Manželství pro všechny vstupuje do prezidentské kampaně
Petr JanyškaVětšina české společnosti je vůči právům homosexuálů velmi tolerantní. Politici však stále podléhají tlaku konzervativní katolické lobby a jen nemnoho z nich má odvahu legalizaci manželství pro všechny veřejně hájit.
Je jich pět až osm procent v populaci, tedy třeba v každé třídě jeden až dva. Mají české občanství, mají občanku a platí daně jako každý. Nemají ale stejná práva jako ostatní. Řeč je o lidech s homosexuální orientací, o gayích a lesbách. I pokud jsou registrovaní, jejich práva nejsou stejná jako heterosexuálů. Nemají společná rodičovská práva, pokud má jeden z nich dítě a náhodou zemře, jeho partner na dítě nemá žádný nárok, ač je celý život vychovávali spolu. Těch rozdílů v právech oproti heterosexuálním párům jsou desítky. Je to vlastně v rozporu s ústavou, která říká, že všichni občané si jsou rovni a mají stejná práva. Tito ale nemají.
Aby se ta práva nemusela jedno po druhém vyjmenovávat a každé zvlášť sepisovat, říká se jim souhrnně manželství. A to se u nás snaží stejnopohlavní páry získat. Jejich argumentace je jednoduchá: nechtějí nic jiného než stejná práva, jako má zbytek populace. Pokud by je měli, nikoho by tím neohrozili a o žádné právo nikoho nepřipravili.
Ještě nikdo na světě neprokázal, že by manželství stejnopohlavních párů v něčem ohrozilo manželství nás heterosexuálů. Budeme se stejně brát a stejně rozvádět jako dosud, stejně se milovat a stejně se hádat, budeme si stejně věrní nebo nevěrní. Jak někdo trefně poznamenal, největším nebezpečím pro heterosexuální manželství není dvojice gayů ze sousedství, ale mladá dlouhonohá sekretářka.
Tenhle princip rovnosti před zákonem se prosadil už prakticky v celé západní Evropě, včetně tradičně katolických zemí jako Španělsko nebo Irsko, s výjimkou Itálie a Lichtenštejnska. Podivné je, že pravicoví a různě populističtí politici zemí na východ od Německa, jinak řečeno postkomunistických států, tento princip stále odmítají. Polsko, Maďarsko, Slovensko, náš stát, Balkán a samozřejmě Rusko nebo Bělorusko.
Jako by na kontinentu stále existovala dělící čára mezi vnímáním toho, co znamená být občan a jeho práva. Ve všech těchto státech odmítajících stejnopohlavní sňatky je slyšet od politiků týž argument: jakási tradiční rodina. Přitom ji nedefinují, vycházejí jen z nejasných představ, že to má být rodina jako za časů babičky.
Zajímalo by mě, jestli dotyční prezidentští kandidáti budou podporovat manželství opravdu pro všechny, aby nikdo nebyl diskriminován (tak jak o tom kdysi mluvil Mikuláš Ferjenčík v časopise LUI), nebo zda by ten počet osob v manželství měl být podle nich nějak omezen, například v rozmezí 1 – 10.
----------------------------------
Cituji z vyjádření pirátského poslance Mikuláše Ferjenčíka:
„Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod v článku 12 jmenuje právo uzavřít manželství. Piráti prosazují možnost právního svazku více osob bez ohledu na jejich pohlaví, se všemi výhodami i povinnostmi, které z něj vyplývají. V tomto kontextu Piráti podporují láskyplnou a stabilní péči o děti umožňující vytvoření stálých citových vazeb... Podporujeme i aktivity směřující k uzákonění polyamory [polyamorie je druh nemonogamního vztahu více lidí]... Stát lidem nesmí určovat formy soužití; jeho úkolem je podporovat taková lidská soužití, ve kterých lidé, bez ohledu na počet a pohlaví, přebírají odpovědnost jeden za druhého, za děti, staré lidi nebo ty slabší."
Tolik tedy k onomu problému stejnopohlavního manželství pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík. Ani on neříká kolik - kolik by těch manželů v jednom manželství mělo být. Proto by mě zajímalo, jaký počet doporučují jednotliví prezidentští kandidáti, zda tedy třeba neprosazují diskriminaci početnějších manželských svazků.
Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod v článku 12 jmenuje právo uzavřít manželství. Existují lidé (podle některých výzkumů jsou jich desítky procent), kteří touží po manželství, ale nestojí o ustavičné hádky a rozepře, rozepře, které soužití více osob vždy nutně přináší. I tito lidé ale mají přece právo na lásku a právo na manželství, které jim Úmluva v článku 12 garantuje, i tito lidé mohou milovat sami sebe a proto také mají zcela nesporné právo na uzavření jednopohlavního manželství. Pokud tedy nechceme nikoho diskriminovat, mělo by být možné uzavřít jednopohlavní manželství také se svojí vlastní osobou – ten počet osob v manželství by ve skutečně demokratické společnosti – společnosti respektující základní lidská práva – prostě měl začínat jedničkou, ne-li rovnou nulou. O té horní hranici se samozřejmě mohou vést ještě další diskuse, ale nejnižší počet osob pro uzavření platného manželství by v právním státě měl být bezesporu nula. Otázka ovšem je, jak se k tomu postaví naši prezidentští kandidáti, zda budou mít dostatek odvahy zbavit se starých předsudků.