Výzvy k bojkotu Izraele nelze ztotožňovat s antisemitismem
Otevřený dopisSkupina židovských akademiků z celého světa se obrací na poslance českého parlamentu, aby neschvalovali prohlášení, které účelově ztotožňuje výzvy k bojkotu Izraele s antisemitismem.
Vážení poslanci,
píšeme vám jakožto židovští a izraelští akademici, z nichž se mnozí specializují na židovskou historii, holokaust a antisemitismus. Většina z nás dříve letos podepsala dopis 240 židovských a izraelských akademiků proti usnesení německého parlamentu, které asociovalo bojkot Izraele s antisemitismem. Dozvěděli jsme se, že český parlament připravuje podobnou rezoluci, jejíž návrh jsme viděli.
Přestože velice vítáme vaši angažovanost v zápase s antisemitismem, který v Evropě i jinde narůstá, jsme hluboce znepokojeni tím, že hlavním cílem tohoto návrhu je zamezit bojkotům Izraele. To je postavené na špatných informacích, kontraproduktivní pro skutečné potírání antisemitismu a urážlivé vůči mnoha příznivcům bojkotu izraelského zboží, kteří nejsou antisemité. Směšuje to boj proti antisemitismu s politickými cíli, které s ním nemají nic společného.
Zdůrazňujeme, že nejsme součástí hnutí bojkotu (a chováme vůči němu různé názory). Všichni však považujeme tuto rezoluci za velmi problematickou a znepokojující z následujících důvodů:
- Právo na bojkotování státu — jakéhokoli státu — je demokratické právo chráněné svobodou projevu a shromažďování. Potvrdily to tři různé německé okresní soudy. Nesmíme se vracet do dnů, kdy bylo toto právo kriminalizováno a omezeno. Při mnoha historických příležitostech přispěly bojkoty uplatněné svědomitými občany k pozitivní politické změně. Žijeme v době, kdy jsou naše společné hodnoty demokracie napadány v mnoha zemích. Neoslabujme je ještě více.
- Bojkoty Izraele nejsou samy o sobě antisemitské. Hnutí za bojkot, stažení investic a sankce (BDS) vůči státu Izrael výslovně deklarovalo svou opozici vůči všem formám rasismu včetně antisemitismu. Toto hnutí podporuje velká část palestinské společnosti, ale také mnoho Židů v Izraeli a v zahraničí. Rezoluce o antisemitismu, kterou projednáváte, je všechny asociuje s antisemitismem, což je nesprávné a urážlivé.
- Hnutí BDS je nenásilné. Požaduje ukončení izraelské okupace palestinského území, plnou rovnost pro palestinské občany Izraele a návrat palestinských uprchlíků. Uplatňuje bojkot jako mírumilovnou taktiku k dosažení těchto cílů v návaznosti na desetiletí mezinárodních požadavků vybízejících Palestince, aby se vzdali násilného boje. I když tedy někdo nesouhlasí s některými cíli BDS, nesmí jej delegitimizovat či zakazovat.
- Rezoluce, kterou projednáváte, obecně odsuzuje výzvy k bojkotu veškerého izraelského zboží. Vytváří tak dojem, že rovněž odsuzuje bojkoty zboží z izraelských osad na okupovaném palestinském území. Tyto osady závažně porušují mezinárodního práva a lidská práva a jsou klíčovou překážkou řešení izraelsko-palestinského konfliktu, které je také deklarovaným cílem vaší vlády.
Nedávný hrozný útok v německém městě Halle podtrhuje význam boje proti skutečnému antisemitismu. Tyto útoky, stejně jako velká většina antisemitských incidentů ve světě, neměly nic společného s bojkotem Izraele. Směšování odporu vůči izraelské politice s antisemitismem odvádí pozornost od skutečných hrozeb.
Z těchto důvodů vás žádáme: zvažte prosím znovu tuto rezoluci, než o ní budete hlasovat. Pamatujte, že vaše rozhodnutí bude mít ozvuk v dalších zemích včetně Izraele.
Můžeme vás ujistit, že výše uvedené odráží stanovisko stovek židovských a izraelských akademiků, včetně předních výzkumníků antisemitismu a holokaustu, kteří vystupují proti politické instrumentalizaci boje a antisemitismem. Rádi vám zašleme další informace a jsme vám k dispozici k zodpovězení případných otázek.
Nakonec dodejme, že doufáme, že váš parlament přijme také rezoluci proti nedávno oznámenému plánu současného izraelského premiéra Netanjahua na anexi většiny Západního břehu, která by jednou provždy zničila jakékoli mírové řešení. Taková rezoluce by byla znamením skutečného přátelství s demokratickým a mírumilovným Izraelem.
S přátelským pozdravem,
- Prof. Daniel Boyarin, profesor talmudické kultury, katedry blízkovýchodních studií a rétoriky, Kalifornská univerzita v Berkeley, USA
- Avraham Burg, bývalý předseda izraelského Knessetu, předseda Židovské agentury a Světové sionistické organizace, Izrael
- Prof. Judith Butlerová, profesorka filozofie, Kalifornská univerzita v Berkeley, USA
- Prof. Alon Confino, ředitel Ústavu pro holokaust, genocidu a studia paměti, University of Massachusetts, USA
- Prof. Sidra Dekoven Ezrahiová, emeritní profesorka srovnávací literatury, Hebrejská univerzita v Jeruzalémě, Izrael
- Prof. Deborah Dworková, profesorka dějin holokaustu, ředitelka Strasslerova centra pro studium holokaustu a genocidy, Clark University, USA
- Prof. Amos Goldberg, Katedra židovských dějin a současného židovství, Hebrejská univerzita v Jeruzalémě, Izrael
- Prof. Neve Gordon, profesor mezinárodního práva, Queen Mary University, Londýn, Velká Británie
- Dr. Anat Matarová, katedra filozofie, Telavivská univerzita, IzraelProf. Michael Rothberg, předseda katedry studií holokaustu, Kalifornská univerzita, USA
- Prof. Catherine Rottenbergová, zahraniční literatura a lingvistika, Ben Gurionova univerzita, Izrael
- Dr. Sara Royová, vědecká pracovnice, Centrum pro blízkovýchodní studia, Harvardská univerzita, USA
- Dr. Hannah Safranová, Feministické výzkumné středisko, Haifa, Izrael
- Prof. Barry Trachtenberg, ředitel programu židovských studií, Wake Forest University, USA
- Prof. Moshe Zuckermann, emeritní profesor Cohnova institutu pro dějiny a filozofii vědy a idejí, Telavivská univerzita, Izrael. Syn přeživších holocaustu, specialista na sionismus a antisemitismus
Pro Deník Referendum přeložil Martin Konečný.
Pokud například signatářka dopisu Judith Butlerová není podle Vás (a třeba podle pana Jehličky) příslušníkem židovského národa a podle mě zase není (na 99,9%) ani věřící judaistkou, pak už nevidím vůbec žádný důvod, proč by tedy měla být ŽIDOVSKOU akademičkou.
Věřím tomu, že motivace velké části /snad většiny/ vyzyvatelů antisemitistická opravdu není.
http://dip21.bundestag.de/dip21/btd/19/101/1910191.pdf
Nejsem přesvědčen, že bojkot je v tomto případě nejvhodnější forma, ale ten dopis má pravdu. Sama kritika státu Izrael není antisemitismus, podobně jako kritika chování čínského státu k islámským menšinám není rasismus. V obou případech ovšem kritik riskuje, že s ním bude souhlasit kdekterý rasista.
Například jak známo ultraortodoxní židé odmítají existenci státu Izrael jako takovou z principiálních, religiózních důvodů.
Šlo mi spíše o účelové čtení a manipulativní prohlášení, s kterými tady pracujete. Nejdřív hledáte pod linkem dopisu 240 izraelských akademiků odkaz na usnesení Bundestagu (proč by tam taky byl, že?), abyste nám tady pak nepravdivě tvrdil, že je tam "zase jenom předchozí dopis v angličtině", myšleno nejspíš s odkazem na dopis české Sněmovně. Ale ouha, pane Kolaříku, pod odkazem na dopis 240 izraelských akademiků je opravdu jen odkaz na dopis 240 izraelských akademiků. Ouha, ouha. Pak se tady vytáhnete s linkem na německé usnesení s tím, že jsem jej zatajil (sic) a který je lehce dohledatelný i v těle dopisu 240 izraelských akademiků. Nevím sice, kde jste ho tedy "pracně hledal" až konečně našel, ale prosím.
I když nejde o má slova, a běžně je nepoužívám, jistě pochopíte, když si vypůjčím ta Vaše: "ani já se nehodlám (déle) bavit s trolly".
Stát Izrael je suverénní politické těleso a "vládní politika pana Netanjahu a též politika osidlování" je politikou státu Izrael. Podobně jako turecká protikurdská operace v severní Sýrii je politikou Turecké republiky. Tedy politikou celé země a všeho obyvatelstva (resp. všech občanů, včetně izraelských Arabů či oné pětiny obyvatel Istanbulu, která je etnicky kurdská).
Aby to povídání Kerstin Griese nebylo petitio principii, musí se nejprve předvést faktickou souvislost BDS s antisemitskými kliše a prokázat, že volání k bojkotu země kvůli její z pohledu lidských práv velmi pochybné politice je projevem nenávisti k židům.
Mnoho poslanců Bundestagu považuje tuto souvislost za evidentní a jako Němce je zcela chápu -- mimochodem, znamená to, že přijali vinu za holokaust jako odpovědnost celé země a všeho obyvatelstva, včetně dědiců -- a je dobře, pokud je na její nesamozřejmost velmi diplomatickým a nekonfrontačním tónem upozorní ti, kteří k tomu mají z nahodilosti zrození a žitého jednání nespornou autoritu.
A nemáte pravdu. Kdybych si myslel, že bojkot je funkční forma nátlaku, bojkotoval bych izraelské zboží, aniž bych se stavěl jednoznačně na pozici řešení konfliktu v úplný neprospěch Izraele. Prostě jsem přesvědčen, že násilné excesy a šikana nejsou cesta k řešení konfliktu ve prospěch mírové existence státu Izrael.
Jiná věc je, v jaké míře oslovují ty výzvy k bojkotu i lidi, kteří se k nim hlásí z jiných, často špinavých důvodů. Empirická data neznám, ale lze předpokládat, že těch bude kolem BDS o něco víc. Řekl bych, že to další důvod, proč rozlišovat mezi zdůvoděnou kritikou politiky státu Izrael a antisemitismem. Tedy dělat to, co podle názoru signatářů dopisu a také podle mého přesvědčení ta usnesení Bundestagu, deklarace o antisemitismu dolní komory Britského parlamentu, loni projednávané doprovodné usnesení české Poslanecké sněmovny atd. nečiní buďto vůbec nebo nedostatečně.
A že budu, když prosazuji kontroverzní postoj, podezírán, že nejsem úplně upřimný? Když jsem v roce 1992 prosazoval do programu ČSSD zrušení lustračního zákona, bylo hodně těch, kteří nevěřili, že myslím upřimně zásadu:
"Seznamy proskribovaných ohrožují svobodnou společnost víc než jakékoli možné spiknutí."
Hledali mojí neupřimnou motivaci v archívech StB, v životopisech mých příbuzných a milenek, určitě by zkoumali i rodokmen mého psa, kdybych nějakého měl. Od té doby vím, že paní Fáma je nebezpečná inteligentní hysterka a když věnuje člověku svoji pozornost, je třeba ji velmi důsledně ignorovat a počkat, až si přelétavě najde jiný objekt. Pokud mě bude Fáma pro přesvědčení, že politika státu Izrael se musí kritizovat jako politika každého jiného státu, prohlašovat za antisemitu, její věc.
Kolik z těch, kteří tak ohnivě pranýřují politiku Izraele vůči Palestincům a žádají bojkot Izraele - kolik z nich například žádá bojkot Myanmaru (Barmy) pro jeho zacházení s národem Rohyngů? Kolik z nich žádá bojkot Maroka za okupaci území západní Sahary, s tamějším pouštním národem saharuijců? To všechno (a mnohá další bezpráví tohoto světa) nezajímá prakticky nikoho; to jenom a pouze stát Izrael má být vinen vším. Je skutečně možno vycházet z toho, že všechny ty protiizraelské akce jsou motivovány pouze a jenom čistou a ušlechtilou starostí o národ Palestinců?
Shodou okolností byl právě teď v Německu proveden výzkum, podle kterého celá čtvrtina (!) německé populace sdílí (přinejmenším zčásti) antisemitské názory. (A mezi příslušníky "elit" je to dokonce celá třetina!!) A dá se sotva předpokládat, že v jiných zemích by obdobný výzkum dopadl nějak výrazně příznivěji.
Zkrátka: ten utajený, latentní antisemitismus je v myslích lidí stále ještě velice silně usazen. A je sotva možno předpokládat, že pro mnoho z dotyčných není politika státu Izrael vůči palestinskému obyvatelstvu ve skutečnosti pouze vítaná záminka pro možnost se zdánlivě humánními motivy ventilovat svůj skrytý antisemitismus.
Ostatně, k tomu další aktualita z Německa. Právě v těchto dnech rozhodl (prvoinstančně) německý soud, že hulákání německých neonacistů při demonstracích "Nie, nie, nie mehr Israel!" (Už nikdy, nikdy, nikdy Izrael!) je legální, tj. že spadá pod ochranu svobodného mínění. Že prý nelze stoprocentně vyloučit, že vlastním motivem těchto hesel není antisemitismus, nýbrž pouze vyjádření politického přesvědčení.
Ponechme teď stranou tento výrok německého soudu; ale v každém případě je to zcela názorný doklad toho, jak evidentní neonacisté - u vědomí hrozících sankcí - si "kreativně" nacházejí takové formy pro vyjádření svého bytostného antisemitismu, pro které není možné je právně postihnout.
--------------------------------
Aby nedošlo k omylu: v žádném případě nemám v úmyslu bránit stát Izrael (a už vůbec ne jeho současnou politickou garnituru) před jakoukoli kritikou. Především v současné době je tento stát skutečně veden značně odpornou nacionalistickou, reakční, s největší pravděpodobností i korupční klikou. To všechno je možno - a nutno - právem kritizovat. Ale - ať se tato kritika drží v této faktické a věcné rovině; a ať se za ní nemaskuje ten prastarý postoj, že "za všechno můžou Židi".
Důvod, proč palestinské organizace hledají podporu právě proti porušování lidských práv v Izraeli a nikoli například v Barmě, je podle mého názoru evidentní.
Nicméně máme svobodu slova a pokud chcete právě tuto organizaci spojovat s německými mladíky lebek prázdných, leč vyholených, kteří ověšeni četnými odkazy na nacistickou symboliku a s 18 či 88 vytetovanou na paži, kterou zvedají v přesně ještě nežalovatelném úhlu, doplnili repertoár domácího nacistického antisemitismu ještě pokřikem Nie, nie, nie mehr Israel!", vymlouvat Vám to nebudu. Konečně ono je snažší svést na palestinskou, v USA ukotvenou, prostě cizáckou organizaci, než přemýšlet nad domácími zdroji renesance nacismu a antisemitismu v Německu (a ovšem v českých zemích).
Mé poslední úvahy byly naprosto obecného charakteru - totiž o tom, že ačkoliv se mnoho militantních kritiků státu Izrael ohání tím, že "my přece nejsme žádní antisemité, my jenom bojujeme za práva těch chudáků Palestinců", že se jeví být nemálo pravděpodobným, že přinejmenším v mnoha případech se jedná pouze o účelovou taktiku, o maskování skutečných, mnohem méně ušlechtilých pohnutek a motivací.
To je opravdu všechno; o ničem jiném jsem nepsal.
„Kolik z těch, kteří tak ohnivě pranýřují politiku Izraele vůči Palestincům a žádají bojkot Izraele - kolik z nich například žádá bojkot Myanmaru (Barmy) pro jeho zacházení s národem Rohyngů?...“
Vzhledem k tomu, že bojkot Izraela žádá právě BDS a výslovně o BDS mluví jak ta usnesení Bundestagu, tak dopis referovaný ve článku, pod kterým diskutujeme, je tvrzení, že se Vaše psaní netýkalo BDS řekněme odvážné. Odpovídal jsem na Vaší výslovnou otázku, proč právě Izrael.
Jak je tomu s legalitou bojkotu (resp. s legalitou výzev k němu) z hlediska kapitalismu a jak z hlediska demokracie?
Můžeme se zamyslet nad dvěma konkrétními případy. Prvním je určitý typ bojkotu vůči našemu hlavnímu městu ze strany Pekingu, potažmo Číny (pro nějž má jisté pochopení prezident Zeman). Druhým je kauza, která názorově rozdělila dokonce ÚS, totiž demonstrativní diskriminace zákazníků ze země, jež právě podnikla agresi na území cizího státu.
Máme sami sklon k individuálnímu bojkotu něčeho, či někoho?
Není to zvláštní?
Zdá se, že býti "israelkritisch" patří k dobrému tónu. To slovo samo je zřejmě frekventované proto, že je nezbytné ve výbavě všech, kteří cítí nutnost zdůraznit, že přece nejsou žádní antisemité.
Pane Profante, tohle je přesně ta (Vaše) věta, na kterou jsem reagoval. Upozorňuji výslovně, že mou replikou jsem v žádném případě opravdu neměl na mysli Vás osobně; nýbrž opravdu jenom ten obecný stav, kdy se celé houfce kritiků Izraele na něj a jeho činy vrhají s nejvyšším rozhořčením, zatímco jiné - a přinejmenším srovnatelné - konflikty v jiných částech tohoto světa je naprosto a vůbec nezajímají. Za těchto okolností musí být dovolena určitá pochybnost, zda se za všemi těmito útoky na stát Izrael skrývá jenom čistý smysl pro spravedlnost, a nic jiného.
A za druhé: aby se někdo
veřejně vyjadřoval "judenkritisch" (tedy "kritický k Židům") - to je v Německu absolutně nemyslitelné. Když je tedy někdo kritický vůči politice státu Izrael, zbývá jenom to "israelkritisch".
Jinak řečeno: ze samotného užívání pojmu "israelkritisch" se nedá dost spolehlivě rozeznat pravá intence jeho autora; to je možno rozpoznat až z kontextu.
Ovšem: na straně druhé je fakt, že to "israelkritisch" je přinejmenším latentně značně paušalizující. A kdo má opravdu úmysl důsledně diferencovat mezi různými rovinami daného tématu, ten by vlastně musel používat formulaci "jsem kritický vůči politice Izraele (vůči Palestincům)". Právě proto aby se vyhnul přinejmenším podezření z paušálního odsuzování všeho co nějak souvisí se státem Izrael.
Takovýto problém například s tím "chinakritisch" nevzniká: nikdo Číně neupírá právo na její existenci, a tak je naprosto jasné že kdo je "chinakritisch", tak že tím kritizuje právě a pouze její politiku, a nic jiného.
Nicméně jak všichni místní chápou, onen "návrat pro běžence" by znamenal konec státu Izrael jako židovské domoviny.
(Mimochodem status palestinského uprchlíka je v mezinárodním právu ojedinělý a tak široce pojatý, jak se jiným uprchlíkům a běžencům z jiných států ani nezdá).
Ne-návrat uprchlíků byl jediná a nepřekročitelná izraelská podmínka už při mírových jednáních, které vedly kdysi levicové vlády. Kromě "návratu" byl třeba Ehud Barak ochoten kývnout na všechno...
Ano, dělají to v BDS chytře, nelze říct, že to jsou otevření antisemité.
Ale jsou to zcela jasní anti-sionisté a i když nejsou proti státu Izrael výslovně, jsou to jeho nepřátelé a výsledkem jejich snah by byla demokratická arabská islámská republika Palestina.
To zní dobře...
Osobně nechci mít s BDS nic společného a nedivím se některým politikům, že za ní vidí i náznaky antisemitismu.
----------------------------------
Velmi zajímavá je ovšem tato věta z prohlášení akademiků, cituji: "... skutečná existenciální hrozba pro izraelskou demokracii a dlouhodobé přežití Izraele nevychází z bojkotů, ale ze zániku jakéhokoli politického řešení."
Ano, od levicovějších pozic, které snad ještě dávaly naději na nějaké smírné řešení konfliktu, se izraelská společnost posunula k vládnutí ultrapravice plus ultraortodoxní, dvojstátní řešení je pasé a jednostátní nemůže být demokratické, protože by nastala výše popsaná varianta, takže se tak nějak plácá Izrael někam, nevíme kam (apartheid?).
Pochybuji, že Trumpův plán bude mít nějakou cenu...
- BDS je palestinsko-izraelská iniciativa, která se snaží nenásilnými prostředky dosáhnou toho, k čemu Izrael zavazuje mezinárodní právo prostřednictvím rezolucí OSN, tedy: ukončení izraelské okupace palestinských území, zrovnoprávnění Palestinců v Izraeli a umožnění návratu uprchlíků. Co je na tom nepochopitelného?
- jde o nenásilnou iniciativu, kdy již všechny ostatní - i legitimně násilný odboj proti okupantovi - selhal. Budeme peskovat Palestince za co? Že čelíc soustavné etnické čistce se obracejí na světovou veřejnost?
- jde o palestinsko - izraelskou iniciativu zabývající se izraelským apartheidem a jeho politikou kolonizace. Není důvod, aby se primárně zabývala např. otázkou okupovaného Tibetu, i když se její aktivisté solidarizují i v jiných kauzách. Člověk v tísni zakládaný mj. Tomášem Pojarem se hlásí k univerzalitě lidských práv a zasahuje po celém světě. Intervenovali snad pan Poláček s panem Kolaříkem za to, aby se vedle Ruska, Číny či Kuby zabýval i Palestinou, nejdéle okupovaných regionem světa?
- a ano, žádáme rovný přístup. Pokud se tedy na evropské trhy nedostane zboří z okupovaného Krymu bez ukrajinské licence, žádáme totéž i pro zboží z nelegálních izraelských osad
Neboť, co je antisemitského na lidských právech a co je židovského na okupaci?
... zakejhala potrefená husa.
... což ho nepochybně vyřazuje ze společnosti slušných lidí; a ten, kdo v tomto procesu vyřazování je žalobcem, soudcem i vykonavatelem, je jako vždy jistý pravicový bolševik z Mnichova se slovníkem a stylistikou natvrdle kopírujícími normalizační kojzarovštinu.
Podle OSN porušuje německé usnesení svobodu projevu jako základního lidského práva.
Pro pana Kolaříka si tak OSN nejspíš "napsala posudek sama" :) Jelikož však má zřejmě dlouhodobě problém porozumět psanému textu, vystavuji zde odkaz pro ostatní.