Anketa DR: Kristus a pomlázka
Jan KulišBěhem Velikonoc se propojují křesťanské a folklorní tradice. Jednou z nich je i plácání žen pomlázkou. Zeptali jsme se osobností z křesťanských a feministických kruhů na jejich postoj k těmto zvykům.
Osa velikonočních svátků je tvořena křesťanskou tradicí, která se ovšem synkreticky proplétá s folklorními zvyky. Ty zahrnují také koledování a šlehání žen. Oslovili jsme osobnosti z křesťanských a feministických kruhů a položili jim následující otázku: „Co pro vás znamenají velikonoční svátky, které zakončuje tradice naplácání žen pomlázkou?“
Ivan Štampach, religionista, teolog a pedagog, sloupkař DR
Jsem přesvědčen, že člověk není jen produktem přírodních a sociálních sil. Že je v každém z nás božská jiskra. Sledujeme-li samy sebe kriticky, ukazuje se, že jsme od této božské hlubiny izolováni. Jsme vydáni na pospas ničivým silám v přírodě. Jsme smrtelní. A chováme se jako bytosti ohrožené. Sám jsem v poslední době měl příležitost zakusit lidskou konečnost a pomíjivost.
Už v antice znali myšlenku odpovídající na lidskou smrtelnost: Kdo zemře dřív, než zemře, nezemře, když zemře. Je to smysl dávných mysterií. Prožít a uvědomit si svou konečnost, vstoupit do ní a zažít vnitřní proměnu, vítězství nad smrtí.
Iniciace byla pro vyvolené. Příběh Ježíše Krista vynáší jejich obsah z tajných mysterijních chrámů na veřejnost. On, v němž je božská skutečnost plně přítomna, prochází smrtí na kříži a vstává k životu. Jak to obrazně uvádí apoštol Pavel, zasévá se tělo animální vstává tělo duchovní.
Velkopáteční mysterium smrti a jarní obnova života v noci po Bílé sobotě jsou pro mne smyslem Velikonoc. Folklórní zvyky spojené s jarní rovnodenností sleduji, ale nejsem v nich doma. Zvyky se mění a některé už dnes nejsou přijatelné. Nemusím sdílet falický, patriarchální zvyk pomlázky a kraslic.
Jan Škrob, moderátor pořadu o spiritualitě Hergot! na Radiu Wave, básník
Tradice plácání žen pomlázkou se mi nikdy nelíbila. Snad ani jako dítěti, i když za svou paměť nemůžu ručit. Na lidových zvycích je přitažlivé jejich převracení norem a zdánlivě přirozeného řádu. U plácání žen pomlázkou to tak není, protože násilí na ženách — byť třeba symbolické — je naneštěstí nedílnou součástí našich všedních dní.
Pravý význam Velikonoc je ale úplně jiný. A kdo se jej chce dovědět, udělá lépe, když si o Velikonocích přečte něco z Radia Vaticana. http://www.radiovaticana.cz/
Tradice plácání žen neukončuje Velikonoce, jak stojí v úvodu článku. Ukončením Velikonoc je vstaní Ježíše Krista z mrtvých.
Příběh, který líčí nejmenovaná žena z RFK na úplném konci článku, je dosti neuvěřitelný a ještě více nepředstavitelný. A nemyslím, že by byl vůbec realizovatelný. (Kdo by asi po bohoslužbě odděloval dívky a ženy od ostatních a držel je pohromadě, aby pak před nimi zavřel dveře do kostela? A farář s dlouhou pomlázkou??? To si snad dovede představit jenom někdo, kdo v životě na mši v kostele nebyl.) S ničím, byť jen v náznaku podobným, jsem se nikdy nesetkal.
Vše dobré a požehnané Velikonoce přeje všem, Jiří Vyleťal
Naučte se od Ježíše, co znamená "Nové víno do nových měchů" - pořádně si Velikonoce promeditujte...
To vám srdečně přeje
humanistický ateista Martin Pleva
Jenže ve městě to byl den plný utrpení taky. Způsobovaly ho maminky, které vysílaly své způsobné synáčky s úkolem splnit společenskou povinnost. Stáli jsme pak proti sobě ve dveřích, on celý rudý ve tváři, já v rozpacích o nic menších, až jsem nakonec nastavila zadek z čiré útrpnosti. Trapas.
Odpoledne se pak občas dostavili dospělí koledníci, už značně společensky unavení. Šlehali symbolicky, vajíčky pohrdali, uspokojil je jedině frťan. Trapas.
Ať už je původ lidových zvyků jakýkoli, pokud se zvrhnou jako pomlázka, jejich zániku nelituju.
Ale já si myslím, že už to pomalu mizí. Navíc každá dívka nebo žena může říct, že se jí to nelíbí. Je v tom snad nějaký problém?
Vše dobré přeje všem, Jiří Vyleťal
Teprve romantická věda vynalezla podobnost pomlázky s Lupercaliemi, obnovováním plodnosti apod. (pro Lupercalie nesmyslně, 15. únor je příliš brzy). Věcné doklady veskrze žádné. Tvrdit s jistotou, že se jedná o "obyčej pohanský, tedy dávno předkřesťanský" je proto přinejmenším odvážné.
S jistotou lze jen tvrdit, že církev v Čechách a v Bavorsku tento zvyk ve středověku a raném novovvěku ideologicky zaštítila křesťanským zdůvodněním. Myšlenka, že by to v zemích po řadu staletí christianzovaných činila s ohledem na pohanské přežitky se mi nezdá příliš přesvědčivá.
Pochopitelně, ono vyprávění RFK nereferuje o obecně obvyklém zvyku, ale neměl bych odvahu bez prozkoumání tvrdit (škoda, že RFK sice vkládají pasáž do úvozovek, ale neuvádějí zdroj) , že se podobný příběh nemohl na té či oné české a ještě spíše moravské vísce odehrát.
Přitom by stačí střízlivě konstatovat, že dnes nemá pomlázka s křesťanskými svátky vůbec nic společného a ti, kdo by chtěli ji chtěli spojit s kostelem podobně jako v tom vyprávění, by si neužili, protože by při návštěvnosti českých kostelu neměli vesměs koho mrskat.
Členky RFK jistě bez problémů najdou běžnější a závažnější doklady patriarchálního konzervativismu církve (bohužel)
P.s. Odcházím drobotinu učit plést pomlázku. Paní Hajková má pravdu, tradice pomalu mizí a zač stojí kluk, který si ji neumí uplést ?-- Asi za totéž, jako ten, který ji používá jinak, než symbolicky.
Kritici mrskútů, šmigrústů a šlahaček by si měli uvědomit některé věci. Tyto tradiční zvyky lze provádět humanisticky a šetrně bez traumat u dívek a opití se do němoty u chlapců, u mladé generace je to příležitost vzájemné pravidelné rituální návštěvě a setkání i s generací starší.
Rozhodně stojí za zamyšlení, proč se církvi nepodařilo za 17 století vymýtit nebo převzít tři dodnes udržované pohanské zvyky a svátky: Masopust, Velikonoční pondělí a Pálení čarodějnic. Zřejmě mají nějaký tisíciletý skrytý význam v kolektivním nevědomí, pro něž diskuse hrstky liberálních intelektuálů na počátku 21. století je jako jehla v kupce sena.