V Británii bují stávky kurýrů, některé se táhnou už čtvrtrok
Jan KulišČím dál víc britských měst zažívá protesty pracujících v tzv. zakázkové ekonomice. Ta během pandemie nebývale narostla, podmínky pracujících se ale spíše zhoršily. Nejvíce pozornosti teď poutá stávka kurýrů v severoanglickém Sheffieldu.
I po třech měsících poutá v Británii pozornost série stávkových protestů, jimiž se kurýři z různých měst kolektivně domáhají lepších pracovních podmínek. Účastníci stávek zpravidla odmítají rozvážky během nejfrekventovanějších hodin. To jim umožňuje tlačit jak na podniky, jejichž zboží rozvážejí, tak na platformy, které jim organizují práci. Po zbytek dne přitom obvykle normálně pracují, takže přicházejí jenom o část výdělku. To dovoluje zapojit se i poslíčkům, kteří jsou v těžší finanční situaci a kompletní výpadek výdělku by si jednoduše nemohli dovolit.
Příslušné protesty byly v posledních měsících zaznamenány v Chesterfieldu, Sunderlandu, Blackpoolu, Huddersfieldu, Leicesteru, Middlesbrough či Dewsbury. Zdaleka nejviditelnější je ale už dlouhou dobu stávka v půlmilionovém Sheffieldu.
Tamní kurýři rozvážející pro digitální platformu Stuart (patří pod DPD) začali protestovat loni 6. prosince poté, co jim vedení oznámilo změnu systému finančního odměňování za jednotlivé zakázky. Kurýři měli dle vlastních vyjádření v důsledku přijít přibližně o čtvrtinu dosavadního výdělku, a to i přesto, že se rozvážkovému businessu za pandemických let nebývale dařilo.
Protest si sheffieldští kurýři odhlasovali prostřednictvím své odborové organizace. Kromě zvýšení finančních odměn za rozvoz požadují také bonus za delší jízdy.
„Už jsme unavení z toho, jak s námi jednají. Od počátku pandemie jsme jako kurýři byli klíčovou součástí infrastruktury. Nerozvážíme jen jídlo z McDonald‘s a KFC, ale také léky a elektroniku (...) Dovážíme také nákupy lidem, kteří jsou buď v karanténě, nebo se bojí vystavovat riziku nákazy v supermarketech,“ popsal situaci v odvětví jeden z poslíčků jezdících pro Stuart v pořadu komentátora a sloupkaře Guardianu Owena Jonese.
Kurýři stávkující během nejfrekventovanějších hodin tráví daný čas nezřídka přímým demonstrováním před fastfoody, jejichž jídlo rozvážejí. Sheffieldští poslíčci pracující pro Stuart například většinou vyřizují objednávky pro digitální platformu JustEat, přes níž se hodně objednává jídlo od McDonald’s. Fyzické protesty tak organizují právě před jeho pobočkami.
Kromě postávání s transparenty při tom odrazují ostatní řidiče od převzetí zásilek a snaží se je přimět ke vstupu do odborové organizace. Některé pobočky McDonald’s v Sheffieldu už dokonce zkrátily svou otevírací dobu poté, co se jim jen hromadily chladnoucí pokrmy, které nikdo nepřebíral.
Právě před McDonald’s chodí stávkující též podporovat jejich příznivci. V Sheffieldu jde často o studenty místních univerzit, kteří vytvořili i tematickou podpůrnou skupinu.
„Stávku vnímám jako historický moment, který ukáže zakázkové ekonomice, že se po právech pracovníků nemůže jen vozit. Vytyčujeme nové hranice,“ uvedl pro magazín Now Then jeden z aktivistů Ed Maltby.
Fenomén gig economy
Vedle kultury protestu je popisovaný fenomén zajímavý také v kontextu soudobých forem fungování ekonomik a práce — podobně jako nedávná česká kauza ohledně odměňování v online supermarketu Rohlik.cz.
Kurýři pracující v rámci tzv. zakázkové ekonomiky (gig economy) jsou často placeni čistě jen za jednotlivé rozvozy a oficiálně ani nejsou plnými zaměstnanci zastřešující společnosti — pouze pro ni pracují na volné noze bez zaměstnaneckých záruk, jako je nemocenská, dovolená, mateřská, spoření na penzi a odstupné.
Takto najaté pracující je rovněž snazší propustit a ve Velké Británii pro ně neplatí ani zásada minimální mzdy. Na druhou stranu si mohou zakázkoví poslíčci sami vybírat, kdy budou rozvážet. Jejich práci pak řídí algoritmus aplikace, která jim přiděluje jednotlivé výjezdy.
Podle některých pozorovatelů může postavení pracujících v zakázkové ekonomice postupně zlepšit sdružování v odborech a s ním spojené záležitosti: kolektivní vyjednávání a právě kolektivní protesty. Sheffieldští kurýři si již popsanou stávkou vymohli proplácení času stráveného čekáním na další objednávku a lepší podmínky pojištění. Na velký průlom se ale ještě čeká.
Další informace:
- Novara Media Sheffield Food Couriers Are Waging the Longest Strike in the History of the Gig Economy
- Huck Magazine Inside the UK’s longest gig-economy strike in history
- Now Then Magazine Is this Sheffield strike the most exciting workers' movement in the UK?
- Red Pepper Stuart Delivery strike highlights UK’s bogus self-employment problem
- Daily Mirror Fury as courier firm forces Covid heroes to strike over low wages and high costs