Učení o klimatu: Není na čase odhodit role moudrého mentora a nevzdělaného žáka?
Jiří KarenNení na čase přiznat si, že pokud jde o změny klimatu, učitelé i žáci jsou pasažéry na stejné potápějící se lodi? Neměli bychom se kromě informování o katastrofě začít věnovat společné záchraně planety? ptá se Jiří Karen.
Dneškem, tedy v pondělí 16. září, začíná Týden učení za klima, během nějž budou někteří učitelé ve svých hodinách s žáky a studenty probírat téma klimatické krize. Akci organizuje platforma Učitelé za klima, která zastupuje učitele vnímající současnou akcelerující ekologickou krizi, v jejímž důsledku by podle řady vědců mohlo reálně dojít k sociálnímu kolapsu našich společností. K Týdnu učení za klima se může přidat kdokoliv z pedagogů, který se rozhodne věnovat alespoň jednu svou vyučovací hodinu klimatické problematice.
Vzhledem ke klesající úrovní a barbarizaci české veřejné debaty, která je stále více zaplevelována maniakálním banalizováním závažnosti a lidských příčin přicházející klimatické katastrofy, vyvstává potřeba postavit se tomuto závažnému problému v oblasti vzdělávání. Budeme ve školách o klimatickém kolapsu učit v souladu s vědeckým konsenzem, anebo prohlásíme toto téma za politickou otázku názoru? Budeme jej ignorovat, či jej zařadíme do výuky?
"Učitelé by se měli postavit bláznivým emocím burleskního karnevalu pomocí střízlivých principů argumentace a vědeckého kritického ověřování."
Kdysi se u nás "bláznivým emocím" "pomocí střlzlivých principů argumentace" postavil svou knihou V. Klaus právě jako moudý mentor.
Učitelé v řadě případů mohou být moudrými mentory, někdy je to i dobře. Pokud se ale někdo staví do této role právě v případě změny klimatu, tak si troufá příliš. Znalost jednotlivého vědeckého oboru nebo konkrétní učitelská aprobace je pro takto komplexní problém málo. Zbývá jedno: důvěra v závěry odborníků, ve vědecký koncenzus. Ale je třeba přiznat, že učitelé jsou prostě částí běžné populace a podobně jako lidé jiných profesí mnohdy v lecčems vědeckému koncenzu nevěří a nedají na něj. Takže máme učitele, kteří věří v homeopatii, bojí se imigrantů, jsou rasisté a někteří nevěří na klimatické změny nebo na jejich nevratnost. Platný vědecký koncenzus mohu jako jedinec těžko ověřit - mohu věřit nebo nevěřit.
Nejhorší asi je, když se do role moudrého mentora postaví člověk, který vědeckým závěrům naprosto odporuje.
:-D
Je ovšem nutno dodat, že většina těch jeho "střízlivých principů" byly argumentační fauly, které se vyučovaly už v antickém Řecku. V.K. jenom důsledně využíval toho, že tady po r. 1948 téměř zanikla výuka rétoriky i logiky a než se lidi naučili ty fauly rozeznávat a přiměřeně na ně reagovat, napáchal tím spoustu škod.
Kolik zhruba lidí (popřípadě celých států) věří tomu, že Země je placatá? Je pravda, že v placatost Země věří nějaké významné množství lidí, nebo jde pouze o konspirační teorii?
Mně to připadá jako "emoce burleskního karnevalu".
Takovýto typ argumentace (pokud nejde skutečně o fakt) bohužel to sdělení právě znevěrohodňuje.
https://medium.com/s/world-wide-wtf/how-the-internet-made-us-believe-in-a-flat-earth-2e42c3206223
https://www.bbc.com/news/av/stories-49021903/flat-earth-how-did-youtube-help-spread-a-conspiracy-theory
https://www.thesun.co.uk/news/9934238/inside-flat-earth-conference-conspiracy/
https://www.bbc.com/news/av/stories-49021903/flat-earth-how-did-youtube-help-spread-a-conspiracy-theory
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/01/26/464474518/neil-degrasse-tyson-gets-into-a-rap-battle-with-b-o-b-over-flat-earth-theory?t=1568739028017
https://edition.cnn.com/2016/01/29/entertainment/neil-degrasse-tyson-bob-flat-earth-twitter-spat/index.html
Ano, nemám statistiky, ale když už i Neil deGrasse Tyson cítí nutnost o tomto debatovat ve veřejném prostoru, určitý trend zde vidím.
Pokud narůstá podpora myšlenky, že je země placatá, či že jsme dutozemí, může jít o reakci na situaci, kdy má vždycky pravdu věda. Obliba fantasy nepřišla náhodou. (Pohrdnout kritériem vědy, technikou, je ovšem obtížnější.)
Hlasování o tom, čemu lidé věří, je odpovědí na pobídku úslovím "vyprávěj a přeháněj" v hospodě. Vyzvaný je rád, že ve všeobecném hluku konečně dostal na moment slovo. Ve světě, kde nikdo neposlouchá, se fabulovat musí (viz mediální titulky).
Země je placatá. Zrovna půl tisíciletí po Magellanovi, kdy se stát soukromým (vzdušným) Magellanem chystá každý druhý, to nezní špatně. It sounds good!
Třeba se někomu na základě Ptolemaiovy geocentrické soustavy podaří vypustit a úspěšně navigovat meziplanetární sondu...
Ale ono to spíš dopadne tak, že celá kosmonautika bude zařazena do kategorie fake news, protože přece odporuje Ptolemaiově geocentrické soustavě... Uvidíme, zda se pak odpůrci vědeckých metod hledání pravdy obejdou např. bez telekomunikačních družic.
Nemyslím, že bychom byli úplně v bodě nula.
Jsou ovšem učitelé připraveni tvrdě kritizovat politiky nebo kapitál?
Protože třeba prosté zvýšení daní na pohonné hmoty pro automobilovou dopravu, jak se o to pokusil ve Francii Macron, to je jenom alibismus, který nic neřeší a doplatí na něj hlavně běžní lidé. Také počínající šílenství s elektromobily pro osobní přepravu je úplná magořina, která bez transformace energetiky dělá medvědí službu.
Na druhou stranu přesun přepravy zboží z kamiónů, který se zcela vymkl kontrole a dusí celé kontinenty, na koleje, ten stojí mimo zájem politiků, protože se na kamiónové přepravě vydělávají velké prachy (včetně budování krajinu fragmentující dálniční infrastruktury atd.), přitom přínos by byl obrovský a nezpochybnitelný...
Pro příklad.
Jsou učitelé připraveni jít proti zaběhaným pořádkům?
Ustáli by obviňování z fanatizace dětí, které by zákonitě přišlo??
(vlastně přichází už teď)
Jinak i jen zběžné nahlédnutí do rámcových i školních vzdělávacích programů svědčí o tom, že školské struktury skutečně v bodě nula jsou.