Autoři brněnského nádraží pod Petrovem: přestaňte náš návrh vydávat za odsun
Vratislav DostálTo, co je vydáváno za odsun nádraží na Nové sady, je ve skutečnosti jen nový přístup k nástupištím blíže k jejich těžišti, který dnešnímu nádraží schází. Uvádí to experti, kteří se podíleli na návrhu modernizace železničního uzlu Varianta Petrov.
„Přestaňte tvrdit, že náš projekt je nějakým přesunem nádraží a že závazný výsledek referenda by znemožnil jej realizovat.“ Asi takový vzkaz dnes vyslali spoluautoři varianty „Pod Petrovem‘“ projektu modernizace brněnského nádraží v centru, Spolku Brno+, který Brňany vyzývá k bojkotu referenda. To se uskuteční 7. a 8. října, současně s krajskými volbami.
Skupina dopravních expertů a architektů především odmítá, že by jejich varianta byla někam přesunutá: „Varianta Petrov zachovává kolejiště hlavního nádraží zhruba v dnešní poloze s prodloužením a drobným posunem nástupišť směrem k jihu. To, co je občas mylně vydáváno za ,odsun nádraží na Nové sady´ je ve skutečnosti jen nový přístup k nástupištím blíže k jejich těžišti, který dnešnímu nádraží schází,“ uvádí se v prohlášení.
Vymezují se tak proti tvrzením, že by závazné rozhodnutí v referendu znemožnilo variantu Petrov realizovat a zachovalo dnešní tristní stav: „Je tedy zřejmé, že moderní nádraží v centru, ve variantě nazývané Nádraží pod Petrovem, je v „dosavadní poloze“ ve smyslu otázky referenda, využívá totiž (s malým rozšířením směrem k jihu) plochu dnešního kolejiště hlavního nádraží a přilehlé drážní pozemky u Malé Ameriky.“
Referendu nakonec skupina odborníků a projektantů přeje úspěch: „Jsme toho názoru, že město Brno si konečně zaslouží v referendu definitivně rozhodnout o modernizaci železničního uzlu,“ uzavírají.
Přípravný výbor referenda slovy svého zmocněnce Jakuba Patočky prohlášení přivítal: „Podle našeho názoru to dobře ukazuje, že argumentace pro bojkot referenda je postavena na nesmyslech. Bývalý náměstek za ODS Kotzian se zřejmě skutečně velmi bojí, že by lidé rozhodli jinak, než by si on přál.“
K referendu lidé půjdou již za necelé tři týdny. Pokud k němu přijde alespoň pětatřicet procent voličů, bude pro město Brno závazné. Investorem přestavby nádraží je sice stát, zastánci referenda však argumentují tím, že ten může jen obtížně Brnu polohu nádraží vnutit, neboť s ním bude při modernizaci uzlu muset spolupracovat.
„Stát nemůže městu Brnu diktovat, kde má mít nádraží,“ uvedla k tomu ve videorozhovoru na Facebooku přípravného výboru minulý týden emeritní ústavní soudkyně a senátorka Eliška Wagnerová.