Rada Brna-střed chce odsunout nádraží, odpůrci připravují veřejné akce

Radek Kubala

Po zastupitelstvu Jihomoravského kraje podpořila odsun brněnského vlakového nádraží i rada městské části Brno-střed. Odpůrci odsunu chystají veřejné akce. Chtějí přivést lidi na jednání zastupitelstva městské části a později i magistrátu.

Rada brněnské městské části Brno-střed doporučila zastupitelstvu podpořit odsun brněnského hlavního nádraží o necelý kilometr na jih, tedy takzvanou variantu Řeka. Podle radních současné nádraží brání v rozvoji města, neumožňuje rozšíření centra města až k řece Svratce a stavba na zelené louce nezpůsobí omezení běžného provozu.

Radní prosadili rozhodnutí poměrem šesti hlasů ku třem, pro variantu Řeka hlasovali radní za ANO, KDU-ČSL a Michal Doležel za Hnutí Žít Brno. Proti hlasovali radní za Stranu zelených a David Butula z Žít Brno. Starosta městské části Martin Landa (nestraník zvolený za Žít Brno) se zdržel. Návrh ještě musí posvětit zastupitelstvo, které bude jednat za týden ve středu.

„Železniční infrastruktura a její uspořádání výrazně ovlivňuje městskou část Brno-střed, konkrétně ovlivní katastrální území Staré Brno, Zábrdovice, Trnitá a Štýřice. Souhlasíme s variantou Řeka i s ohledem na vytvoření komfortního a uživatelsky přívětivého terminálu železniční dopravy s vazbami na ostatní druhy dopravy,“ uvedli radní městské části v tiskové zprávě.

Podle aliance Občané pro nádraží v centru jde rada tímto rozhodnutím proti zájmům veřejnosti, jelikož pro cestující je z ekonomického i dopravního hlediska výhodnější modernizovat nádraží v centru ve variantě Petrov. Odsun nádraží by pak podle aliance znamenal výkupy a bourání mnoha činžovních domů kolem ulice Příční, kde má vzniknout takzvaná Nová městská třída.

Město musí vést rozhovor s občany

Odpůrci odsunu navíc rozporují hlavní tvrzení zastánců varianty Řeka, podle kterých je odsun nádraží lépe připravený a může se začít stavět už za dva roky. „Podobná hlediska hájí především zájmy projekční a stavební lobby s vazbou na politické představitele, kteří chtějí rychle začít stavět zastaralý projekt. Přitom slibované termíny nejsou skoro nikdy splněny,“ uvedl v tiskové zprávě Miroslav Patrik z aliance Občané pro nádraží v centru.

Kvůli nedostatečným informacím proto plánují odpůrci odsunu distribuci informačních letáků, happeningy a besedy s veřejností. Za týden ve středu se plánují rovněž zúčastnit i jednání zastupitelstva Brna- střed, kde chtějí prosazovat modernizaci nádraží v centru.

„Naším cílem je zdůraznit veřejnosti mnohé negativní dopady odsunu nádraží z centra města, zejména na život a pohyb lidí v -ě, a také rozkrýt řadu mýtů a falešných zpráv. Z našeho pohledu brněnská radnice i vedení Brna-střed zcela selhávají, pokud s občany nevedou férový dialog o výhodách a nevýhodách a také o rizicích obou variant,“ uvedla na tiskové konferenci Hana Chalupská z organizace NESEHNUTÍ.

Rozhodnutí rady Brna-střed popudilo i občanskou koalici Nádraží v centru, která sdružuje experty na architekturu a dopravu, a která před deseti lety předložila návrh modernizace nádraží v současné poloze v takzvané variantě Petrov.

„Varianta Řeka je riskantním až hazardním projektem, který nenávratně ovlivní život města i regionu. Jeho důsledky nelze seriózně předpovídat. Radikálně zasáhne městskou dopravu, nejistý je i způsob přepravy cestujících z nádraží do celého města. Opouští zažité vazby ve městě a zmrtvuje historické jádro. Navíc jednorázové financování a realizace tak složitého a nákladného projektu jsou nejisté,“ uvedl na tiskové konferenci zástupce koalice Nádraží v centru Václav Čermák.

Aktivisté připomínají i konání referenda o poloze nádraží z roku 2016, které za účasti téměř čtvrtiny všech obyvatel města podpořilo jednaosmdesáti procenty zachování nádraží v centru. Odsun nádraží o necelý kilometr na jih podpořilo už v půlce ledna zastupitelstvo Jihomoravského kraje. Odsun podporuje i Kancelář architekta města Brna, ačkoliv čtyři posudky zpracované experty z českých i slovenských univerzit doporučily brněnskému architektovi zachovat nádraží v centru.

Nejdůležitější však podle ministerstva dopravy, které bude hlavním investorem stavby, je názor města Brna. Zastupitelé města by o svém doporučení státu měli rozhodnout na mimořádném zastupitelstvu, které se bude konat na konci února. Podle vyjádření jednotlivých politiků do médií lze usuzovat, že rovněž podpoří odsun.