Vrubozobí, Přemyslovci ani diody nikam neutečou. Pojďme výuku změnit natrvalo
Jiří KarenKvůli koronavirové infekci klasická prezenční výuka náhle přešla v distanční on-line podobu. Není udržitelné hrát si na pokračování oficiální výuky, jíž se pouze změnila forma. Využijme mimořádný čas k promyšlení systémových změn.
Koronavirová pandemie působí jako zázračný čaroděj, který mávnutím kouzelného proutku rozpouští staletí přetrvávající, zdánlivě rigidní struktury. Vážně se diskutuje o nepodmíněném základním příjmu. Náhle se zastavuje úmorný samopohyb kapitalistického krysího závodu ke dnu. A dokonce je nabourán i jinak žulový kolos tradičního školství.
Šokové hození učitelů do vod distanční on-line výuky může přinést mnoho pozitivního. Nuceně dojde k osvojení alespoň základních digitálních kompetencí u řady učitelů, odhalí se potenciál on-line vzdělávání a škola možná již nikdy nebude jako dříve.
Mnozí autoři jednoznačně mluví o tom, že frontální prezenční výuka v tradičním pojetí nemůže soutěžit s možnostmi digitálních výukových platforem. Učitel jako překladatel informací do hlav žáků se nevyrovná neuronové síti umělé inteligence zohledňující vzdělávací potřeby jednotlivců.
Internet, či spíše digitální sféra, nabízí v podstatě nekonečný zdroj informací. Učitel s pomocí nejrůznějších vzdělávacích interaktivních sociálních sítí či prostředí může být skrze poučenou práci se zdroji a didaktické vedení dobrým moderátorem.
V té chvíli učitel přestává být autoritou předávající žákovi „správné vědomosti“, a stává se průvodcem či mentorem vzdělávacího procesu. Jeho rolí se stává vytvářet bezpečné prostředí pomocí definování hranic pravdivosti, kritičnosti a základních pravidel respektující humanitu.