Fratelli tutti: Nová encyklika o bratrství a lepší politice

Ivan Štampach

Papež František v nové encyklice Fratelli tutti mluví mimo jiné velmi podrobně a konkrétně o tom, v čem všem a jak velkoryse mají země hlásící se ke křesťanským hodnotám vycházet vstříc uprchlíkům.

Práva podle encykliky přesahují hranice zemí, nikdo nemůže zůstat vyloučen, bez ohledu na to, kde se narodil. Každá země patří i cizinci a zdroje určitého území se nemohou upírat tomu, kdo je v nouzi a pochází z jiného místa. Foto Vatican News

V sobotu papež ve městě spjatém se životem Františka z Assisi (1182-1226), jehož jméno, vlastně přezdívku, přijal při svém zvolení roku 2013, podepsal novou encykliku. V neděli odpoledne byl její text publikován na webu Vatikánu v osmi jazycích.

Označuje se jako další sociální encyklika. Kdysi šlo o okružní listy věnované věroučným a morálním otázkám, později o listy adresované všem biskupům a přes ně ostatním katolíkům. Se sociální tematikou přišel jako první papež Lev XIII. roku 1891. Letošní je dvanáctá v pořadí.

Církev římskokatolická je pokládána spolu s pravoslavnými za konzervativní část z dvou miliard křesťanů současného světa. Není schopna přistoupit na skutečný dialog mezi církvemi, který předpokládá rovnost zúčastněných a pravda by v něm měla mít přednost před loajalitou. Trvá v rozporu s ostatními křesťany na represivní partnerské morálce.

Její sociální nauka se z toho ale vymyká. Je překvapivě shodná se sociální vizí západní civilizace.

Dosavadním vrcholem sociální nauky římskokatolické církve byla encyklika Jana Pavla II. Laborem exercens z roku 1981, která výslovně kritizuje kapitalismus, mluví otevřeně o konfliktu práce a kapitálu, deklaruje primát práce nad kapitálem. Více než dosavadní dokumenty poukazuje, že vlastnictví není absolutním a nedotknutelným právem, nýbrž má sociální funkci. Jako možné východisko ze sociální situace uvádí výslovně i zespolečenštění výrobních prostředků.

×
Diskuse
JP
October 6, 2020 v 9.57
Otázka interpretace

Ano, jak v (judaisticko-křesťanské) Bibli, tak i v Koránu je možno nalézt glorifikaci násilného jednání, i přímo výzvy k němu.

Jenže: pokud se Bible týče, pak nic takového není v Novém Zákoně - tedy ve vlastním "médiu" křesťanství jako takového. Přesně naopak: jak známo jedním ze zcela základních Ježíšových požadavků je příkaz nenásilí, neoplácení zlu. Vzniká tu tedy rozpor; a tento rozpor není možno řešit jinak (pokud je tedy vůbec řešitelný), nežli prostřednictvím právě interpretace. Která může mít z křesťanských pozic takovouto formu: Starý zákon sice skutečně ještě obsahuje prvky násilí; ale to je dobově podmíněné, v těch drsných starých časech ještě nebylo možno bez použití násilí vůbec přežít; ale vlastní jádro křesťanství se už od násilí plně emancipovalo a distancovalo.

A Korán? - Ano, i ten obsahuje několik výzev k "násilí"; ovšem za prvé se jedná opravdu jenom o několik málo případů, zatímco prorok Muhammad/Mohamed jinak znovu a znovu nabádá ke smírnému řešení konfliktů. A i tady je nutno přihlédnout k dobovému kontextu: poté co Mohamed začal v prostředí polyteistických beduínských kmenů hlásat svůj - v tomto prostředí revolučně nový - monoteismus, musel se od samého počátku bránit proti útokům, které měly za cíl zlikvidovat jak tuto (jednoznačně pokrokovou) duchovní ideu, tak i jeho osobně. Tady zase platí: kdyby se neodhodlal k boji, pak by celý islám zanikl hned několik let po jeho zvěstování.

I tady je tedy nakonec všechno skutečně záležitostí interpretace: zda za vlastní jádro islámu prohlásíme - znovu a znovu opakované - Mohamedovy příkazy k umírněnosti, anebo jeho několik málo výzev k aktivnímu násilí v boji za "pravou víru".

----------------------------------

Jak naprosto se soud nad nějakou ideou či hnutím může lišit podle úhlu pohledu, tedy podle interpretace, je možno vidět i na příkladu marxismu a jeho vztahu k revoluci: podle obecného mínění je marxistický projekt revoluce nerozlučně spojen s násilnou revolucí.

Jenže: například sám Masaryk vysoce ocenil fakticky NEnásilné (!) pojetí revoluce u (pozdějších) Marxe a Engelse; neboť podle nich se revoluce měla provádět výhradně tam, kde už k tomu dozrály společenské podmínky natolik, že k převzetí moci pracující třídou už nebylo nutno použít fakticky žádné (nebo téměř žádné) násilí. - Engels dokonce v posledních létech svého života - po zavedení všeobecného volebního práva - dospěl k názoru, že dělnická třída může onen projekt komunistické revoluce provést ryze parlamentární cestou.

Zatímco Lenina Masaryk velice ostře kritizoval právě proto, že revoluci provedl v zaostalé zemi, kde pro ni nebyly dány žádné objektivní podmínky, takže se pak tato revoluce zvrhla v orgie násilí.

Takže jak vidno, dokonce i v otázce revoluce a násilí nakonec také všechno záleží jenom na - interpretaci...