Na Balkáně se brání vysokým cenám zákaznickými bojkoty řetězců

Petr Jedlička

Ceny základního zboží v zahraničních řetězcích supermarketů v Chorvatsku, Řecku či Bulharsku citelně stouply. Místy přerostly i ty v Německu. Zákazníci se rozhodli bránit organizovanými bojkoty a leckde přiměli své vlády jednat.

První spotřebitelské bojkoty se objevily na konci ledna v Chorvatsku. Mířily na italský řetězec Eurospin a německý Lidl. Foto Gabriel Bouys, AFP

V kontextu otřesů spuštěných Trumpovými tarify trochu zapadla záležitost hodná pozornosti: takřka ve všech balkánských státech proběhlo během uplynulých dvou měsíců hned několik větších spotřebitelských bojkotů, obvykle cílených na řetězce prodávající potraviny. Důvodem bylo zdražování základního zboží — doložené Eurostatem v celé Evropě, avšak citlivé zvláště v chudších částech Evropy. Balkánské bojkoty byly organizovány zdola s argumentem, že prodejci ceny zvyšují výrazně více, než musí. Řada z akcí se přitom opakovala, trvala více dní a bojkoty už mají i objektivní výsledky.

„Vše se začalo v Chorvatsku s facebookovou skupinou Halo, Inspectore. (…) V dalších zemích pak vznikly podobné. Posléze se připojily i spotřebitelské organizace, odbory, někde i strany a politici,“ přibližuje litevský deník Delfi.

Chorvatské spotřebitele popudil konkrétně třicetiprocentní nárůst cen základních potravin, přičemž například vejce či chleba zdražily místy až o šedesát procent. Řetězce se zde hájily poukazy na krizi evropského potravinářství, všeobecnou inflaci, ceny zpracovatelů či doznívající postcovidové problémy. Kritikové je naopak obviňovali ze snah na reálných problémech maximálně vydělat a rovněž z kartelových dohod.

Specifickou odnoží kritiky byly pak ceny dalšího základního zboží typu šampónů či zubních past, které prodávaly západní řetězce jako Lidl či Eurospin v Chorvatsku a dalších zemích za vyšší cenu než ve svých domovských státech. Mimořádné vášně vyvolalo srovnání s cenami v supermarketech v Německu — zemi, kde mají lidé mnohem vyšší kupní sílu, a přesto dostanou stejné zboží levněji.

„Řetězce dělají to, že u některého zboží cenu sníží, aby nalákali zákazníky, ale zbytek podraží, aby nakonec vydělaly. Doufám, že se teď něco změní,“ cituje bulharský Mediapool Ivet Tabakoviu, majitelku malého obchodu s potravinami.

×