parlamentních listech zůstává mediálnímu podnikateli Michalovi Voráčkovi, Jiřímu Čermákovi a Janu Holoubkovi.

Platforma politických okrajů

Parlamentní listy jsou na české mediální scéně specifickým úkazem. Charakterizují je bombastické clickbaitové titulky, poskytování prostoru politikům bez jakékoli kritické reflexe či šíření polopravd; a manipulací. To vše pod heslem Nikdo nám nediktuje, o čem smíme psát.

Jak loni pro Deník Referendum popsal sociolog médií Václav Štětka, Parlamentní listy nejsou klasickým čistě dezinformačním webem, jako Aeronet, AC24 či Protiproud, zároveň však zdaleka nejsou seriózním médiem. „Parlamentní listy představují na českém mediálním trhu specifický úkaz, vymykající se jednoznačnému zařazení; jde o hybridní médium, žánrově se pohybující na pomezí politického bulváru, politického PR a konspirační scény,“ charakterizoval je.

„Současně nelze Parlamentní listy vnímat jako běžný žurnalistický produkt, už z toho důvodu, že nerespektují řadu standardů a etických norem profesionální žurnalistiky — ať už jde o ověřování zpráv z více zdrojů, důsledné oddělování zpráv a komentářů či jasné označování reklamních a PR sdělení,“ uvedl tehdy Štětka.

×