Nový školní rok metodou pokus-omyl

Hana Konvalinková

Navzdory novému ministerskému manuálu zůstává dálková výuka v rovině neřízeného experimentu. Berme to ovšem jako příležitost a vybudujme náš vzdělávací systém pro děti, které jsou „z těsta“ 21. století.

„Vůbec netuším, jestli je takhle něco naučím, ale povinnost je povinnost,“ popisuje Hana Konvalinková svou přípravu na online výuku. Foto WmC

Když jsem se na jaře tohoto roku rozhodla po čase vrátit ke své učitelské profesi, ani jsem si neuvědomila, že nejspíše nastoupím do velmi nestandardního školního roku. S tím, jak se první školní den nezadržitelně blíží, moje nervozita stoupá. I já jsem s napětím očekávala projev ministra školství a rychle studovala obsah manuálu, kterým se má běh příštího školního roku řídit.

Podle ministra Plagy manuál přišel právě včas, podle mnohých pedagogů dost pozdě. Dokument má údajně poskytovat dobrý návod na to, jak se v případě výskytu nákazy a nestandardních situací s tím spojených má škola chovat, ale mnozí ředitelé a pedagogové spokojeni nejsou. Na jednu stranu nastavuje manuál jasná pravidla, zejména ta hygienická, a na druhou překvapuje svou obecností v rovině pedagogické.

Koronavirus je s námi už pěkných pár měsíců, každý byl nucen se s novou situací nějak vyrovnat. V obecné rovině většina z nás chápe, že vlivem pandemie se predikovatelnost všeho, ekonomikou počínaje a naší soukromou dovolenou konče, významně snížila. A tato situace se promítá pochopitelně i do škol. 

Učitelé, žáci, studenti i rodiny na jaře prožili jeden velký nepřipravený a nijak centrálně neřízený experiment. Ze dne na den začalo dálkové vyučování, o kterém do té doby nikdo neslyšel, a tak pochopitelně nemělo žádná pravidla. Mnozí si proto ani nestačili uvědomit, že distanční forma výuky neměla v zákoně žádnou oporu a účast na ní byla v podstatě nepovinná. A proto i hodnocení výkonu mělo být dle doporučení ministerstva školství velmi shovívavé. 

I nadále však hrozí, že se jednotlivé třídy a školy (a doufejme, že ne celá města, ba kraje) dostanou do situace, kdy budou muset na novou formu výuky opět přejít. Proto byla připravena a schválena novela školského zákona, která stanovuje, že účast na dálkové výuce bude v případě jejího vyhlášení v režimu nouzového stavu povinná. Na straně školy je zároveň povinnost takovou výuku poskytovat. 

O kolik jsme se ale posunuli za těch několik měsíců experimentální výuky k vymezení pojmu distanční vzdělávání, stanovení jeho podmínek a standardů? Ne mnoho. 

×