Korporacím jako Shell nepatří v debatě o ochraně klimatu místo
Kristýna KousalíkováZvát korporace jako Shell, byť jen jako sponzory na akce o klimatu, je selháním pořadatelů. Fosilní korporace napáchaly tolik zla na přírodě i lidech, že na takových akcích nemají co pohledávat, dokud se od základu a věrohodně nezmění.
Pražská korporátní konference Green Deal Summit pořádaná Hospodářskými novinami — s řadou problematických sponzorů — si oficiálně kladla za cíl ukázat, že ruská agrese na Ukrajině činí Green Deal ještě potřebnějším, než byl před ní. Protesty proti nepřijatelným partnerům konference pozornost přesměrovaly k tématu lakování černočerného byznysu nazeleno — tak řečenému greenwashingu. Právě nebezpečný greenwashing, vzorově praktikovaný ropnou společností Shell totiž Green Deal a celou ekonomicko-energetickou transformaci existenčně ohrožuje.
Co je tedy špatného na tom, že velké společnosti, které nesou na současné energetické a klimatické krizi zásadní podíl, nyní aktivně projevují zájem o přechod k nízkouhlíkové ekonomice? Mohlo by se přece zdát, že ač je jejich moc vystavěna na obrovských finančních prostředcích, část z nich — pod tlakem evropské legislativy, spotřebitelů a přelomových soudního rozhodnutí — skutečně dnes chtějí nasměrovat kýženým směrem.