Uzavření škol zvyšuje nerovnost, podle učitelů významně klesá i efektivita výuky

Jakub Krahulec

Výzkum ukazuje, že nucený přechod na distanční výuku posiluje nerovnosti ve vzdělávání. Ačkoli rezort školství zajistil prostředky na nezbytné technické vybavení, pomocí rodinám s výukou na dálku se zatím nezaobírá.

Je český stát dostatečně dobře připravený na případné opětovné uzavření škol? Foto Pikist

Organizace EDUin vydala na základě výzkumu vědců z University College London českou verzi mapy sociálních rizik spojených s možným znovuuzavřením škol, k němuž by vláda, respektive ministerstvo zdravotnictví mohlo přistoupit v případě zhoršení průběhu pandemie koronaviru. Ta ukazuje, v jakých oblastech je třeba přijmout systémové změny, aby se v důsledku zavedení distanční výuky zbytečně nezvyšovaly nerovnosti v přístupu žáků ke vzdělávání.

Mapa dopady uzavření škol popisuje v kategoriích zdravotní stav společnosti, ekonomika, fungování rodiny, organizace školy a práce učitelského sboru nebo zdraví a duševní pohoda žáků. Kromě jiného uvádí, že odpovědná místa by měla zajistit péči o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, podpořit proměnu povahy práce kantorů nebo řešit otázku nerovných dopadů na matky a otce pečující doma o své potomky.

×