Muž, který zkrotil supermarkety
Zuzana VlasatáNový francouzský zákon zavádí pravidlo, podle kterého musí supermarkety odevzdat neprodané potraviny charitám. Jakkoliv jde o bohulibý nápad, nesmí se stát výhradní politikou boje proti chudobě.
Reflektory září, famfáry hrají, na červeném koberci se před blesky fotoaparátů plaše usmívá drobný mladý muž v brýlích s tmavou obroučkou. Hlas v reproduktoru s nadšením zvolá: A sympaťákem měsíce května se stává… Arash Derambarsh!
Ne, tato scéna se nepřihodila na nedávném filmovém festivalu v Cannes. Tato scéna se totiž nepřihodila vůbec, ačkoliv by si ji Arash Derambarsh, zastupitel pětaosmdesátitisícového města Courbevoie, které leží osm kilometrů severozápadně od centra Paříže, zasloužil.
Podařilo se mu totiž přesvědčit francouzské poslance, aby přijali zákon, který tamním supermarketům zakazuje vyhazovat a znehodnocovat neprodané potraviny. A naopak je nutí, aby je odevzdávaly k charitativním účelům.
Že lidstvo na jedné straně nehorázně plýtvá jídlem a na druhé straně stále více lidí chudne a hladoví, není žádná novina. Média si v posledních letech oblíbila iniciativy typu Food Not Bombs či Zachraň jídlo, které na tento problém poukazují.
Reportáže o tunách vyhozených potravin můžeme vídat takřka pravidelně — připomeňme si například nebohé papriky, jež zetlely na českých polích vloni na sklonku léta. Na motivy plýtvání potravinami a dumpsterdivingu — tedy lovení jídla z kontejnerů, nejčastěji těch za supermarkety — vznikla také řada dokumentárních filmů. A hovoříme-li o Francii, tak tam připadá na každého občana až třicet kilogramů jídla v popelnici ročně, z toho sedm kilo ještě v původním obalu.
Jídlo se vyhazuje v domácnostech, ve školních jídelnách, v restauracích, v supermarketech, zkrátka všude.
Zatímco v domácnosti ještě můžeme uplatnit zdravý rozum — s každým kouskem potraviny přece hážeme do koše i peníze, které jsme za ně utratili, v supermarketech je to úplně naopak. Zdravý rozum jakoby si s logikou velkého byznysu vůbec nerozuměl. Vyhazování potravin do popelnic zde má naopak hluboké opodstatnění.
V diskuzi o plýtvání potravinami jsme mohli často slýchat, že České republice je pro obchodníky výhodnější neprodané jídlo zlikvidovat, než darovat potřebným, a to kvůli patnáctiprocentní dani z přidané hodnoty. My nic, my muzikant, to všechno zlý stát…
Od prosince loňského roku už je to jinak. Generální finanční ředitelství zavedlo nová pravidla, která supermarketům umožňují darovat jídlo potravinovým bankám bez daňové zátěže. Je to samozřejmě sympatické a nese to svoje výsledky. Potravinovým bankám narostly zásoby.
Ovšem jakkoliv je takový krok motivační, stoprocentní výsledky nemá. Úkolem supermarketů je totiž jídlo prodat, nikoliv darovat, což například znamená, že supermarkety neztrácejí ke svému odpadu z neprodaného jídla vztah.
Je to totiž jejich neprodané jídlo a každý jeden člověk, který si je přivlastní, přestává být potenciálním platícím zákazníkem. Každé naťuklé jablko, každá oschlá hlávka zelí a každý jogurt s končícím datem trvanlivosti, které si vyloví z konťáku za supermarketem partička studentů nebo jiných chudáků, co mají hluboko do kapsy, je také obchodní transakcí, jež se neuskutečnila.
Právě z toho důvodu tolik supermarketů své kontejnery s vyhozenými potravinami zamyká, případně to vše ještě znehodnocuje chemikáliemi, aby si „černí pasažéři“ nemohli pošmáknout. Známe ale i horší případy, kdy byli lovci odpadků kriminalizování.