Evropa jako smířená různost
Filip OutrataJednotná Evropa coby instituce nemůže přežít bez hlubší, základní, mezilidské a meziobčanské Evropy. Bez „grassroot“ Evropy jako přátelského a navzájem propojeného společenství sdílejícího navzájem cosi podstatné.
V červenci jsem se zúčastnil konference Mezinárodního ekumenického společenství (International Ecumenical Fellowship, IEF) v Krakově. Organizace, která vznikla v roce 1967 na vlně nadějí vyvolaných druhým vatikánským koncilem římskokatolické církve, sdružuje ekumenicky zaměřené křesťany z desítky evropských zemí, zhruba polovina z nich ze západní, polovina ze střední a východní části kontinentu. Krakovská konference byla v pořadí již pětačtyřicátou, se zhruba dvěma stovkami účastníků. Pro zajímavost, nebyli výlučně evropští, dva hosté přijeli až z Kolumbie.
Mottem organizace je od počátku „Žít již dnes církev zítřka“. Co to konkrétně znamená? To není úplně jednoduché říct, protože sama představa toho, co je onou kýženou sjednocenou, jedinou církví, která překonala rozdělení, odsudky a předsudky minulosti, se časem proměňuje. Ve zkratce řečeno, namísto ideálu instituční jednoty v nějaké podobě dnes převažuje spíš představa sesterské a bratrské spolupráce různých a různorodých církevních společenství, která se ale v tom podstatném dokážou shodnout.
Jedním ze základních, možná tím vůbec nejdůležitějším prvkem života Mezinárodního ekumenického společenství je společné slavení eucharistie. Pro člověka, který se na věc dívá spíše zvenčí, není úplně jednoduché vcítit se do toho, jak podstatné pro prožívání jednoty křesťanů je společné slavení Večeře Páně. To, že i po několika desetiletích intenzivního ekumenického dialogu a vytrvalé teologické práce na objasňování neshod a hledání toho podstatného stále není jeden stůl Páně pro všechny křesťany, není z pohledu ekumenického hnutí nic menšího než skandál.
Na konferencích Mezinárodního ekumenického společenství se kromě liturgií jiných církevních tradic (anglikánské, luteránské, reformované, metodistické atd., často slavených více denominacemi společně) tradičně slaví také římskokatolická liturgie. Před konferencí je zvykem oficiálně požádat místního biskupa, zda by byl ochoten vyslovit pozvání pro nekatolické účastníky k eucharistii. Je to v souladu s teologií i regulemi římskokatolické církve, odpovědnost za takové rozhodnutí je vždy na místním biskupovi.
V Krakově arcibiskup odmítl takové pozvání vyslovit. Tak jako třeba lyonský arcibiskup v roce 2010. Jindy, například ve španělské Ávile v roce 2013, místní biskup souhlasil a nekatolické účastníky eucharistie k Večeři Páně pozval.
To, že pozvání k jednomu stolu Páně nebylo vysloveno, je samozřejmě pro mnohé členy zklamání. Ale to, že „to jde“ tak pomalu, klopotně a někdy vůbec, neznamená, že celé úsilí je k ničemu. Jen je zkrátka zapotřebí mimořádné trpělivosti, stejně jako určitého nadhledu: ekumenické setkávání a sbližování má i jiné, také důležité součásti.
Evropa jako instituce, Evropa jako společenství
Přemýšlel jsem v Krakově, jako už vícekrát předtím, o tom, jak je různost a odlišnost zároveň krásná a obohacující i těžká a vyčerpávající. Společenství natolik stejnorodé, patřící do téže „bubliny“, jako je skupina křesťanů ekumenicky otevřených, připravených a ochotných objevovat druhé a učit se od druhých, by teoreticky mělo být harmonické, mělo by být „jedné duše“. A přece je i mezi členy Mezinárodního ekumenického společenství, kteří se mnohdy znají dlouhá léta i desítky let, hodně rozdílů, někdy je těžké si porozumět a shodnout se.
Mnohé z těchto rozdílů nejsou ani tak věcí církevní příslušnosti, jako spíš dotyčné národní mentality. Možná to ve společenství, kde jsou vedle sebe němečtí luteráni, britští anglikáni a metodisté, španělští katolíci, polští katolíci, rumunští pravoslavní ani jinak nejde. Tak jako v otázkách prožívání víry a slavení liturgie, i ve věcech týkajících se třeba politiky je zapotřebí trpělivosti a přijímání odlišných pohledů. Někdy se ukáže, že vlastně nejsou až tak odlišné, jen jsou jinak, v jiném kontextu utvořené a vyslovované.
Tahle „Evropa v malém“ je pro mě už několik let jakýmsi symbolem „velké Evropy“, tedy Evropské unie. Tak jako případnou ekumenicky sjednocenou církev, ani jednotnou Evropu si dnes už v podstatě nedokážu představit jinak než jako smířenou různost navzájem velmi odlišných součástí. Které si svou odlišnost uvědomují a vědí, že není možné a není ani záhodno se jí lacino vzdát, odhodit ji a přijmout jakousi unifikovanou novou identitu. Ale které zároveň vědí, že zůstat spolu je pro ně přesto důležité, a jsou ochotny pro to něco udělat.
Britští přátelé byli upřímně nešťastní z brexitu. Cítí se být součástí Evropy, je pro ně opravdu těžké vyrovnat se s tím, co se v jejich zemi právě děje. Součástí ekumenického společenství, ekumenické rodiny samozřejmě zůstávají. I součástí Evropy v hlubším smyslu, Evropy spojené mnoha vztahy, kontakty, přátelstvími, spoluprací v různých podobách. Ať se na instituční, politické úrovni děje cokoli, tahle hlubší, podstatnější, osobnější rovina je stále otevřená, je stále nadějí. V ekumenických vztazích mezi církvemi i v situaci dnešní Evropské unie.
Trpělivost není zrovna přitažlivá. Tváří v tvář něčemu, s čím nesouhlasí, co se mu nelíbí a čemu nerozumí, má člověk přirozenou tendenci k radikálním stanoviskům, k odmítnutí, k jasnému vymezení se. Často je to potřebné nebo přímo nutné. Stejně často je ale potřebné dát tomu jinému, odlišnému, odlišujícímu se čas a prostor, vystavit se mu. K pochopení druhého člověka, jakéhokoli problému nebo složité situace je to vlastně nezbytné.
Užívání nepravdivých informací k oprávněné kritice by správné nebylo.
Všechny tři tyto podmínky jsou podle nás pro účastníky ekumenické konference, například pro anglikány, kteří se dlouhodobě zajímají o katolickou teologii, svátostnou praxi a církev celkově (a vědí o tom podle mé zkušenosti víc než mnozí katolíci), splněny. Pak je na rozhodnutí místního ordináře, zda takové pozvání - podle výše uvedených podmínek - udělí, či nikoli.
Rozhodně se tedy nedá mluvit o tom, že je tvrzení v článku nepravdivé. Zjednodušené samozřejmě, je, nezbytně, neboť to není odborný článek z ekumeniky/liturgiky, ale publicistický text.
Ale samozřejmě si uvědomuji, že to je moje osobní pojetí a pochopení, které nemohu nikomu vnucovat...
pojmy "dogmatický" a "biblický" nejenže nejsou v rozporu, ale navzájem se doplňují.
„Víte, mladý muži, myslet je příliš často h..no vědět.“
Ach, promiňte, ani nevím, proč mi tahle vzpomínka vytanula při četbě Vašich dvou vstupů.
https://www.krestandnes.cz/studie-polovina-americkych-katoliku-tvrdi-ze-eucharistie-je-jenom-symbolicka/
Oni velice dobře chápou, že trpělivost a přijímání odlišných pohledů jsou potřeba úplně vždy a ve všech oblastech. V politických stejně jako v církevních věcech. Bez toho se nelze nikde ničeho dobrat. To neznamená, že nemohou být smutní z toho, že věci nejsou tak, jak by si oni právě přáli.
Pokud bude ovšem v budoucnu zpochybněno zpovědní tajemství povinností nahlašovat obsah zpovědi v určitých případech státním orgánům, sníží to logicky i význam zpovědi (tedy "svátosti smíření") jako podmínky pro udělení sv. přijímání a změní to tedy chápání významu eucharistie. Tento význam eucharistie je ovšem jednou z věcí, na kterých stojí víra mnoha katolíků...
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/vatikan-sexualni-zneuzivani-deti-zpovedni-tajemstvi_1907011525_per
--------------------------------------------
Dokument o neporušitelnosti svátostného zpovědního tajemství
https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=29632
"...Tento postoj se vyskytuje také v církvi, jejíž právní řád by prý měl být ve jménu domnělé korektnosti a transparentnosti přizpůsoben zákonům států, v nichž církev působí. (...) Státní legislativa nemůže rozvazovat svátostné zpovědní tajemství..."
Filip Outrata jasně mluvil o pozvání ke společnému stolu, nikoli o právu kdykoli k němu přistoupit. A lidem, kteří se obávají, pokud někdo přátelské pozve kolemjdoucí ke svému stolu -- a nemusí to ani být ti, kteří se důvodně vyhybají veřejným cestám a chodí mezi ploty --, rozumět nechci a nehodlám.
Já nehodnotím, zda je to správné nebo špatné, tvrdím jen to, že pokud "by to bylo v souladu s teologií i regulemi římskokatolické církve", vedlo by to ke zcela absurdním důsledkům.
Napsal jsem toto: "Pokud bude ovšem v budoucnu zpochybněno zpovědní tajemství povinností nahlašovat obsah zpovědi v určitých případech státním orgánům..."
Jinak ovšem obdivuji Vaší vzdornost vůči církvi, ke které se -- pokud mne paměť neklame -- hlásíte jako její úd. Protože diskuse o tom, zda je to "proti teologii" by byla absurdní, jde o ty regule. Pokud místní biskupové opakovaně rozhodli ve prospěch pozvání, pak buďto rozhodovali v souladu s regulemi, které ovšem nevykládali fanaticky úzkoprse a nehledali důvody, proč se nad druhé vyvyšovat, anebo se dopustili superbie.
Tedy to vyžaduje určitou odvahu, protože je dost pravděpodobné, že se najdou takoví, kterým to bude vadit, budou si stěžovat, označovat to za skandál atd. Třeba právě v Polsku by to byl větší problém než dejme tomu ve Španělsku. Katolické prostředí je v tomto velmi rozrůzněné.
Zcela vážně: zpovědní tajemství podle mého skromného názoru nemůže být způsobem jak krýt trestnou činnost nebo branit vyšetřování. To by znamenalo popření smyslu svátosti.
Důsledkem případné platnosti takovéto normy rozhodně nebude to, že pachatel se místo na policii půjde udat ke zpovědníkovi, on to tomu zpovědníkovi prostě neřekne.
Pokud by mu to i za současné právní úpravy řekl, rozhřešení od kněze rozhodně nedostane.
Dovolil jsem si pouze (a to přestože jsem katolík) vyjádřit vlastní názor na absurditu důsledků interpretace pana Outraty. Plně však chápu, že Vám musí být trnem v oku, když dokonce i katolík by měl mít vlastní názor. Myslím, že byste mě za tuto opovážlivost měl z církve plným právem exkomunikovat. Jinak mě ovšem těší, že máte takový hlad po Bohu, který se nyní zhmotnil ve Vaší touze přijmout po katolickém způsobu Tělo Páně. Jsem v tom plně na Vaší straně.
Pokud jde o Chestertona, nikdy jsem moc neměl rád detektivky, takže od tohoto autora preferuji esejistická dila, zejména Ohromné maličkosti. Svého času mě oslovila také Ortodoxie a Svatý Tomáš Akvinský.
----------------------------------------
JINÉ JE ALE NEPŘEKAŽENÍ TRESTNÉHO ČINU (§ 367):
(1) Kdo se hodnověrným způsobem dozví, že jiný připravuje nebo páchá trestný čin vraždy (§ 140), zabití (§ 141), těžkého ublížení na zdraví (§ 145), mučení a jiného nelidského a krutého zacházení (§ 149), nedovoleného přerušení těhotenství bez souhlasu těhotné ženy (§ 159), neoprávněného odebrání tkání a orgánů (§ 164), obchodování s lidmi (§ 168), zbavení osobní svobody (§ 170), zavlečení podle § 172 odst. 3 a 4, loupeže (§ 173), braní rukojmí (§ 174), vydírání podle § 175 odst. 3 a 4, neoprávněného nakládání s osobními údaji podle § 180 odst. 4, ZNÁSILNĚNÍ (§ 185), POHLAVNÍHO ZNEUŽITÍ (§ 187), zneužití dítěte k výrobě pornografie (§ 193), týrání svěřené osoby (§ 198)... atd., ten výčet je ještě hodně dlouhý...
A SPÁCHÁNÍ NEBO DOKONČENÍ TAKOVÉHO TRESTNÉHO ČINU NEPŘEKAZÍ, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta...
Zde z toho pochopitelně ZPOVĚDNÍCI VYJMUTI NEJSOU a současná právní úprava je tedy dostačující.
Tvůrci takového zákona byli tedy buď slabomyslní, nebo měli jiný cíl. Slabomyslní asi nebyli, takže jim pravděpodobně šlo o oslabení náboženského významu svátosti smíření.
"Když se dva perou, třetí se směje", říká se. Momentálně to tak ovšem nevypadá.
Zajímalo by mě tedy, který z nás dvou je katolík liberální a který katolík konzervativní. Děkuji.
Katolíci se, myslím, dělí spíš na praktikující a nepraktikující. Ale bez ohledu na to může být katolík hluboce věřícím křesťanem.
Potřeba se bratřit je v konfliktu s potřebou přikládat eucharistii určitý důležitý význam (pro katolíky jde o realitu, pro evangelíky o symbol). Jde tedy o instrumentální zatlačení tohoto konfliktu významů (na nichž ale stojí víra mnoha lidí) do podvědomí za účelem sbratření.
2. Tak jako někteří konzervativní katolíci lpí na "čistotě" eucharistie [odmítání jejího "poskvrnění" podáním člověku, který si to "nezaslouží"], lpí zase někteří jiní na "čistotě" Západu. Západ nesmí být ničím "poskvrněn" i kdyby to byla pravda; nesmí být prostě poskvrněn ani pravdou.
Není úplně jasné zda jde pouze o konstatování nebo už o kritiku tohoto stavu a zda by tedy z hlediska veřejné ochránkyně práv bylo žádoucí, aby registrované partnerství bylo možné uzavřít i prostřednictvím (například) katolického kněze v kostele.
Pokud by se tedy z hlediska ombudsmanky skutečně jednalo o tu kritiku nerovného přístupu k "manželství (či partnerství) v kostele", pak je nutno podotknout, že ((stejně jako "přístup k eucharistii" má (nejen pro všechny, ale i pro samotné katolíky) určité podmínky - stručně je to tedy křest, zpověď, víra)) i v přístupu k "manželství v kostele" jsou i párům tvořeným mužem a ženou také kladeny "nerovné" podmínky, které se netýkají (jen) jejich pohlaví.
Tedy stejně jako samotní katolíci jsou diskriminováni v přístupu k eucharistii, jsou i samotné páry tvořené ženou a mužem diskriminovány v přístupu ke katolickému manželství. Pro normálního člověka je to ovšem zcela přirozené (nejsem katolík ---> nechci uzavírat katolický sňatek; nejsem katolík a chci uzavřít katolický sňatek ---> začnu se zajímat, proč je k tomu nutno splňovat určitá kritéria a popřípadě je splním), z hlediska "rovného přístupu ke všemu" se to ovšem přirozené pochopitelně pak nejeví a naopak splnění potřebných kritérií se jeví jako diskriminace.
Pokud bychom se znovu (byť nyní už jen v rámci samotného křesťanství) chtěli vracet k jednotě náboženské, vyvolává to otázku, zda bychom byli nuceni revidovat také náš postoj k reformaci, a zda by případný návrat k tomuto tématu nebyl v současné zjitřené atmosféře nebezpečný. Mám totiž bohužel dojem, že ta (i mnou samozřejmě) velmi pozitivně vnímaná archa ekumenismu nyní naráží na skryté útesy pod hladinou, takže nejen že nedochází ke sjednocování, ale dochází naopak k dalšímu štěpení i uvnitř katolické církve. Neodvavažuji se pomyslet, zda z toho má někdo radost.
Když už se ptáte, tak já bych řekl, že katolíky jste jak Vy, tak pan Kolařík celkem ortodoxními. Tato skutečnost mi nečiní žádný problém, naopak s vámi oběma v této diskusi souhlasím. Rozdíl mezi vámi vidím v politické postoji k sočasnému politickému rozdělení.
„Pro křesťanství je nebezpečný stát, který pronásleduje. Daleko nebezpečnější je však stát, který protežuje“.
Pak jsem poznal názory paní Recmanové, pana Profanta, pana Uhla, pana Tožičky, pana Macháčka.., no a musím říci, že to na mě mělo značný vliv...
Asi každý jsme na něco "háklivý". Většinou na to, na čem nám nejvíce záleží. Já nemohu vystát např. toleranci k dramatickému ničení přírodních a památkových hodnot, tj. světa. Vy jste asi už dříve musel v sobě zase mít velkou úctu k podobě jiných záležitostí a latentní odpor k jejich zlehčování a atakování.
S Vámi uvedenými osobami můžeme v lecčems nesouhlasit, myslím však, že jejich názory a postoje nemůžeme mít za zištné, nýbrž upřímné a žité, takže jim je netřeba zazlívat. Pokud Vás ovšem značně provokují, ohrožují Vaši pohodu (jak jsem to zmínil při zdůvodnění své vlastní mediální zdrženlivosti), či dokonce negativně formují Vaše postoje, pak jste si možná nevybral na mediální scéně právě šťastně. (Byť "protibublinově".)
Míra mého souznění s texty i diskusními příspěvky na DR není nijak výjimečná, je však dostatečná k tomu, abych tu měl o čem diskutovat a nebyl rozladěný. Dávám najevo značné pochopení a také se mi ho v dostatečné míře dostává. (Jak známo, ani úsměvy se nemá šetřit, ale tady by to byly jen smajlíky.)
Tehdy, před čtyřmi lety jsem možná měla ještě trochu pocit, že je zapotřebí za něco bojovat.Teď už se snažím jen pochopit druhé lidi, včetně těch pravicových. A hodně přemýšlím nad tím, do jaké míry každý člověk může za to jaký je.
... které u většiny příslušníků komunity Vašich souvěrců plynule přecházejí do konzervativních hříchů stáří...
Nebo je to jinak a u křesťanů je "normální" být konzervativní?
I děti bývají konzervativní. Myslím tím, že mají rády stálost.
Když se sejdou křesťané z různých koutů světa, proč by k připomínce Poslední večeře měli potřebovat něčí souhlas a něčí zprostředkování?
Podobné je to třeba s dalším katolickým dogmatem "Bez Církve není spásy".
Co prosím???
Bez nás, bez prelátů a biskupů, ty hloupý červe...
Snad bez Krista není spásy, nebo ne?
Dalo by se říci, že staré "tradiční" problémy jako pojetí eucharistie nebo duchovního úřadu nebyly zcela vyřešeny, a už jsou tu nové problémy, které někdy štěpí i jednotlivé církve, klasicky v případě anglikánského společenství, které se fakticky rozpadá právě na přístupu k homosexualitě a ordinaci žen.
Možná je to nevyhnutelné a jinak to nemůže být. Dostal jsem se do debaty s jedním rumunským pravoslavným, nebyl to duchovní, ale měl teologické vzdělání. Řeč byla o duchovní službě žen a přes veškerou snahu jsme se nedokázali shodnout a debata skončila neshodou.
Osobně nedokážu vidět žádné relevantní argumenty, proč by ženy neměly vykonávat duchovenskou službu. Je pro mě docela těžké akceptovat, že někdo tyto pro mě zcela jasné a přesvědčivé argumenty nesdílí, ale musím se s tím smířit...
Kde jinde by se křesťané, kteří jsou nesjednocení, mají různé názory a nesou v sobě křivdy minulosti, měli sjednotit, kde jinde by měli začít \ načerpat posilu, než právě u stolu Páně?
A k onomu starocírkevnímu dogmatu "mimo církev není spásy": staří křesťané, včetně těch nejbystřejších duchů jako byl Aurelius Augustinus, byli často dost příšerní dogmatici a lpěli na liteře. Prostě nedokázali uznat, že by spása, tedy Boží působení, mohla být někde mimo svátosti a viditelné hranice církve. Vlastně měli v mnohém mentalitu sekty, uzavřené důsledně do sebe. To není odsudek, ale konstatování...
Dnes se teologické chápání tohoto učení blíží spíš k tomu, že církev právě tím, že svědčí o Kristu, zpřítomňuje ho ve světě, má nějakým způsobem podíl na všech projevech spásy. Ale Boží působení církev/církve v jejích viditelných hranicích přesahuje.
jak je zřejmé, můj výklad není sice zcela necírkevní, ale je "volně církevní", vychází z různých křesťanských teologických tradic...
Takže tento případ vlastně přímo nepopírá to, že před 2. vatikánským koncilem oficiální učení církve vymezovalo spásu pouze na členy katolické církve. Koncilní učení o tom, že i v jiných náboženstvích je možné dosáhnout spásy (např. Lumen Gentium 16), bylo něčím novým, byť byly určité podobné myšlenky už v patristické době...
Já si myslím, že každý člověk by měl mít nejprve svůj vztah s Kristem a potom teprve může jít do církve, aby tam nebyl převálcován.
Vždyť pokud Kristus opravdu existuje, (pokud není představou či chimérou), vede toho jedince správným směrem.
Pokud každý člověk nemá "svého" Krista, svůj osobní vztah s Kristem a Bohem, nenarodil se v něm Bůh jako o Vánocích v jesličkách (Angelus Silesius), nemůže vlastně být věřícím ani v církvi. V tom má paní Hájková pravdu.
Církev má kromě významu sociálního - vzájemná pomoc, solidarita, sdílení se - také význam určité strážkyně svědectví o Kristu, o setkání s ním. To je církevní "tradice". A ta je ze své podstaty pluralitní.
Nevýhodou je, že člověk se k slavení eucharistie dostane třeba jen jednou za rok.
Text je na mém blogu:
http://evahajkova.blogspot.com
Ale šlo... V ČCE, u husitů, u unitářů, v některých zemích u starokatolíků nebo adventistů... Ty dvě posledně jmenované "nadnárodní" církve nemají v tomto ohledu žádná centrálně platná dogmata, takže je to čistě na rozhodnutí kléru jejich národních odnoží, jak si to zařídí.
Navíc třeba starokatolíci jsou jen málokde. Musíte bydlet někde v dosahu.
Ostatně, mně tento styl celkem vyhovuje. Netoužím po profesní dráze teologa.
Já spoustu věcí nevím a chci se to dovědět. Uznávám, že někdo to ví lépe. Jen potřebuji mít k někomu konkrétnímu důvěru. Na druhé straně to neznamená, že informace od něj získané nedoplňuji samostudiem různých zdrojů podle vlastního výběru. A taky se snažím, aby to mělo vliv i na můj život.
Tento rozpor je často zahalen; v mlze ducha doby se stává neviditelným. V duchu doby má totiž každý právo (frommovsky) mít (vlastnit) vlastní náboženskou představu a k oné představě i odpovídající individuální hodnoty (ty kolektivní jsou přežilé). S těmi individuálními hodnotami pak chce vytvořit společenství, tedy uplatnit právo jíst z jednoho společného stolu a přitom se řídit podle sebe.
Lidé s dobově individualistickým zaměřením a s přezíravým vztahem k významu tradice se pak paradoxně chtějí účastnit společného, tradicí, společenstvím a institucí církve udržovaného a vytvořeného (např. katolického) obřadu. To vede k jakémusi "folkloristickému" vyprázdnění smyslu. Tradice už nemá smysluplný obsah, obsah nezbytný pro individuální život člověka a jeho přežití, stává se jen takovým hezkým starým zvykem, který si mohou vyzkoušet všichni turisté, aby si přiblížili, jak se dříve žilo. Zbytky původních "indiánů" jsou tak povinni uspořádat pro západního turistu na požádání indiánský obřad zasvěcení velkému duchu, a bude-li si to turista přát, jsou povinni ho i podle indiánských pravidel oddat s jeho registrovaným partnerem. Pokud jsou pravidla indiánského rituálu v rozporu s požadavkem turisty, musí se ta pravidla rituálu zrušit a změnit, jinak by byla porušena lidská práva turisty, turista by byl diskriminován, protože by se nemohl účastnit rituálu a sbratřit se svými rudými bratry, na což má právo. Turista si tak vytvoří osobní vztah k Velkému Manitúovi a bylo by čirým bláznovstvím myslet si, že k tomu potřebuje nějakou "indiánskou církev" - nějaké společenství indiánů.
Kdo už jednou začne žít jako běloch, ten se těžko vrátí k indiánům a zapojí se do jejich táborového života. Nakonec, i to by možná šlo, ale musel by to chtít i druhý z manželů. Což on samozřejmě nechce. Jak jinak než individuálně byste to řešil? Vždyť už těmi individuy jsme. To nelze jen tak snadno překonat. Já se navíc snažím něco dělat pro druhé. Aspoň tu dobrovolnici v domě seniorů. Nekašlu na společnost ani na rodinu.
Nenutím katolickou církev k tomu, aby se mi přizpůsobovala.
Myslím, že ani na rodiče a na své předky bychom se neměli zlobit, lepší je být jim vděčný.
Nevadilo.
"Nevím, zda tam kážou úplní laici."
Kážou.
Předtím, než se na tu "pragmaticky" položenou otázku pokusím odpovědět, vyvstává tu ještě otázka jiná: Proč by vůbec člověka mělo provokovat tvrzení o výlučnosti církve ohledně spásy vlastních členů, kdyby sám o žádnou spásu nestál? Je zcela očekávatelné, že mnoho lidí si pak řekne něco jako "tak si tu vaši 'církevní' spásu strčte za klobouk, tímto způsobem já prostě spasen být nechci".
Ještě předtím, než se tedy pokusím odpovědět na tu "pragmaticky" položenou otázku (jaké mohou být důvody držet se něčeho, co škodí vlastnímu obrazu ve ve veřejnosti), měl bych zmínit toto: Možnost CHÁPAT RŮZNĚ vidím ve dvou místech toho výše zmíněného výroku o výlučnosti církve ohledně spásy: v chápání významu slova "církev", které buď může být centrálně ovládanou "institucí", "organizací", ale na druhé straně i zcela volně chápaným "modelem vzájemného soužití ve společenství lidstva" bez ohledu na konkrétní "správná" dogmata víry, ale přesto s určitými velmi pevnými zásadami tohoto vzájemného soužití.
To druhé místo RŮZNÉHO CHÁPÁNÍ výroku o výlučnosti církve ohledně spásy je pak v chápání významu slova "spása". Často lidé onu "spásu" chápou jako "odměnu za dobré - loajální chování", případně jako odměnu za "vstup do organizace". Při nutných nejasnostech - za co vlastně ta "odměna" má být - je pak bohužel možno podsunout i nějaké nesprávné významy - "za co", což pak může vést i ke "korupčnímu" jednání: Vstoupím do KSČ (do "církve") a budu dodržovat vnitrostranickou disciplínu, abych tím dosáhl výhody spasení.
Přesně to se stalo farizeům. Myslím, že to je právě to, co Ježíš odmítl. Jestliže toto odmítl, co tedy má být tím správným chápáním významu slova "spása"?
A Může k tomu být církev nějak užitečná? "Církev" jako centrálně ovládaná instituce, nebo jako model vzájemného chování k bližnímu ve společenství lidstva (model s určitými neměnnými a pevnými zásadami)?
A taky se domnívám, že problémem dosažení spásy je to, že jejím opakem je věčné zatracení. Kdyby jejím opakem nebylo prostě nic, nebo jen obyčejná smrt, nevěřícím by pochopitelně tolik nevadilo, že nedojdou spásy.
Ano, je problém, že spása se kladla výlučně až za tento život.
Musím se třeba "chovat nějak správně" a být vůči Bohu "loajální"?
Proč? Bůh je přece nanejvýš milosrdný. Nebo snad ne?
A že je třeba, aby se víra projevovala skutky. Jinak Ježíš řekne: neznám vás!
Ale v každém případě jsem srozuměna s tím, že platí obojí. Spása je zdarma a skutky jsou důležité.
Podobné jako platí: Kdo není se mnou, je proti mně a zároveň platí: Kdo není proti nám, je s námi.
"To je taková krása člověče......." říkává.
A je.
Ale jinak s ním mám spíš potíž.
Když se ptám, co dělat, jak se chovat v konkrétních situacích, vždycky opáčí, ať se řídím svým nitrem, tam že najdu odpovědi...
"Ale já vážně nevím, je to těžké, už jsem se tolikrát mýlil a ublížil spoustě lidí..."
"Ale víš," on na to. "A věděl jsi to i tehdy."
Jak říkám, není to snadné...
------------------------------------------------------------
Tím, že není spásy mimo Krista, ne Církve, jsem měl na mysli, že ji nedokáže zaručit žádná instituce, i kdyby se prohlásila za jeho ztělesnění.
Zaručil ji svým příchodem, ne (sebe)ustavením následovníků.
Nicméně i vyznavači jiných náboženství nebo bezvěrci z ní nejsou vyňati, pokud si ji zaslouží. V Novém zákoně je o tom dost svědectví.
Neboli -- pro nás křesťany platí, že bez Krista není spásy doslova, pro ostatní přeneseně.
Teď se mi jeví jako prastaré moje někdejší představy o lidstvu spějícím k pokroku.