Místo oběda řeším, jestli mě bude stalkovat nějaký magor

Petra Dvořáková

S rozpukem služeb rozvážkových společností se množí případy, kdy kurýři obtěžují či dokonce stalkují zákaznice sexualizovanými či „jen“ romantickými smskami. Nemají na to ovšem právo. Společnosti musí kontaktní údaje lépe chránit.

Nevyžádané kontaktování zákaznic mužskými kurýry se děje spolu s rozmachem rozvážkových společností poměrně často. Foto KaiPilger

„Začalo to po Štědrým večeru 2020. Pamatuju si to moc dobře, protože jsem spala vedle babičky, když vtom mě v noci probudilo volání ze skrytého čísla,“ otevírá své vyprávění Jana, upravená třicetiletá žena se zářivýma očima a kuličkou piercingu pod dolním rtem. Jelikož v té době byla čerstvě po rozchodu, usoudila, že se její bývalý zřejmě posilnil alkoholem, skryl si číslo a rozhodl se ji otravovat.

Tohoto vysvětlení se držela i poté, co jí skryté číslo nadále volalo třeba patnáctkrát za sebou. „Když jsem však telefon zvedla, na druhé straně jsem slyšela pouze lidský dech, načež to dotyčný položil,“ líčí při našem setkání v zapadlé pražské hospodě.

Jenže pak jí skryté číslo zavolalo i ve chvíli, kdy zrovna trávila čas s dotyčným expartnerem. „A tehdy jsem se začala bát. Vzpomínám si, jak jsem se při cestě parkem přistihla, že jdu domů s klíčem mezi prsty,“ pokračuje.

Číslo si Jana změnila teprve v květnu — a při té příležitosti na pobočce operátora zároveň požádala, aby zjistil, kdo ji ze skrytého čísla už půl roku obtěžuje. Informaci o jméně svého telefonického pronásledovatele obdržela dopisem a k jejímu překvapení šlo o cizí ženské jméno. S dopisem se Jana vypravila na policejní stanici v blízkosti svého bydliště.

Měla v úmyslu na dotyčnou osobu podat trestní oznámení za stalking, ale policisté namítli, že pokud ji fyzicky neohrozila, nejde o trestný čin. Jana je tudíž požádala, aby alespoň zjistili, kdo to je. „Nejdřív se mě policista zeptal, jestli mám něco společnýho s arabskou mafií. Začala jsem se klepat. Jiný policista mi pak naštvaně odsekl, že nehodlá řešit milenecký rozpory,“ líčí rozčíleně zvýšeným hlasem. To už prý brečela vzteky.

Nakonec se policisté za dotyčnou ženou přeci jen vydali, zatímco Jana čekala na stanici. A zjistili, že ženin manžel pracuje v kebabu, z nějž si Jana v prosinci objednala večeři přes Dáme jídlo. Jelikož se kebab nacházel kousek od Janina bydliště, restaurace doručení objednávky zajistila sama. Za tímto účelem proto obdržela od rozvážkové společnosti Janiny kontaktní údaje.

Když pracovník kebabu Janu spatřil, prý se do ní platonicky zamiloval. Manželce oznámil, že se s ní chce rozvést. Zprvu Janě ze skrytého čísla volal on, pak však žena z výpisu manželova telefonu zjistila, komu tak často volá, vzala si na Janu číslo a začala ji ze skrytého čísla obtěžovat též.

Janě přitom policisté odmítli upřesnit, o jaký kebab šlo: v okolí jejího bydliště se jich nachází hned několik. Doporučili jí, aby se zkrátka přestěhovala a změnila svoje návyky. „Já, která jsem si šla jen vyzvednout jídlo,“ konstatuje dotčeně. Na volné byty se nicméně dívala už druhý den. „Ale pak jsem se zdravě naštvala a řekla jsem si, že já se kvůli vině druhých stěhovat nebudu,“ popisuje dopáleně.

Připouští nicméně, že se teď víc chrání: domů chodí i nadále druhým vchodem, který nestojí vedle silnice, kudy jezdí kurýři, má uzavřený profil na WhatsAppu, na sociálních sítích nemá v přátelích žádného cizího člověka.

Nechcete rozveselit?

Nevyžádané kontaktování zákaznic mužskými kurýry se děje spolu s rozmachem rozvážkových společností poměrně často. Zpravidla to nezachází do půlročního obtěžování tak jako v příběhu Jany. Ani lichotky či pozvánky na rande zasílané ženám na telefonní číslo získané za účelem rozvážky však adresátkám zpravidla nejsou příjemné. Jedná se o přeci jasný zásah do ženina soukromí a zneužití osobních údajů.

V dubnu 2021 se o tomto jevu diskutovalo třeba ve vlákně na Twitteru. „Nedávno jsme to řešili na Instagramu Moderní sebeobrany. Nasbírali jsme desítky případů, kdy kurýři doslova obtěžují ženy,“ popsal ve vlákně Pavel Houdek. Jiný uživatel připomněl, že se o problému kdysi strhla diskuse na Instagramovém profilu slovenské zpěvačky Kataríny Kubošiové, známé jako Katarzia.

Kubošiovou v listopadu 2020 vyrušilo zvonění kurýra přepravní společnosti PPL v momentě, kdy brečela. Seběhla si dolů pro balíček a vlhké oči se pokusila vysvětlit žertem, „že to dnes s chlapci není jednoduché“. Kurýr odpověděl, že on se zrovna rozvádí. Odpoledne pak Kubošiové napsal zprávu: „Zdravím Kataríno. Nechcete rozveselit?“

Kubošiová mu odpověděla, že nemá právo používat její číslo na soukromé účely a incident nahlásila i společnosti PPL. Druhý den jí kurýr zazvonil na dveře. Neotevřela a zavolala do PPL, kde jí bylo oznámeno, že kolega byl potrestán a že se určitě přišel jen omluvit. Není snad třeba dodávat, že zpěvačku zvolený způsob omluvy vskutku nepotěšil.

Když svou zkušenost sdílela na Instagramu, začaly se jí ozývat ženy s podobnými zkušenostmi. „Jednou se mi stalo, že mi kurýr psal zprávy, jak se mám, jak jsem se vyspinkala, že pojede okolo a že by se stavil na kafe,“ napsala jí jedna. Jiná si při vyzvednutí jídla před vchodem zapálila cigaretu a kurýr se k ní přidal. Během kouření si vyměnili pár slov, načež jí kurýr začal psát dlouhé zprávy. Slušně jej odmítla a požádala, ať to nedělá.

„Přišla mi výhrůžka, že příště od něj můžu mít dochucený jídlo, ať vím o co přicházím a jak chutná,“ popsala v diskuzi u Kubošiové žena. Kurýra posléze nahlásila společnosti a muž dostal vyhazov. Několik měsíců pak z různých čísel dostávala urážlivé esemesky a její spolubydlící prý zrhzeného dokonce kurýra zahlédl několikrát před domem...

Předem se omlouvám, jsem prostě takový

Opakovaně se o tématu diskutovalo i ve facebookové skupině Everyday Patriarchy Bullshit. Téma tu otevřela třeba žena jménem Karolína, které kurýr z Bolt Food napsal, že je krásná. „Za největší problém považuji skutečnost, že kurýr ví, kde bydlíte,“ napsala mi ke své zkušenosti. Jelikož tehdy bydlela v přízemí, předával jí dotyčný jídlo přímo do okna.

„Samozřejmě jsem se bála. Ačkoliv bylo léto, nenechávala jsem otevřené okno a dala jsem si na parapet kytky, abych aspoň slyšela padající květináč kdyby se ke mně chtěl někdo nadrat,“ vzpomíná. Incident nahlásila firmě, a ta kurýra následně vymazala ze své databáze.

Pod Karolíniným příspěvkem se o svou zkušenost podělila i Aneta, která si kdysi přes Dáme jídlo objednala pizzu. Anetu pak kurýr otravoval zprávami tři dny po sobě. Když na první dvě zprávy nereagovala, následovala zpráva: „Zlobíte se na mě za moji troufalost?“

„Chtěla jsem si dát oběd, a místo toho řeším, jestli mě bude stalkovat nějaký magor. To mě na tomto typu nevyžádaného obtěžování štve nejvíc. Chci si žít svůj život a dělat si svoje věci, a najednou se objeví někdo, kdo mě z mého života vytrhne a já musím řešit, jestli bych se o sebe měla bát,“ komentuje svou zkušenost Aneta. O situaci informovala Dáme jídlo i restauraci, odpovědi se jí však dostalo pouze od rozvážkové společnosti: prý to bude řešit s restaurací. Pizzu už si objednává odjinud.

Na kurýra-nápadníka si ve facebookové skupině stěžovala i Iva. Člověk, který jí dovezl pizzu, jí posléze napsal esemesku, kterou otevřel obratem „předem se omlouvám za svou drzost, jsem prostě takový“, načež jí pochválil „pohled očí“ a pozval ji na „dobré víno“. Iva situaci nahlásila pizzerii, z níž si jídlo objednala. Screenshot jak kurýrovy esemesky, tak svého emailu pizzerii, pak vložila do zmíněné skupiny spolu s dodatkem, že pizzerie zareagovala vhodně a rychle.

Právo dvořit se nad ochranou ženina soukromí

„Na celé situaci mě nejvíc šokovala diskuse, která se rozeběhla pod mým příspěvkem,“ dodává dnes Iva. „Kéž by všichni chalani byli při namlouvání takhle slušní,“ komentovala její příspěvek uživatelka Pája — a nebyla zdaleka jediná. „Lol, opravdu? Prásknout nadřízenýmu? (…) To je docela nechutný,“ zněl další komentář, litující zdvořilého chlapce, který to „zkrátka zkusil“. Podobnou zkušenost má i Aneta — někteří přátelé ji pochopili, některým se však kurýrovo jednání „přes čáru“ nezdálo.

Ojedinělý není ani názor, že podobný incident lze přeci považovat za lichotku. Jiná žena na Twitteru ostatně pochvalovala, jak jí lichotky od kurýra vylepšily den. Koneckonců, když v roce 2015 psal kurýr Rohlíku ženám zprávy o tom, že by jim rád „doručil nákup a vyhonil si ho před zákaznicí“, stala se z toho pouze žertovná historka pro bulvár.

I proto, že domnělé právo cizích mužů dvořit se libovolným ženám má v naší společnosti výsadnější postavení než ochrana soukromí žen, mnoho zákaznic podobné incidenty vůbec nenahlásí. Mají pocit, že se až tak moc nestalo, že to za to nestojí.

Jiné se třeba neozvou, protože je jim málo let a nemají své hranice jasně nastavené. Před sedmi lety doručoval tehdy sedmnáctileté Elišce kurýr jídlo, načež jí opakovaně otravoval textovkami. „Neuměla jsem ho poslat do háje. Přetekly mi nervy, až když se zeptal, co mě baví. Já řekla, že hlavně literatura, na což on mi napsal, že bychom spolu mohli studovat nějakou knížku, třeba kamasutru,“ popisuje. Nedávno přitom naopak okamžitě nahlásila kurýra, který jí napsal „pouhé“ „Dobrou chuť přeji :—) a doufám, že i pěkný večer ;)“.

Řešení existuje

„Každé zpracování osobních údajů má vždy jasný účel,“ upozorňuje advokát a výkonný ředitel organizace Iuridicum Remedium Jan Vobořil na skutečnost, že kurýr, který číslo na zákazníci využije za účelem jiným než doručení objednávky, jasně porušuje GDPR. Jedinou výjimku samozřejmě představuje situace, kdy by se kurýr zákaznice během předávky zboží zeptá, zda ji soukromě kontaktovat smí.

Vobořil upozorňuje, že ať už je kurýr plnohodnotným zaměstnancem firmy, nebo svou práci vykonává v pozici živnostníka, „průšvih jde za firmou“. „Firma má mít s každým zpracovatelem osobních údajů jasně nastavená pravidla. A pro případy, kdy jsou pravidla porušena, má mít jasně nastavené sankční mechanismy. Podobnému jednání zřejmě nejde úplně zabránit, lze však zavést jednoznačná pravidla, která kurýry přimějí se takového chování zkrátka vyvarovat,“ uzavírá Vobořil.

Rozvážkové společnosti to koneckonců moc dobře vědí. Dáme jídlo, Bolt Food i Rohlík se dušují, že respekt k ochraně osobních údajů představuje nedílnou součást školení kurýrů a vyzývají zákaznice, aby podobné chování vždy nahlašovaly. Zároveň shodně tvrdí, že se jedná o velmi ojedinělé incidenty. Zatímco Bolt Food prý první porušení ochrany osobních údajů řeší napomenutím a druhé ukončením spolupráce, Rohlík prý jedná „na základě sankčních mechanismů upravených ve smlouvě“. Dáme jídlo dosud na dotaz Deníku Referendum ohledně sankčních mechanismů nereagovalo.

Není však pravdou, že by se pokušení kurýrů kontaktovat zákaznice nedalo zabránit. Existují nástroje, které umožňují číslo jak zákazníka, tak kurýra automaticky skrýt. V současnosti jej u nás zatím používá rozvážková společnost Wolt, stejně tak jej nyní testuje a plánuje zavést i Dáme jídlo.

Podobný nástroj společnostem ostatně umožní chránit i své kurýrky. Jak na Twitteru upozorňovala bývalá kurýrka Dáme jídlo Leona, ji naopak opakovaně kontaktovali po doručení objednávky mužští zákazníci s pozvánkami na kávu.

V české společnosti většina mužů stále žije v představě, že dobývat neznámé ženy nevyžádanými komplimenty je přirozené, ba žádoucí. To ovšem nic nemění na tom, že rozvážkové společnosti mají učinit maximum pro to, aby kontaktní údaje svých zákaznic skutečně ochránily.

Diskuse

„... dobývat neznámé ženy nevyžádanými komplimenty...“

Manželka kdysi také byla neznámou ženou, ale mobilní telefony byly naštěstí tehdy ještě v plenkách a rozvážkové služby snad také moc neexistovaly. Už si přesně nevzpomenu, jestli mé komplimenty byly tenkrát vyžádané nebo nevyžádané, spíš asi to druhé (no, zkuste si dobýt ženu vyžádanými komplimenty, to pak není ani žádné dobývání), takže ano, manželka by mě možná mohla žalovat, jestli už to teda není promlčené.

Abyste nechybovali jako já, doporučoval bych nejprve zajistit oboustranný souhlas se zpracováním osobních údajů, dále pak souhlas se seznámením a teprve pak nastává vhodná doba pro seznámení.

Nevyžádané komplimenty si samozřejmě nechte až na to období, kdy se už budete dokonale znát.

IH
April 22, 2022 v 0.42

Je samozřejmě pravda, že telefonní čísla nejsou kurýrům k dispozici pro jejich osobní potřebu. Přesto ve světě plném firem, zneužívajících přeprodaných databází, jednoho zarazí, jak dobově specificky levicová autorka pomíjí, že některé z jí přiblížených žen evidentně zpaničkovatěly, jsou neempatické, sociálně lhostejné až cynické. Nu což, produkty a opora (nového) kapitalismu, chtělo by se říci.

PK
April 22, 2022 v 10.07

Hezky jste to napsal, pane Horáku.

Chcete poobědvat, ale místo toho řešíte různé trapasy. „Komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. Režisér tu nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů.“

Film z roku 1972 dostal, pane Krupičko, název „Nenápadný půvab buržoazie“.

„Na základě groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky, aristokraty, ani kurýry rozvážkových společností.“