Opět identita?
Ivan ŠtampachRozhodnutí umístit nad všechny státní budovy v Bavorsku kříž, spolu s argumentem, že nejde o křesťanský symbol, ale výraz identity, je velmi ošemetné, zvláště v Německu.
V prosazování národní a náboženské identity máme, jak se ukázalo, ještě nějaké rezervy. Politika Dominika Duky končícího ve funkci pražského arcibiskupa římské církve ještě nedosáhla všeho, co by se dalo očekávat.
Vláda sousedního Svobodného státu Bavorsko nařídila vyvěsit u vchodu do každého zemského úřadu kříž. Čekali bychom, že závazné předpisy Spolkové republiky a Evropské unie garantují náboženskou neutralitu.
Není však tomu tak. Zatímco v mnoha oblastech politického a ekonomického života má unie jednotnou politiku, v oblasti konfesního práva, tedy státních předpisů ohledně náboženství, jsou mezi členskými zeměmi značné rozdíly.
Najdeme vše možné od maltské ústavy, která se hned ve druhém článku navazujícím na článek vymezující státní území, deklaruje, že římské vyznání je náboženstvím Malty, že vrchnosti této církve mají povinnost a právo učit, které principy jsou dobré a které špatné, a že vyučování tohoto náboženství na státních školách je povinné. Ve Spojeném království jmenuje biskupy anglikánské církve premiér po projednání v parlamentu. Ve Francii dosud platí některá omezení zavedená za III. republiky, například zestátnění církevního majetku, vyloučení, aby stát financoval náboženské organizace, úplná rozluka státu a církve a omezení veřejného projevování náboženské příslušnosti.
Náboženská neutralita České republiky je sice zakotvena v ústavním pořádku a podrobněji vyhlášena v dalších právních normách, avšak mezinárodními závazky je zajištěna slabě. To, že náš stát porušuje předepsanou neutralitu spíše v symbolické rovině a v podstatných bodech ji zachovává, je snad garantováno hlavně velmi nízkým, podle všeho v Evropě nejnižším, zastoupením náboženství v populaci, a tedy i mezi zákonodárci.
Dominik Duka věnoval celé polistopadové období, nejprve v roli provinciála dominikánů, pak biskupa v Hradci Králové, a nakonec jako pražský arcibiskup (zároveň přizvaný v roli kardinála do nejvyššího celosvětového vedení své církve) budování vztahů mezi státem a touto církví. Kombinoval ústupky (např. ohledně objektů a pozemků v areálu Pražského hradu) s ofenzivou (ohledně provádění zákona o takzvaném vyrovnání mezi státem a církvemi). Jeho předchůdce na pražském stolci kardinál Miloslav Vlk neváhal označit dohody ohledně katedrály a dalších budov za protiústavní.
Typickým přáním vyslovovaným církevními činiteli při různých příležitostech je zrušení soukromého charakteru náboženské příslušnosti a náboženských uskupení. Pokud by se splnilo jejich přání, aby měla veřejný charakter, znamenalo by to, že by se stala součástí státní struktury.
Měla by své místo vedle parlamentu, vlády, ministerstev, armády, policie a tajných služeb. Když může podle zákona být organizační složkou státu výzkumný ústav, který má zkoumat totalitní režimy, mohou tento ráz získat jistě i církve a ostatní náboženské společnosti. Nebo třeba jedna vyvolená církev.
Kříže instalované na státních budovách činí v Bavorsku křesťanství, a především (nebo výlučně) římskou církev (59 % obyvatel) státním náboženstvím. Předseda bavorské vlády Markus Söder se však vyslovil, že kříže nejsou znakem náboženství a že znamenají přihlášení k identitě. Nechme teď stranou zjevný fakt, že to je hloupá, dětinská výmluva. Sotva může někdo popřít, že latinský kříž s případně vyobrazeným ukřižovaným Ježíšovým tělem je symbolem křesťanství.
Jde-li však o znak bavorské či německé identity bez vazby na křesťanství, skýtá nám to bohaté možnosti interpretací. Ještě v jakési, i když paradoxní vazbě na křesťanství byly vojenské agrese pod znamením kříže. Mohlo to být proti muslimským sousedům, ale křížové výpravy byly vysílány z území dnešního Německa i do Čech proti křesťanům, tedy proti křesťanům jiného zaměření. Někdy kruté násilí pod znamením kříže nebo pod znamením kalicha svědčí o významu a síle symbolů, a také o mnohovýznamovosti každého symbolu.
Kříž může znázorňovat křižovatku, rozcestí, kde je třeba se rozhodnout o správném směru, kudy jít dál. S křižovatkami se pojily tradiční rituály. V indických a čínských oblastech vlivu byla oblíbeným symbolem svastika a je různě vykládána. Nacistické hnutí ji přijalo s rameny zalomenými doprava jako symbol árijské rasy. Mluvit v Německu o kříži jako znamení identity a popírat křesťanský význam tohoto symbolu je tedy nanejvýš ošemetné.
Zdůrazňování identity, tedy silné vazby na nějakou ideologii, území nebo komunitu, především etnickou, znamená zdůrazňovat dílčí příslušnosti proti té lidské. Podle identitářů může být totožnost bavorská, německá, nordická, árijská nebo, chceme-li česká, československá nebo slovanská důležitější než lidství. Práva a svobody jsou pak vázány na takovou příslušnost. Ti, kdo se zařazení vymykají, práva nemají.
I náboženství se může chápat jako identita. Svoboda vyznání je tím popřena. Náboženství už není svobodným rozhodnutím pro transcendentní skutečnost, ale daností, o níž pro mne rozhodl někdo jiný. Bylo například rozhodnuto narozením. Náboženství rodičů je pro potomky povinné. Proti osobnímu náboženství pak stojí náboženské autority, které určují, co je a co není správné.
Lze snad doufat, že náboženství jako úřední záležitost, ať přiznané, nebo (jako v Bavorsku) zamaskované, se neprosadí. Naději na přežití má jen v případě, že bude žito ve svobodě. A můžeme nesměle doufat, že se brzy nebo s odstupem roku či dvou dostane na pražský arcibiskupský stolec někdo, kdo bude reprezentovat linii papeže Františka, tedy křesťanství prožívaného jako svobodně zvolený životní program. Že se už konečně zapomene na náboženství vnucované a lámající charaktery.
To je jako tím správným opakem špatné identitární politiky politika bez identity?
Jde spíš jen o takové nálepky na ty, kteří jsou proti nám v opozici, ale nic hmatatelného z identitární-neidentitární rétoriky vymáčknout nejde.
Kříž bychom měli mít všichni doma nade dveřmi.
To by stačilo.
Doma můžete mít kříž, pane Morbicere, pokud s tím souhlasí i ostatní členové domácnosti.
Nejde o katolickou či křesťanskou dimenzi nějaké bavorské identity -- tu popírá, protože provádí profanaci kříže, na kterou věřící nemůže přistoupit.
Nejde ani o identitu evropskou, do té náleží rozlišení moci světské a moci duchovní, odlišení sákrálního a profánního (sakrální křesťanská budova je tradičně vně a viditelně označena křížem, profánní, byť by to byl císařský palác nejvýše připouští kříz uvnitř místnosti jako soukromý projev zbožnosti obyvatelů či uživatelů).
Atd.
Chápu reakci mnichovského arcibiskupa a myslím, že Sörderovo idiotské gesto musí urážet mnohem víc katolíky než pobuřovat ateisty a jinověrce.
Samozřejmě, člověku se ani nechce připomínat, že vytvoření neutrální sekularizovaného prostoru byla cesta z nekonečných náboženských válek a mluvit o tom, že tohoto hlediska je Söder náboženský štváč.
Tak, jako je vznik moderního nacionalismu spojen s průmyslovou epochou, koloniální expanzí a následným šovinismem (přesvědčením o výjimečnosti vlastního národa),
je i vznik globálního občanství ("lidství") spojen s integrací trhů a - také opět - se šovinismem - "zdůrazňováním dílčí příslušnosti" ke skupině nadřazených globálních občanů, do níž je možno se kvalifikovat vlastním sebezdokonalením, ve skupině konformním názorem na nutnost překonání "reakčních" tradic a násilně prosazovaným universalismem. Jedinci, identifikující se s touto nově vytvořivší se skupinou, se pak cítí (morálně) nadřazeni lidem, kteří jsou zakotveni ve svých "primitivních starých identitách".
S mírnou nadsázkou by se tedy dalo říct, že požadavek globálního občanství je vlastně "do krajnosti dovedený, agresivní kapitalismus".
P.S. Dávat křesťanské kříže na státní budovy je samozřejmě nesmysl.
Takže by vlastně křesťané z toho měli mít radost; a přesto proti tomu protestují.
To je vlastně ten nejpozitivnější aspekt na celé té záležitosti; zdá se že Söder s tímto svým ultrakonzervativně-identitárním postojem skutečně narazil, a že i křesťanské církve samotné jsou dnes už někde úplně jinde, nežli on se svým pojetím státu jako pouhé filiálky kostela.
Možná už náboženství nahrazují vírou.
Problém moderního člověka je, že vězí až po uši v nereflektovaném náboženství, které je navíc ještě svázáno s politickou mocí. Křesťanství to ale spíše prospělo, neboť to pro něj znamenalo oddělení trůnu a oltáře.
"Pravoslavné křesťanské hodnoty jsou základem naší mravnosti a jsou tudíž stěžejním komponentem duše Ruska" pravil Putin.
Bylo to myšleno tak, že mnohem důležitější než kříž na obecním baráku je, jestli Ježíš žije v srdcích a domovech lidí.
Jinak ta vzájemná dohoda členů domácnosti může být někdy dost bizardní, jako třeba v případě naší rodiny - vyrůstal jsem v domě, kde kromě rodičů žili i rodiče tatínkia. Babička byla katolička, děda, otec a maminka ateisté, muži navíc komunisté (ale minimálně u táty to bylo to typické "ať mám od nich klid, schůzi si odsedím, do funkcí se necpu", jeho zajímala práce...
O Bohu se doma nemluvilo, ale nad oběma dveřma babiččíny kuchyně visely kříže (proto jsem to tak napsal v tom předchozím příspěvku, mi teď dochází) a na vánočním stole vždy byla kromě medu, chleba atd. i modlitební knížka. :-))
A mě nechali pokřtít v katolickém kostele sv. Jana Křtitele ve Vratimově.
A když už jsme u těch nevyzpytatelných cest Páně -- Kristovo tělo a krev jsem poprvé přijal začátkem 90. let v kostele sv. Josefa v Hutisku-Solanci. Bylo to na primici, na které jsem byl vlastně náhodou -- nejdříve jsem znal člověka a až později zjistil, že jednou bude kněz.
Tehdy jsem ještě nevěřil, ale nemohl jsem odolat...
Takže jsem byl vlastně regulérní katolík ještě dřív, než jsem se stal křesťanem. '.:-))))
Miluji Boží smysl pro humor...
Před dvěma a půl rokem jsem se dala pokřtít. Oficiálně však nejsem v žádné církvi, takže jsem vlastně křesťanka bez identity.
S Bavorském je to vůbec zamotané. Národní identitu nemají, ta je německá a konkurenční se v dobách utváření německého národa v Bavorsku nevyskytla. Jihoněmecká identita spojená s katolictvím, to ano, ale to byla programově kulturní identita.
Upřimně si myslím, že Mark Söder má na mysli jedno jediné: klesající preference CSU. Blbé je, že se naivně upisuje silám, o kterých si nepamatuje, nebo nechce pamatovat, že rády vyžadují lidské oběti.
Oproti tomu z celkové německé populace s tímto opatřením nesouhlasí téměř celé dvě třetiny.
Takže zase jednou si Bavoři jdou svou vlastní, velice specifickou cestou. - Mimochodem, pane Profante, Bavoři snad nemají identitu národní (Bavoři nejsou ovšem národ); nicméně mají velice vyhraněnou identitu "kmenovou", čili prostě bavorskou. Zkrátka, bodrý Bavorák má severoněmecké "Prušáky" asi tak vřele rád jako pravověrný Jihomoravan pražské centralisty.
Co se těch křížů týče: podle všeho to nakonec skončí u spolkového ústavního soudu. A tam bude mít Söder už podstatně horší karty, než ve svém rodném Bavorsku.
Právě, kmenová identitu. Podle raněstředověkého knížeství, s nářečím, které se nestalo jazykem atd. Identita, která se hodí právě jen k nenávisti, solidárním sítím a adoraci buranství jako bodrosti. (Jak říkáme my, kosmopolitní sluníčkáři, dříve prohnilí intelektuálové: "Chci splachovací záchody, ústřední topení, funkční kanalizaci, Bodrost si v případě potřeby obstarám sám." Karl Kraus po návštěvě Brna) Skončí to u ústavního soudu a ten to nejspíš zařízne. A Söder bude hrdina, který šel odvážně do boje proti zkaženým kosmopolitním etc.
Naproti tomu identita sluníčkáře znamenala před migrační krizí(!) pohodového člověka, který všem rozdává dobrou náladu a nikdy se nerozčiluje.
Téměř obdobně odporná jako Moravcovo slovo "čecháčci" -- ale u člověka, který mluví o Bavorácích s velkým "B" to neberu jako urážku, ale jazykovou necitlivost pro některé profese typickou.
Rozhodně tedy deklarují Bavorskou identitu. Nechápu, proč by neměla být národní, ale "kmenová", takže bych jí klidně říkal národní.
Takovéto nereflektvané sekulární náboženství uctívá pak místo chybného obrazu boha chybný obraz člověka. Je opět propojené s politickou mocí a navíc využívané i zvenčí k vytváření společenských sporů a k destabilizaci příslušných zemí.
No, a pak jsou tu ještě ti zapálení antikapilisté, kteří touží zničit to, co je, aby mohlo být co není. Jejich mentalita je podobná s mentalitou džihádistů nebo ruských revolučních nihilistů, kteří připravili půdu pro totalitní bolševismus.
A na popisu této formy identity trvám. Jen ji nepžřipisuji výsadně či charakteristicky právě Bavorům. Jak ostatně plyne z té části, kterou jste nezkopíroval. On prostě ani Karl Kraus, ani Brno jaksi nejdou subsumovat pod Bavorsko.
Jsem prostě národnostnín rovnostář a nacionalisti všechh zemí mne s...ou stejně.
Postsekulární situace je stav plně sekularizované společnosti, tedy s výjimkou Malty a Polska každé v evropské únii. Právě proto, že je plně sekularizovaná, nechápe se v ni prosazování veřejného nábožensky neutrálního prostoru jako striktní úkol a respektují se v ní případné osobní potřeby při praktikování toho či onoho náboženství tehdy, pokud nepoškozují někoho jiného. Klasický přiklad představuje úprava britských dopravních předpisů, která umožnila Sikhům jezdit na motocyklu s turbanem místo přilby. U nás například umožnění rituální porážky.
Ani sekulární, ani postsekulární není totéž, co ateistický. USA a Bavorsko jsou zcela sekulární státy (jinak by nebylo to Söderovo gesto skandál), více než Česká republika -- a v obou je jen minorita lidí bez vyznání (a ateistů ovšem ještě méně).
V tom druhém případě, který uvádíte, je to ještě jasnější: Osobní potřeba při praktikování jeho soukromého náboženství byla sice v tom neutrálním veřejném prostoru respektována, ale Roman Janoušek tím, že svým Porsche rituálně srazil tu Vietnamku, ji evidentně také způsobil újmu na zdraví.
Tu svou identitu zakládají především na jakémsi pocitu vlastní výlučnosti; zkrátka, roduvěrný Bavorák se cítí být něčím "lepším" nežli celý zbytek světa, a především nežli všichni Severoněmci, tedy oni zmínění "Prušáci".
Je opravdu velice obtížné pochopit, v čem tento jejich pocit vlastní výlučnosti vlastně vězí; Bavorsko bylo tradičně agrární stát, s odpovídající mentalitou, hlavní město Mnichov mělo dlouho provinční charakter; teprve spolu s průmyslovou revolucí od poloviny 19. století začalo expolozivně narůstat s příchodem zchudlého venkovského obyvatelstva do metropole, která přece jenom skýtala alespoň určitou naději na práci.
Ze všeho nejspíše ten pocit bavorské "výlučnosti" je jakousi vzdorovitou reakcí na to, že - z výše uvedených důvodů - Severoněmci na Bavory vždy hleděli svrchu, jako na nerozvinutou a zaostalou část Německa.
Přitom, Bavoři jsou na to své zpátečnictví dokonce hrdí, oni sami s hrdostí říkají, že "in Bayern gehen die Uhren anders", tedy že v Bavorsku "hodiny jdou jinak", což ovšem v praxi znamená pravidelně, že jdou pozadu. Tedy ty hodiny mentální. Což se dokonale ukazuje právě v současné kauze s kříži v úředních místnostech.
Takže jestliže Berlín (jakožto představitel moderního Německa) už dávno zastává linii rovnocennosti a rovnoprávnosti různých náboženských vyznání, je to oproti tomu Bavorsko a právě jenom Bavorsko, které přichází s tím, že právě křesťanský kříž má být něčím něčím exkluzivním, oproti všem náboženským vyznáním a symbolům jiným.
Při vhodné příležitosti se nějakého Bavora zeptám, jestli se cítí být lepším než Prušáci. To bude určitě prdel.
Ta věc s kříži je samozřejmě pitomý nápad, ale upřímně řečeno je to celkem neškodné. Až půjdu někam na úřad, schválně se zeptám, jestli se musím pokřižovat.
"Stát je založen na demokratických hodnotách a nesmí se vázat ani na výlučnou ideologii, ani na náboženské vyznání."
-----------------------------
To, zda se stát váže na (klasické) náboženské vyznání dokážeme snadno rozpoznat, ale třeba muslimové to tak snadno vidět nedokáží, protože jim prostě často přijde nanejvýš
p ř i r o z e n é mít uspořádání státu v souladu s nějakou interpretací islámu. Stejně tak ale i my zase nedokážeme rozpoznat, zda se stát neváže na na nějakou ideologii, protože ji vnímáme jako přirozené uspořádání věcí (tak, "jak by to mělo být") a nikoliv jako ideologii, i když ideologií ve skutečnosti je.
Je-li tedy stát vázán na tuto (oficiálně nereflektovanou) ideologii a přitom sám sebe prohlašuje za stát sekulární, dá se takováto ideologie (která ale není jako ideologie samotným státem reflektovaná) nazývat "sekulárním náboženstvím".
1. Doplňte větu: Velikonoce jsou nejdůležitější a nejstarší svátek ...(čí?)
2. Proč se Velikonoce slaví?
a) narození Ježíše
b) zmrtvýchvstání Ježíše
c) Ježíšova svatba (he he)
3. Seřaďte pašijové dny jak jdou za sebou (názvy napsány)
4. Co se slaví na Bílou sobotu?
5. V který den byl Ježíš ukřižován?
6. Co se slaví na Velikonoční neděli?
7. Pojmenujte Velikonoční zvyky (4 obrázky)
8. Napište ještě jiný zvyk
9. Který zvyk je symbolem nového života?
10. Který zvyk je znamením radosti?
Jestliže tedy nějaké své pevné přesvědčení (o tom, "jak by to být mělo, ale není") považuji za "zjevnou a všem (lidem mého kmene - nebo lidem mého kmene globálních občanů) zřejmou pravdu, kterou ale někteří nechtějí ze své zlé vůle uznat, a proto je třeba s takovými lidmi zatočit", pak se nejspíše bude jednat o škodlivou ideologii či o škodlivé náboženství.
-------------------------
Jestliže tedy bavorské školy nenutí své žáky, aby se stali (pokud již nejsou) vyznavači určitého náboženství či určité ideologie (základním předpokladem k tomu "nenucení" je, že se té ideologii charakter ideologie přizná), ale jen o tom náboženství či ideologii v etické výchově učí (poskytují informace), pak si myslím, že je vše v pořádku a žádný rozpor s deklarovaným sekulárním charakterem státu bych neviděl.
Jinak řečeno: kříže se budou vyvěšovat v Bavorsku, ale nikoli v Mnichově.
Pan Hajek: "národ" jsou Němci, ale nikoli Bavoři.
https://zpravy.idnes.cz/bavorsko-nemecko-odtrzeni-pruzkum-duk-/zahranicni.aspx?c=A170718_063229_zahranicni_bur
A ten podíl těch, kteří by se raději separovali ve své exkluzivní klerikálně-bavorské identitě by bylo ještě daleko více, kdyby se ten průzkum ptal jenom a pouze právě těch "pravých" Bavorů. V současné době je totiž v důsledku migračních proudů (jak ze zahraničí tak vnitrozemských) v Bavorsku už dost značný podíl původně nebavorského obyvatelstva.
Z toho také vyplývá ten zajímavý rozpor který jsem uvedl: že totiž kříže budou viset v Bavorsku, ale ne v Mnichově.
Je to totiž - přirozeně - právě Mnichov, kde je ten podíl (nebavorských) imigrantů největší; navíc je Mnichov univerzitní město, tedy s přítomností velkého počtu studentů i z jiných částí Německa. To všechno vede k tomu, že životní a světonázorová atmosféra a mentalita ve velkoměstě Mnichov je do značné míry odlišná od toho, jaká je na - stále ještě agrárně-konzervativním - venkově.
Důsledkem toho pak je, že zatímco v Bavorsku už přes půl století s nadpoloviční většinou vládne klerikální CSU, pak v Mnichově je tomu přesně naopak, v posledních třiceti letech zde jednou jedinkrát byl primátorem reprezentant CSU, jinak je mnichovská radnice pevně v rukou sociální demokracie.
Nemělo by se naopak učit vzájemné úctě a přijetí druhých?
Při současné kritice převážně katolického křesťanství se právě zapomíná na ty ("nenápadně půvabné") ideologie, které jsou se sekulárním charakterem státu rovněž v příkrém rozporu.
Francouzská laicité, která se důsledně pokusila oprostit oficiální prostor (škola, úřad) od jakýchkoli náboženských symbolů, je jednou z forem sekulatity. Neočišťovala pro ateisty, ale proti střetu vyznání o tento prostor. Například v meziválečném Československu, jinak Francií dost inspirovaném, se tento koncept v podobném rozsahu neprosadil.
Laicité se týkala prostoru, nikoliv osob. Křížek na krku se zakazoval (celkem důsledně, ale neoficiálně) na školách v reálně socialistickém Československu a asi ledaskde jinde v bolševickém imperiu, ve Francii nikoliv. Nezakazuje se tam dodneška, jen ty šátky (podle formálního zdůvodnění, protože jsou na rozdíl od křízku ostentativní). Ten zákaz porušuje princip náboženské neutrality mnohem víc, než Söderův kruciální nápad.
A jak můžeme vidět, mnichovský arcibiskup se cití lépe v sekulárním Bavorsku, které nepřikazuje zavěsit kříže na úřady, než v Bavorsku, kterému se to přikazuje.
Dobrá, založme tedy stát na "přátelismu" a ... (bude to katastrofa!)
Bohužel jen pro poloslengové němčiny znalé.
Nicméně je nutno konstatovat, že Gerhard Polt sám je dozajista demokratického smýšlení - ale že v dané skeči naopak velice trefně parodoval p ř e d s t í r a n ý demokratismus zemitého Bavora, a demaskoval jeho pravé smýšlení.
Nacionalisté ap. chápou izolacionismus spíše jakou čelenč - instrument manipulace...jsem si všiml.
Pro mnichovskou většinu - linke Bildungsbürgertum - je pacifista Polt Hausheilige ..pokud se nemýlím.
http://www.vira.cz/Texty/Clanky/Umet-se-na-sebe-divat-s-nadhledem.html
https://www.theguardian.com/world/2016/sep/01/alpine-crosses-under-threat-as-bavarian-police-hunt-summit-axeman
Takže jestli to není reakce.
Erasmus Rotterdamský 1517
Jsem si vědoma, že je nyní modní tvrdit, že národy jsou novodobý vynález vis .Gellner nebo Anderson.
Nicméně si dovoluji upozornit, že je tu také druhá škola, která tvrdí, že tomu tak není.
Kdo má pravdu nevím a řešit to nebudu, právě tak jako nebudu řešit spor, jestli Pán Ježíš vlastnil sandály.
Nicméně si dovoluji upozornit, že tato otázka není jednoznačně vyřešená, jak tady někteří tvrdí.
Živelná nevraživost lidských seskupení daná přirozeným soupeřením o dominantní/mocenské pozice je - jak Erasmus zaznamenává - atavismus v pravém slovasmyslu.
Touha po vymanění - příkladně pokus o sublimaci nevraživosti na základě pluralitního smýšlení v demokratickém režimu - jen potvrzuje váš závěr ...........Nicméně si dovoluji upozornit, že tato otázka není jednoznačně vyřešená, jak tady někteří tvrdí.
.......