Naše zahraniční politika vůči ČLR

Olga Lomová

Známá sinoložka přibližuje v rámci debaty Ideály a možnosti české zahraniční politiky skutečnosti, kterých si Číňané na Češích opravdu cení, současný čínský vztah k demokracii i to, v čem naši politikové při návštěvách ČLR tak zoufale chybují.

Na začátek své úvahy o naší zahraniční politice ve vztahu k Číně považuji za nutné zmínit dvě věci. Předně je to skandální vliv soukromých (a dodejme českému státu nijak prospěšných) firem na konkrétní kroky představitelů ČR v Číně. Nezapomínejme, že návštěva ministra Zaorálka v Pekingu, při které rituálně odčinil přátelství bývalého českého prezidenta Václava Havla s dalajlámou i jeho cesty na Taiwan, a následná návštěva prezidenta Zemana, kdy chválu čínského způsobu udržování společenské stability ozdobilo ostudné prohlášení krtka za český národní symbol, vyústily v souhlas čínské vlády s celostátní licencí na provozování bankovních služeb pro PPF. Té samé firmy, která si prezidenta Zemana odvezla letadlem do Prahy. To se stalo v situaci, kdy zastoupení Evropské obchodní komory v Číně kritizuje ochranářská opatření čínské vlády a v jednáních s čínskými představiteli usiluje o otevření čínského trhu pro evropské subjekty, včetně bankovního sektoru.

Druhou poznámku, kterou je zde třeba vytknout před závorku, je hodnota lidských práv a jejich vztah k české identitě. Jsem přesvědčená, že rezignace na všechny hodnoty přesahující okamžitý praktický prospěch, jak se už nějakou dobu děje nejen v naší zahraniční politice, destruuje naši společnost a mrzačí naše lidství. Mým cílem však není rozvinout úvahu na toto téma, a už vůbec nemíním přemýšlet o tom, zda „lidská práva, nebo obchod“, což je ostatně od počátku zcela falešně postavená otázka. Pokusím se přiblížit složitost čínského prostředí, jehož fatální neznalost projevují čeští politici, kteří v Číně působí nekompetentně a ničí naše dobré jméno.

Krtek Číňany baví, jméno ČR však zrovna nevylepšuje. Repro z vysílání CCTV

Naši v Číně

Není asi nijak originální domnívat se, že smyslem naší zahraniční politiky je šířit dobré jméno České republiky ve světě a hájit naše zájmy. Také u nás (mimochodem zhruba dvacet let poté, co tento americký koncept zakořenil v ČLR) se už hovoří o soft power a kulturní diplomacii jako o prostředcích, jak získávat pozice v mezinárodních vyjednáváních a dosahovat cílů prospívajících naší zemi. Našim politikům ve vztahu k ČLR však chybí elementární znalost toho, co Číňanům na České republice imponuje a v čem naše soft power spočívá. Zbytečně se podbízejí, aniž by tušili, jak skutečně vypadá čínská společnost, jaké hodnoty Číňané vyznávají, o co usilují a co jim můžeme nabídnout my.

Čeští politici se odvolávají jen na „šedesát pět let“ přátelství a na toho zpropadeného krtka. Není pochyb o tom, že krtečkovy příběhy jsou v ČLR už desítky let populární, kdoví, s jakým copyrightem. Číňany krtek baví, v jejich očích však České republice dodávají vážnost jiné věci, v kulturní oblasti jsou to jména jako Hašek, Kafka, Kundera a Havel. Také Jaroslav Seifert jako nositel Nobelovy ceny, na kterou se v Číně dá víc než u nás, je jméno budící obdiv. Kundera se svou schopností psát o politice a sexu v režimu pod vládou komunistické strany (právě tak ho Číňané čtou) pro naši pozici v Číně udělal víc, než všechna prohlášení politiků o tom, jak obdivujeme čínský model vládnutí.

Ale nejde jen o literaturu. V očích čínských partnerů nám vážnost dodává především naše sounáležitost s vyspělými evropskými státy, skutečnost, že jsme již od 19. století industrializovanou zemí a před sto lety u nás již existovala téměř úplná gramotnost mužů a žen. O takovém ekonomickém rozvoji a kulturní úrovni Číňané posledních sto let pouze sní, avšak stále k němu mají na celostátní úrovni velmi daleko.

Náš evropský původ také znamená, že jsme dnes zemí ve srovnání s Čínou s nesrovnatelně vyšší životní úrovní. Číňany u nás fascinuje malý rozdíl v životní úrovni mezi městem a venkovem, stejně jako to, že u nás nedochází k násilným sociálním bouřím. Předmětem závisti Číňanů napříč společností je také náš (stále ještě) funkční systém zdravotního a sociálního zabezpečení, standardy pracovních podmínek kontrolované odbory, bezplatné školství, kvalita ochrany životního prostředí nebo třeba dozor nad kvalitou potravin. Nemíním zde idealizovat naši situaci a jsem si vědoma problémů, s nimiž se potýkáme. Z perspektivy toho, s čím se musí vyrovnávat Číňané, se však naše situace jeví idylicky, a našim představitelům dává právo jednat s čínskými partnery sebevědomě a s hrdostí na vlastní zemi.

Znakem „civilizovanosti“ (ano, Číňané sami užívají přesně tento výraz kritizovaný postkoloniální teorií jako projev západní imperialismu), jíž jsme dosáhli, avšak Čína k ní teprve směřuje, jsou také občanské a politické svobody. Nenechme se zmást blouzněním o konfuciánských tradicích ani „osobní zkušeností“ na úrovni naivního zjištění dávno vysílaného v ČT, kde reportérka na tržišti v Pekingu oslovila stánkaře a on jí řekl, že Číňané demokracii nepotřebují, hlavně, když jim jdou dobře obchody. Co jiného mohla čekat, snad že stánkař se nadšeně přihlásí k myšlence demokratických reforem — a přijde o živnost, na kterou má povolení od místního stranického výboru?

Česká republika má dobré jméno, nejen proto, že před šedesáti pěti lety jako jeden z prvních států světa uznala nově založenou ČLR a společně s ní budovala v 50. letech společnost stalinského typu. V ČLR máme respekt především kvůli svým zkušenostem s demokratizací komunistického systému. V myslích čínských intelektuálů dodnes rezonuje příklad Pražského jara a ne náhodou lidové hnutí za demokracii v ČLR z přelomu let 1978 a 1979 samo sebe označilo jako Pekingské jaro. Pražské jaro od počátku zajímalo špičky KS Číny natolik, že „pro interní potřebu“ nechávaly překládat dokumenty o vývoji v Československu. Při té příležitosti, jako ohlas na proslulou Kafkovskou konferenci v Liblicích roku 1963, vnikly i překlady děl Franze Kafky, které během Kulturní revoluce různými cestami doputovaly k absolventům středních škol vysídlených na venkov, zásadně poznamenaly první vlnu čínského undergroundu a otiskly se do dnešní čínské literatury.

×
Diskuse
December 6, 2014 v 13.59
Díky za informace
i za lekci, jak jednat s Čínou. Snad si to naši politici, zvláště prezident, premiér a ministr zahraničí přečtou.
MF
December 6, 2014 v 14.22
Rád bych odkázal na Hoefstedeho a jeho pět transkuturálních hodnot. Tedy zejména na tu pátou – dlouhodobá vs. krátkodobá orientace. Čína je země s výrazně dlouhodobou orientací. Proto se mi nechce moc věřit, že by Číňané obdivovali zrovna naši „transformaci“, která byla rychlá a zbrklá, k čemu při ní došlo, si snad nemusíme ani připomínat. Sám mám tedy zcela opačné informace.
Rovněž mám připomínky k pasáži o způsobu vyjednávání. Ano, na Západě se věnujeme transkulturální psychologii a učíme se specifickým způsobům vyjednávání v nejrůznějších zemích světa. To samé se ale děje i v Asii, i u nich studují, jak se vyjednává v Evropě.
Pak je tedy otázka, jaké způsoby vyjednávání při styku příslušníků dvou kultur, kteří si jsou vědomi vzájemných specifik a odlišností, nakonec zvolit. Zda je adekvátní jednat pouze přesně podle zásad jednání druhé, cizí kultury.
TT
December 6, 2014 v 17.21
Ten článek je super!
Jediné, na čem se s Olgou Lomovou neshodneme, že snad dochází k nějaké změně či destrukci. Max. se mění teritoriální zájmy. Od arabských totalit k asijským diktátorům/autoritářům. Je mi líto, ale Havel v tomhle nebyl lepší, než Zeman.

Dovede si vůbec někdo představit to haló, kdyby Zeman jednal s nějakým diktátoram a musel nechat všechny ženy z doprovodu zavřené v hotelu, protože by se nesměly jednání účastnit? U Havla se to bralo jako zábavná historka z jiné kultury....

Tragédie ovšem je, že naše diplomacie není schopna zajistit základní podklady pro efektivní jednání. I kdyby nakrásně chtěli s Čínou spolupracovat, takhle se to tedy určitě dělat nedá. Až jsem si říkal, že jim to diplomati udělali naschvál. Ale ani na to zřejmě nemají kapacity.
JP
December 7, 2014 v 13.09
Pokus o výhled do budoucnosti
Velmi kompetentní text od - podle vlastního vyjádření - politologicky "nekompetentní" autorky.

Z toho politologického hlediska bych k tomu připojil svůj náhled, že - jakkoli je opravdu velice zajímavá informace o tom, že i uvnitř širšího čínského vedení existují různé názory, a jsou dokonce snahy zavést v zemi demokracii - přece jen je zapotřebí být nemálo skeptický ohledně možného úspěchu takovýchto demokratizačních snah.

Čína se nachází přesně v tom samém dilematu jako kterýkoli jiný komunistický či pseudokomunistický režim v minulosti, který se kdy pokusil o vlastní demokratizaci. Na jedné straně je progresivnějšími složkami aparátu pociťována nezbytnost modernizace společnosti, která není možná bez demokratizace, bez uvolnění spontánní aktivity jednotlivce - ale na straně druhé, principiálně totalitní režim si opravdovou demokratizaci zásadně dovolit nemůže, protože jinak by se zhroutila jeho vlastní základna.

A čínští soudruzi samozřejmě naprosto přesně vědí, kam vedly všechny tyto demokratizační, reformní snahy v Československu za Pražského jara, v Polsku za Solidarity, ale i v samotném Sovětském svazu. Výsledkem vždycky nutně byla ztráta monopolu vedoucí úlohy strany - a právě tohle si čínští partajní funkcionáři nemohou dovolit.

Jestliže je tu tedy řeč o čínské snaze po demokratizaci, pak tím nemůže být míněno nic jiného nežli demokracie "řízená", demokracie pod státní (a tedy policejní) kontrolou. Což je samozřejmě contradictio in adiecto.

Zkrátka, existuje hranice demokratizace, kterou totalitní režim nikdy nemůže přestoupit, aniž by se sám nezhroutil. Jednou tuto hranici nevyhnutelně překročí i Čína; ale to nebude v žádném případě důsledkem záměru komunistické strany, nýbrž jenom samovolným pohybem společnosti, kdy komunistická strana už ztratí schopnost účinně ovládat masy. Předobrazem příštího rozvoje Číny je s největší pravděpodobností osud samotného Sovětského svazu - nutnost modernizace povede k rozpadu systému (a pravděpodobně i k rozpadu současné čínské říše, k odtržení jak Tibetu, tak i dalších částí obývaných jinými národy).

Současný čínský prezident v tomto kontextu připomíná ze všeho nejpíše roli Andropova v SSSR - on si uvědomuje nutnost změny, ale zkouší to jenom přes posílení disciplíny, boj proti korupci. Skutečné systémové reformy a demokratizace jsou mu bytostně cizí.

Na svého Gorbačova si Čína ještě musí trochu počkat; ale je v podstatě jisté, že i toho jednou dostane. A možná, že už to nebude ani tak moc dlouho trvat.
IR
@Marek František: Ale ono ani v českém prostředí není vždy nadšeně přijímáno lezení druhému do zadku. Nicméně vzhledem k tomu, co Zeman zdůraznil, si myslím, že to "prostý lid" přijal vesměs tak, jak to popsala paní Lomová.

@Tomáš Tožička: Kde jsou/byly arabské totality, o kterých mluvíte? Já si na žádnou nemohu vzpomenout, spíš mi přijde, že se jednalo (nebo dodnes jedná) o autoritářské režimy, což je dost podstatný rozdíl.
TT
December 7, 2014 v 20.58
Zeman=18, Havel=20-2
Havel navštívil Saudskou Arábii, kterou považuji za podstatně horší režim, než současnou Čínu a podle mého splňuje všechny definiční znaky totalitního režimu. Žádná z žen v doprovodu se nesměla účastnit oficiálních jednání.

Navíc Havel s sebou do SA bral zástupce cizích firem, např. americké firmy Terex Corporation, - výrobce Tatra. Ti následně přemístili část produkce do SA. Tatra od té doby propustila přes tisíc zaměstnanců.

Zeman měl s sebou tři ženy, které reprezentovaly různé instituce. V Číně, na rozdíl od SA se ženy mohou účastnit veřejného života. (Lehce dohledatelné).
IR
"V Číně, na rozdíl od SA se ženy mohou účastnit veřejného života."

To je zavádějící výrok. Jednak se ženy do určité míry i tam na veřejném životě podílejí (královská rada čítá nějaké ženy, dokonce je jejich podíl procentuálně vyšší než podíl žen v českém parlamentu, nedávno se tam jedna žena stala šéfredaktorkou, na VŠ přednášejí ženy...), jednak ten veřejný život je omezen i pro muže. SA je absolutistickou monarchií, volby jsou pouze do poradních sborů, které nemají žádné pravomoci, politické strany jsou zakázané a existuje přísná segregace pohlaví (tudíž ženy mohou jednat pouze se ženami a blízkými muži, muži zase pouze s muži a blízkými ženami). Plus ještě vykořisťování migrantů.
TT
December 7, 2014 v 22.30
No právě :)
a uvědomme si, že Havel tam byl v roce 2001, kdy situace byla ještě horší. A proti tomu se ozvalo jen pár nevládek, které se ovšem nedostaly do médií. I podle toho co píšete jde o totalitní režim, který má Čínu co dohánět...
MF
December 7, 2014 v 23.09
Nemohu si pomoci, ale pořád to na mě dělá dojem, že paní profesorka z Filosofické fakulty popisuje Čínu podle zkušenosti z kontaktu s čínskými humanitními intelektuály.
Businessmann by to viděl úplně jinak, technik rovněž, přírodovědec neméně....
Určitě bych negeneralisoval takto " České republice dodávají vážnost jiné věci, v kulturní oblasti jsou to jména jako Hašek, Kafka, Kundera a Havel. Také Jaroslav Seifert..."
Pokud nemohou pochopit vtipkování pana presidenta, jak by asi mohli pochopit Haška? Neprotiřečí si autorka?

Možná je to spíše vzpomínka na "Czecho" a průmyslové výrobky, které jsme tam kdysi vyváželi.
A jak jsem již výše napsal, určitě neobdivují naši "transformaci".