K otázce moderní levice
Jan ŠternBěhem diskuse, kterou rozpoutal Jiří Pehe svojí kritikou sociální demokracie, si člověk nutně musel položit otázku, co je to vlastně moderní levice. Čím se liší od té nemoderní, tradiční levice? Co člověk od moderní levice očekává?
Jiří Pehe podrobil kritice ČSSD za její postoj k Rusnokově vládě, potažmo k prezidentu Zemanovi. ČSSD vytknul, že ustoupila hlavě státu a hlasovala pro její vládu, která neměla žádné opodstatnění v Poslanecké sněmovně, a tudíž žádnou legitimitu. Dokládal tím, že se ČSSD dostává pod Zemanův vliv a že tak ztrácí punc moderní levicové strany.
Pehe jenom zopakoval to, co napsal poté, když Jiří Dienstbier na sjezdu ČSSD nebyl zvolen místopředsedou strany, v článku s příhodným názvem „Tato ČSSD není pro mladé“. Na základě své kritiky prohlásil ČSSD za nevolitelnou pro levicového liberála, pro nějž jsou pravidla parlamentní demokracie a legitimita politiky posvátnými hodnotami stejně jako sociální stát nebo ochrana menšin.
Na jeho hlavu se pak sesypala kritika. Překvapivě však nikoli ze strany sociálně demokratických pragmatiků typu Škromacha, ale ze strany levicových liberálů. Tedy lidí, k nimž by jeho kritika měla obzvláště promlouvat. Stačí si pročíst reakce na jeho články v Deníku Referendum nebo v Právu.
Většinu argumentů proti němu lze shrnout zhruba takto: důležitější než filigránské trvání na abstraktních ústavních pravidlech je, že se po dlouhé době rýsuje silná levicová většina. Ta v Senátu už je, prezident je rovněž levicový a v Poslanecké sněmovně s velkou pravděpodobností zasednou jako dominantní strany ČSSD, komunisté a možná i SPOZ. Místo intelektuálských řečí se konečně něco pořádného levicového udělá. Od slov k činům. Nebudeme koukat levicovým spojencům pod sukni a šťourat v jejich korupčně kmotrovských slabinách. Podstatné je, že nás podpoří.
Samostatnou kapitolou byla reakce Ondřeje Slačálka, který snahu reformovat kapitalismus považuje dopředu za marnou, a z tohoto pohledu se mu jakékoli úsilí o praktickou změnu jeví jako falešné nebo dokonce jako kýč.
Během této diskuse, vedené vlastně na zástupné téma Rusnokovy vlády odborníků a předčasných voleb, si člověk nutně musel položit otázku, co je to vlastně moderní levice. Čím se liší od té nemoderní, tradiční levice? Co člověk od moderní levice očekává?
Jedním z klíčových problémů, na který se levice soustřeďuje, je nerovnost mezi lidmi. Společnost se s nerovností vyrovnává tím, že lidé překonávají stavovské a třídní bariéry a stoupají po společenském žebříčku. Schopnost společnosti překonávat třídní bariéry, sociální mobilitu, považuje neoliberální pravice za přirozenou a spatřuje v ní hybný zdroj vývoje: lidé touží dostat se nahoru. Oproti tomu levice klade státu za úkol nerovnosti vyvažovat.
V otázce, jak řešit nedostatečnou sociální mobilitu, bude stará levice navrhovat otřepaná mechanická řešení v podobě zvyšování sociálních benefitů (podpora v nezaměstnanosti, sociální dávky, investice do vzdělání a podobně). Moderní levicový přístup půjde zřejmě k podstatě věci, tj. bude se snažit řešit problém systémově. Základem sociální mobility je sociální kapitál. Ten je svým způsobem daleko důležitější než mechanické navyšování různých podpor.
Autorita před voličem, občanem je v zajímavé a nosné myšlence (ne pouhé utopii) a schopnosti ji začít realizovat. Nelze čekat na hotovou normu, která by se vlila norimberským rtrychtýřem do předem vyprázdněných hlav. Ani čerkat na nějakou dokonalou vypulírovanou stranu která to vyřeší za nás.
A komponenty aletranritvní srategie určité jsou - jen je třeba je v komplexnosti probrat a nehonit moc zajíců najednou - někdo je antiglobalista přestož zesvětovění civlizace tu prostě je a bude, někdo plane pro lokální (obšinový) azyl před velkým světem aniž by řešili oligarchizovanou realitu, třetí vzývá samosprávu ale aniž by ji byl schopne konkrétně provozovat jedniné družsvo atd. atd.
"Dnes (1926) vidí třída vlastníků svého spasitele před socialismem v kapitalisticky vedených odborových organisacích. Ale přichází doba, kdy bude volati po socialismu, aby je zachránil před kapitalisticky vedenými odborovými organisacemi."
Dnes (2013) se přou stoupenci lepších zítřků a parlamentní demokracie (jak velká shoda se starými fabiány) se stoupenci snahy vymáčknout ze současného zkorumpovaného kapitalismu to nejlepší pro proletariát (jaká přesná alegorie odborů, jak je popisuje Shaw). Privatizovaná média (jasný to hlas vlastníků) trochu straní těm prvým. Předvídavost starých mistrů je někdy až děsivá.
Je něco z toho vlastně moderní, když už před sto lety měla levice ten samý problém? Já bych soudil že nikoli. Sami jsme si ušili bič kvalifikujících výrazů a podobných emocionalizací.
Kdybych tak v té historii viděl kromě analogií i nějaké východisko.
Jako pravicový liberál je Jiří Pehe zřejmě nešťastný z vyhlídek na volební vítězství levice, a tak dělá, co může, aby levici liberální voliče odehnal. Marně se snaží vyřešit problém s tím, že pravice, přinejmenším ta naše, je bez výjimky autoritářská, liberální pravice neexistuje, a tak napravo, kam ho srdce táhne, nemá on, liberál, koho volit. Zoufale se obrací k levicovým liberálům a volá je, aby přišli k němu, napravo, a založili pro něj liberální středovou stranu.
Skutečným úkolem levicových liberálů, zvláště teď, po vandalském vládnutí pravice, je být především levicoví. Pravidla parlamentní demokracie jsou podružná záležitost: poplach, že je ohrožuje démon Zeman na Hradě je nestoudná Kalouskova propaganda, Miloš Zeman při vší své odpornosti není o nic horší než Václav Klaus, naopak je o maličko lepší, a jestliže nám tu za deset let prezidentování Václav Klaus nenastolil pinochetovskou diktaturu, Miloš Zeman nám taky diktaturu nenastolí, ani pinochetovskou ani stalinskou.
Úkolem levice, nejen té liberální, je prosadit levicový program, přinejmenším napravit co největší část škod napáchaných v posledních letech pravicí. Do rvaček Kalouska se Zemanem se nesmí míchat, a to ani na jedné straně, ať si to ti dva vyřídí spolu. Dokud levice nepodlehne pokušení sešikovat se za Milošem Zemanem a obhajovat kdejakou jeho pitomost, a pokud se už vůbec nenechá zblbnout pravicovými agitátory, aby se postavila proti Zemanovi po bok Miroslava Kalouska, mohl by být Miloš Zeman nakonec levici přece jenom prospěšný, a to tím, že na sebe naváže síly pravice: Miroslav Kalousek bude ze všech sil „hájit demokracii‟ proti Zemanovi a v prosazování levicového programu překážet nebude.
Jen nenaletět Zemanovi, nenaletět Kalouskovi a nenaletět Pehemu.
Doplněk k nezaměstnanosti:
nejde jen o mladé nezaměstnané (i když pro ně je to mimořádně "tíživé trauma"), nezaměstnanost a nejistota do budoucna, plus vše co se shrnuje pod pojem "prekérní práce", je trauma i pro ostatní věkové skupiny. Není to pouze důsledkem krize, tyto jevy postupně v západním světě rostou již dvacet let. U nás byly mírnější, ale informatizaci a robotizaci a důsledkům pro zaměstnanost se nevyhneme. Práce mizí ve vlastních výrobních a ziskových oborech, ale chybí lidé ve službách, pečujcích o nemocné a staré, o životní prostředí. Nejsou ale z čeho je zaplatit. Při tom bohatne (stále ještě) úzká vrstva (1% ?) lidí. Jan Keller tent jev označuje jako "nesouměřitelnost" (=nerovnost nad všechny meze).
Od moderní levice bych očekával analýzu a informovaný a moudrý názor na budoucí vyvoj. Osobně se půjdu podívat na zahájení evropského týdne za nepodmíněný základní příjem (Galerie Divus v pondělí 16.9. od 17 hod.). Nepodmíněný základní příjem by mohl být jeden z praktických kroků.
Má představa je jakási obdoba klasických Atén, kde občané se věnují politice a umění (filosofování a jiným zálibám) a pracují na ně otroci-roboti. Přestavuji si ty potřebné radikální změny v myšlení, vzdělání a institucích, kterými se řídí moc a rozdělování.
A nevidím to nadějně. Opačná distopie je rozvrácená společnost, nezaměstnaní na drogách, pogromy, vraždy a další zločiny běžné.
A pokud někoho zajímá život toho 1 % superbohatých, vyšla kniha "The Plutocrats. The Rise of the New Global Super-Rich". Napsala ji Chrystia Freeland. Je to reportáž, pain Freeland se s těmito lidmi stýká a píše o nich střízlivě, dokumentárně.
Vždyť se podívejme kolem sebe. Co všechno je v desolátním stavu, jak vypadají ulice, veřejná zeleň, co všechno je třeba natřít atd., atd. A to nemluvíme o zdravotnictví, výchově k morálce a celé té oblasti, která není tolik viditelná, anebo o pomoci lidem ve zbídačených zemích třetího světa! Ničeho není na světě více, než právě práce, a roboti ji nikdy nezastanou.
Problémem je kapitalismus, jenž směřuje prostředky výhradně tam, kde lze očekávat zisky. Nikoliv tam, kde jsou prostředky objektivně potřeba. Absolutizace a nedotknutelnost zisku je ovšem jedna z naprosto základních vlastností kapitalismu, resp. bez neomezené možnosti tvorby zisku není ani žádný kapitalismus. Všimněme si také, že země s největší nezaměstnaností jsou přesně ty, kde je toho nejvíce třeba udělat a kde bezostyšné ziskuchtivosti jsou kladeny nejmenší meze: Balkán, my a celý východ.
Řešení jsou jenom dvě: buď zrušit kapitalismus a nahradit jej něčím, co nebude trpět jeho nedostatky a přitom nezpůsobí nedostatky další, anebo jej velmi silně regulovat, což nastolí stav, který s dnešním kapitalismem bude mít máloco společného.
S pozdravem a přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
Článek je vybudován na prostoduchém ideologickém schématu, že je na jedné straně archaická nemoderní levice, která patří do starého železa, a na straně druhé stojí levice moderní, která by nás mohla snad zachránit.
Jenže na podobné prostoduché konstrukce nevěřím. Naopak si myslím, že zdánlivě anachronické (tradičnost, či chcete-li nemodernost) může v nečekaném kontextu působit převratně, a tedy naopak moderněji než samotné zdůrazňování vlastní modernosti.
Blairovská třetí cesta se také kdysi zaklínala moderností, a zbyl z ní jen hodnotový zmatek, z něhož se levice dosud nevzpamatovala. Ale co kdybychom se třeba vrátili k takové Pařížské komuně? Velmi nemoderní – a přesto (či právě proto) velmi aktuální...
Co se týká Zemana, je především informací o tom, jaká část národa tíhne k vůdcovskému principu nebo při nejmenším je ochotná si na něj zvykat, v tom bych nebezpečí spatřovala. A jen se tiše modlím, jak draho nám přijde jeho konkrétní osoba v otázce Sýrie ( jeho islamofobie je téměř obsedantní).