Vládu životní prostředí nezajímá. Konsolidačním balíčkem popřela vlastní sliby

Michal Berg

Vládní reforma financí bude mít zásadní ekologické dopady. Zhorší se podmínky pro recyklaci, zdraží veřejná doprava, méně výhodné bude opravovat věci nebo topit biomasou. Vláda jde přímo proti svému programovému prohlášení i požadavkům EU.

Města adaptovaná na klimatickou změnu, omezující automobilismus a podporující veřejnou dopravu? Konsolidační balíček vlády Petra Fialy s něčím podobným rozhodně nepočítá. Ilustrace FB AutoMat

Škrty a reformy nemají jen ekonomickou rovinu, která se propisuje do stavu veřejných financí, schodku rozpočtu a samozřejmě do peněženek nás všech. Velká část představených opatření má vliv také na ekologickou stránku života.

Pro životní prostředí a pro motivaci lidí chovat se ekologicky není žádná z jednotlivostí naprosto zásadní nebo totálně škodlivá. Jejich kombinace ale ukazuje, že dopad na životní prostředí při projednávání tohoto balíku neměl na mysli nikdo, a tak nás v této oblasti čeká jednoznačné zhoršení situace.

Téměř každého se dotkne zvýšení DPH na veřejnou dopravu z deseti na dvanáct procent. Po nedávné vlně zdražení jízdného a osekání slev pro studenty či důchodce se tak ještě více znevýhodní veřejná doprava. Malou útěchou je fakt, že cena dálniční známky se konečně po mnoha letech také zvedne a alespoň dorovná dlouhodobě zdražování jízdného v hromadné dopravě.

Negativním směrem jde i přesunutí DPH za opravy jízdních kol, oděvů nebo obuvi do vyšší sazby. Je to neekologické i nesociální — namísto toho, abychom podpořili znovupoužívání věcí, stanou se opravy ještě méně výhodné, takže lidé budou mít větší motivaci věc zahodit a koupit novou.

Cyklodoprava se státu vyplatí. V Evropě to vědí, u nás ne

V mnoha zemích jsou zvýhodněné opravy kol, a nedávno dokonce Evropská unie umožnila do snížené sazby DPH zařadit i prodej a půjčování kol a elektrokol. Například Portugalsko snížilo DPH na kola a elektrokola v podstatě obratem, s jasným cílem zvýšit do roku 2030 podíl lidí, kteří se tímto způsobem dopravují, na více než dvojnásobek.

Absence dlouhodobého přemýšlení o cílech je v tomto bodě vidět snad nejvíc. Existuje nespočet studií, které popisují benefity podpory jízdy na kole nejen pro životní prostředí nebo kvalitu života ve městech, ale také pro snižování nákladů veřejného zdravotnictví.

Například v Nizozemsku jsou benefity podpory cyklistiky v oblasti zdravotnictví vyčísleny na 19 miliard eur ročně. Česká republika jde bohužel opačným směrem — opravy se zdraží, kola nižší sazbu DPH nedostanou a podpora cyklodopravy jako strategické priority je ponechána na osvícené lokální politiky, bez daňové či jiné podpory z centra.

S cyklodopravou se pojí ještě jedna drobnost, která je ale symbolická: zatímco dětské autosedačky budou v nižší sazbě, dětské sedačky pro jízdní kola v sazbě vyšší. Stát tak dává najevo, že vozit děti autem je hodno podpory, zatímco vozit je na kole nikoliv.

×