Vznikl Migrační manifest. Volá po komplexní změně přístupu českého státu
Jaroslav BicanObčanské organizace představily řešení problémů, se kterými se potýká česká migrační, azylová a integrační politika. Ta by měla klást větší důraz na sociální spravedlnost a lidská práva a omezit bezpečnostní a ekonomický pohled na migranty.
Odborníci pracující s migranty v České republice v pátek představili nově vzniklý dokument Migrační manifest, který analyzuje hlavní problémy české migrační, azylové a integrační politiky a rovněž navrhuje jejich řešení. Manifest akcentuje sociální spravedlnost, lidská práva, podporu uznání kulturní rozmanitosti, redukci bezpečnostního pohledu a prezentování pouze ekonomického přínosu migrace.
„Občanské organizace chtějí tímto dokumentem přispět k vytvoření vyvážené, kultivované a sociálně spravedlivé migrační politiky a současně také ovlivnit úroveň veřejné diskuse o migraci,“ vysvětlila zástupkyně Konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty v České republice Eva Dohnalová. Migrační manifest vychází z dlouholetých zkušeností občanských organizací, které působí v oblasti migrace a integrace, a reaguje na jejich potřebu mít ideový dokument, jež deklaruje jejich principy a hodnoty.
„Migrační manifest se zaměřuje na sedm průřezových témat, která společně pokrývají celé spektrum české migrační, azylové a integrační politiky, jedná se o témata volný pohyb, solidarita s uprchlíky a spravedlivá azylová politika, integrace a integrační politika, sociální práva migrantů, vzdělávání, postavení migrantů na trhu práce a jejich politická participace,“ dodala jedna z editorek dokumentu Tereza Freidingerová.
Milion uprchlíků není v globálním kontextu zásadní číslo
Ústředním a úvodním tématem dokumentu je právo na svobodu pohybu. Pavel Čižinský z Poradny pro občanství, občanská a lidská práva zdůraznil, že by se měla snížit míra kontroly, represe a násilí, se kterou státy s migranty jednají. Martin Rozumek z Organizace na pomoc uprchlíkům dodal, že možný příchod jednoho milionu uprchlíků do Evropské unie v letošním roce oproti obvyklým 400 až 500 tisícům lidí není žádná tragédie.
„V globálním kontextu se nejedná vůbec o zásadní číslo. V samotném Turecku žijí dva miliony syrských uprchlíků, v Libanonu, který má čtyři miliony obyvatel, žije 1,2 milionu syrských uprchlíků, takže Evropa není zdaleka hlavním cílem uprchlíků a zdaleka to není tak, že by všichni směřovali k nám, drtivá většina jich zůstává v okolních zemích, kde probíhají konflikty,“ připomněl Martin Rozumek.
Současná situace podle něho vyžaduje celoevropské řešení. Je nutné revidovat Dublinský systém, aby se uprchlíci nehromadili v prvních zemích Evropské unie, do kterých vstoupí. Martin Rozumek zdůraznil, že součástí snahy jak zmírnit tlak na tyto země jsou i kvóty. Ty podle něho budou fungovat i v případě České republiky, například v Řecku je mnoho lidí, kteří se nemohou vrátit zpět do původní země, ani se dostat dále, zdaleka ne všichni také mají své příbuzné v Německu nebo Dánsku.
„Český postoj je, že budeme přihlížet tomu, že do Řecka letos už po moři přijelo 300 tisíc uprchlíků a Maďarsko má více než 180 tisíc azylových žádostí a my tady budeme mít svých osm set žádostí a tvrdit Řekům a Maďarům, jak si mají spravit azylový systém a jak mají dobře chránit svoji hranici, která jen v případě Řecka znamená tři tisíce ostrovů,“ kritizoval přístup České republiky Martin Rozumek.
Manifest se také věnuje integrační politice. „Jsme přesvědčeni, že má-li být cílem integrace spokojené soužití všech bez ohledu na státní příslušnost, je nebytné na ni nahlížet jako na proces vzájemného poznávání se a respektování se navzájem,“ uvedl Vladislav Günter z Centra pro integraci cizinců. Důležitým prvkem integrace je i přiznání politických práv migrantům, především na místní úrovni.
Velkým problémem jsou také sociální práva migrantů, která rovněž slouží jako prostředek k úspěšné integraci. Lidé s dlouhodobým pobytem u nás ale nejsou součástí veřejného pojištění, mají komerční pojištění, které však často nepokrývá základní zdravotnické úkony.
http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html
Na začátek je třeba říct, že LZPaS rozlišuje mezi "každý", "občan" (dříve ČSFR, dnes ČR) a "cizinec".
V článku 14 LZPaS, na který se Migrační manifest (MM) odvolává, se rozhodně neříká, že má právo na volnost pohybu "každý", jak se nám MM snaží vsugerovat. Říká se v něm, že žádný občan ČR nemůže být vyhoštěn proti své vůli z vlasti a zároveň že žádnému občanu ČR nemůže být bráněno v návratu do vlasti. Tady v tomto neexistují žádné podmínky, které by tomu mohly zabraňovat.
Jinými slovy - občan ČR má právo kdykoli ČR opustit, ale v žádném případě nemůže být k opuštění nucen nebo mu být jakkoliv bráněno v návratu.
Kdykoliv opustit republiku má právo nejen "občan", ale "každý".
To je celé.
Pokud jde o cizince, tj. o ty, kteří nemají občanství ČR a žijí zde, můžou být vyhoštěni jedině v případech, které stanoví zákon, ne z nějaké libovůle.
O cizích státních příslušnících a podmínkách jejich vstupu na území ČR není v LZPaS ani slovo a upravují je jiné zákony.
Azyl je (povinně) poskytován pouze cizincům "pronásledovaným za uplatňování politických práv a svobod. Azyl může být odepřen tomu, kdo jednal v rozporu se základními lidskými právy a svobodami." (článek 43)
(tedy není povinně poskytován ani ekonomickým migrantům a kupodivu ani lidem pronásledovaným kvůli náboženství, rase atd. --- pokud by nebylo zákonem určeno jinak, což je samozřejmě naše právo a Parlamentu ČR v tom nemůže nikdo bránit, ale ani jej do toho nutit. Politická práva definuje Oddíl druhý LZPaS)
Tolik k fantasmagorickým představám MM o jakési bezbřehé volnosti pohybu.
Ostatně kdyby existovala, bylo by naprosto nevyhnutelné odmítnout přerozdělovací kvóty, protože by byly v rozporu s tímto principem, nebo ne?
MM se ovšem za kvóty staví.
Pokud jde o politická práva, jsou vyhrazena "občanům" a rozhodně se tedy netýkají "každého".
"Každý" může například svobodně rozhodovat o své národnosti nebo náboženské příslušnosti atd., ale např. politických práv se to netýká.
*******
Zajímavý je i článek 15 LZPaS. Praví se v něm mj. (1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání.
Pokud vím, značná část muslimů schvaluje a praktikuje, že za odpadlictví od víry je smrt.
(vytrvale na to upozorňuje např. evangelík Dan Drápal)
Těmto lidem - pokud tedy dbáme na vlastní ústavní zákony - by měl být tedy jednoznačně zakázán vstup a pobyt na území ČR.
*************
No, na to, že české neziskovky zaměřené na uprchlíky ročně zkonzumují přes půl miliardy Kč, to podle mě není bůhvíjaký výkon, tenhle Manifest...
Jde v podstatě o pouhé bezesmyslné přežívání a doufání v návrat domů.
Navíc bych rozlišoval dvě věci: pokud si někdo MYSLÍ, že za odpadlictví (pozor, pouze od islámu samozřejmě) náleží smrt - tak je to přece jenom něco jiného, než když někdo uvedenou zásadu PRAKTIKUJE. To druhé je samozřejmě naprosto nepřijatelné, to první sice taky, jenže pozor, co např. s katolíky (a není jich stále málo), kteří dodnes schvalují a obhajují inkvizici, nebo co s českými občany, kteří se radovali z udušení uprchlíků? Těm byste taky odebíral české občanství? On totiž je ještě rozdíl něco si MYSLET a myšlené pak VERBALIZOVAT, resp. veřejně VYJADŘOVAT. Trestal bych až od hranice toho vyjadřování...
Problémem zůstává ta masa jinověrců a bezvěrců, které musíme dnes a zítra na vlastní náklady a na vlastní kůži přiučit naší občanské etice.
Jakým způsobem to my osvícení republikáni zde a dnes uskutečníme nebude jentak ...... bych také s obavami dodal.