Husák z TOP 09: Komunisté by neměli hlasovat o restitucích
Vratislav DostálJan Husák vyzval zákonodárce KSČM, aby se zdrželi hlasování o zákonu o majetkovém vyrovnání státu s církvemi. Svým návrhem Husák reaguje na údajnou podjatost komunistů. Podle nich jsou Husákovy výroky manipulativní a dikriminační.
Poslanecká sněmovna ve středu projednávala ve druhém čtení zákon o majetkovém vyrovnání státu s církvemi. A rozprava mezi opozičními a vládními poslanci, která hlasování předcházela, byla krajně vyhrocená.
Nejdříve ministr financí a první místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek ostře napadl předsedu poslaneckého klubu ČSSD Jeronýma Tejce, když jej označil za demagoga a lháře. Následně dokonce TOP 09 vyzvala komunistické poslance, aby se zdrželi hlasování.
„Podlehl jste demagogii zlodějů. Hájíte tedy demagogii zlodějů. Jste lhář a demagog," uvedl Kalousek na adresu Tejce. Předseda poslanců opoziční ČSSD předtím před zákonodárci uvedl, že vládní návrh restitučního zákona není vrácením majetku do původního stavu. „Tady se dává více práv a více majetku než které k 25. únoru 1948 církve a tyto organizace vlastnily," vysvětlil Tejc.
Kalouskův kolega poslanec Jan Husák z TOP 09 pak dokonce vyzval komunistické poslance, aby se zdrželi hlasování o restitučním zákonu. Podle něj jsou totiž komunisté podjatí. „KSČM je přímým nástupcem KSČ, která v 50. letech církve doslova ,okradla‘ o jejich majetek. Poslanci KSČM by tedy neměli mít možnost o církevních restitucích hlasovat,“ uvedl Husák v tiskovém prohlášení.
Podle poslance a místopředsedy KSČM Jiřího Dolejše je výzva TOP 09 naprosto iracionální. „Každý poslanec má právo či dokonce povinnost hlasovat v souladu s programem strany, na jejíž kandidátce získal mandát reprezentovat ve Sněmovně své voliče,“ uvedl Dolejš v rozhovoru pro Deník Referendum.
Podle Husáka se ale KSČM nikdy nedistancovala od činů své předchůdkyně spáchaných na obyvatelstvu Československa. Proto je podle něj evidentní, že s odnětím majetku církvím v 50. letech minulého století plně souhlasí a může tyto činy i nadále krýt. Husák tvrdí, že to potvrzují slova z vystoupení poslance Grebeníčka v rozpravě o restitučním zákonu.
„Byla to jen snůška demagogických lží. Je to podobné, jako by zloděj chtěl rozhodovat o tom, co se vrátí oběti, kterou sám předtím okradl“, shrnul Husák. „Vyzývám poslance KSČM, aby se celému národu omluvili a vzdali se práva hlasovat o zákonu o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi,“ dodal poslanec TOP 09.
Podle Dolejše lze ale Husákovy výroky označit za manipulativní a diskriminační. „Problém navrácení majetku státu církvím zajímá celou společnost. Navíc míra nesouhlasu s církevními restitucemi v podobě, jakou navrhuje vláda, ve veřejnosti rozhodně přesahuje podporu naší straně. Výzva TOP 09 by se proto dala označit za manipulaci a diskriminaci,“ uvedl Dolejš pro Deník Referendum.
Obdobně ve Sněmovně argumentoval Jeroným Tejc. „Byl jsem zvolen, abych hájil zájmy lidí a ne církví," uvedl předseda poslaneckého klubu ČSSD s tím, že jeho strana chce, aby se církvím vydal pouze majetek, který vlastnily 25. února 1948 a přišly o něj až za komunistického režimu, „Není možné vše házet na komunisty," doplnil Tejce Vladimír Koníček z KSČM a připomněl Masarykovu pozemkovou reformu.
Sociální demokraté i komunisté už dříve uvedli, že pro vládní návrh restitučního zákona hlasovat nebudou. Poslanci sociální demokracie také uvedli, že budou jednat napříč politickým spektrem o pozměňovacích návrzích. „Například, aby církvím nebyla vyplácena paušální finanční náhrada a aby církve platily daně z příjmu i při prvním prodeji svého nově nabytého majetku stejně jako všichni ostatní vlastníci,“ uvedla ČSSD minulý týden v tiskovém prohlášení.
Vládní předloha počítá s tím, že by církve měly dostat zhruba polovinu svého někdejšího majetku v hodnotě okolo 75 miliard, který je ve vlastnictví státu. Za ostatní by měly dostat finanční náhradu 59 miliard korun během příštích 30 let, přičemž stát přestane církvím hradit například platy duchovních.
Opozice nesouhlasí ani rozsahem majetku určeného k vydání, ani s výpočtem náhrad. Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka před časem předlohu nazval zákonem o poskytnutí daru ve výši 134 miliard korun.
„Jsme přesvědčeni o tom, že zákon by se měl spíše jmenovat zákon o poskytnutí daru ve výši 134 miliard korun a od tohoto přesvědčení nás neodvrátila ani diskuse, která se zde vedla v rámci prvého čtení projednávání tohoto návrhu zákona,“ uvedl předseda nejsilnější opoziční strany.
Představme si možnou variantu tohoto vystoupení někdy v budoucnu:
Podle poslance XY se ale ODS nikdy nedistancovala od svých vlastních činů spáchaných na obyvatelstvu Československa a České republiky. Proto je podle něj evidentní, že s odnětím majetku státu v 90. letech minulého století a na začátku 21. století plně souhlasí a může tyto činy i nadále krýt.
Cenu za divadlo jako ziskový podnik je možné verbálně upravit.
Odpor k poskytování mnoha desítek miliard korun v penězích a nemovitostech nemají zdaleka jen komunisté, ale, jak se zatím zdá, celá opozice a možná i někteří poslanci křehké vládní většiny a různé občanské iniciativy a jednotlivci, např. velmi aktivnéí v tom je spisovatelka Lenka Procházková, která pochází z dřívějších disidentských kruhů.
Majetek církvi nevzali "komunisté". Rozhodl o tom ve dvou etapách parlament zvolený demokraticky z více politických stran r. 1919 a 1947. Podobná opatření přijaly další demokratické státy bez účasti komunistů, např. ve Francii byl církevní majetek zestátněn r. 1905 a dodnes to platí.
"A oni nevědí, že je to smlouva mezi lidmi!"
Jak prosté. A oč srozumitelnější než po staletí denně v eucharistii opakované "Toto je smlouva nová a věčná..."
I pokud budu ignorovat poslední odstavec příspěvku pana Štampacha jako názor právních patlalů, pak majetek neukradla strana, ale tehdejší vláda, zřejmě s požehnáním nějakého Národního shromáždění. Vláda složená ze zástupců Národní fronty - komunistů, národních socialistů, Demokratické strany, včelařů, zahrádkářů, svazu žen... Takže by v logice pana Husáka "neměli mít možnost" o restitucích hlasovat ani včelaři, ženy či členové tehdejší ČSL.
To nám ten Husák pěkně zamotal hlavu....
Kalousek je primitivní demagog a osobně jsem mu doporučil, aby už nechodil vůbec mezi lidi, protože od dob co nafackoval mladíkovi je v totálním ohrožení. Každý, kdo od něj před volbami dostal proslulou poukázku, by mu kupříkladu měl dát pěkně, jak se říká po hanácky, „počuni“.
Je úsměvné, jak si dnešní vládci myslí, že jejich činy budou platit věčně. Už ve starověku byly náboženské chrámy pouze příručními pokladnicemi vládců. Vždycky si z nich proto brali nahromaděné poklady na vedení svých válek a to nejen obraných, u kterých se to zdálo logické. Všichni současní vládci by si měli uvědomit, že co dneska rozdávají, v budoucnu jiní zase vezmou zpět.
Plánované předání nemovitostí a desítek miliard korun církvím je právně sporné a politicky mimořádně nebezpečné. Církve dnes tvoří bezvýznamnou minoritu obyvatelstva, ale stanou se mocnými podnikatelskými subjekty. Nepochybně tím dochází k refeudalizaci společnosti.
V demokratické společnosti nutno hájit svobodu slova a svobodu vyznání, ale církve v ní programově nemají žádnou moc. Příznivce získávají jen pokud jsou věrohodné a přesvědčivé.
Speciální, privilegovaná pozice církví, jíž připravuje zákon o narovnání a vyjednaná a naštěstí dosud neratifikovaná smlouva České republiky se Svatým stolcem, to patří ke globálnímu návratu od demokracie přes stávající oligarchii k novému středověku.
Netušil jsem, že na sklonku svého života zažiju takový totální civilizační regres.
Podrobnějšího návodu netřeba, neboť iniciativa zdola vyžaduje, aby si tenhle rébus vyřešil každý sám za sebe a pro sebe.
"Jakmile si troufneme odmítnout řídit se účetním ziskem, začali jsme měnit naši civilizaci. (John Maynard Keynes)
(Obojí cituje Tony Judt, Zle se vede zemi).
-- "Každý sám za sebe a pro sebe" si samozřejmě může řešit rébusy od rána do večera. V čem se ale změní život bezdomovce, když za sebe a pro sebe nalezne řešení rébusu? Bude umenšovat agresivitu a ziskuchtivost?
Přesto si myslím, že pokud jsem dnes ještě schopná myslet tak, že je někdo ochoten se mnou diskutovat, mohu počítat s tím, že též budoucnost mi dopřeje, abych byla schopná myslet i coby bezdomovec a řídit se návodem, popsaným v předcházejícím příspěvku. Neumím předvídat, jaké kroky bude třeba, abych podle první části návodu při řešení svého individuálního rébusu učinila. Jak v té situaci nalézt a podporovat to (situaci, postup, lidi atp.), co umenšuje a ničí agresivitu a ziskuchtivost, bude záležet na okolnostech a podmínkách, ve kterých se octnu. Pokud jde o druhou část návodu, nemyslím, že bych zároveň se ztrátou bytu ztratila i své vnitřní postoje.
V demokratickém státě mají hlasovací a volební právo všichni a ne jen ti, kterým to Jan Potměšil povolí.
Jinak já nikomu nic nepovoluji ani nezakazuji. Jen si kladu otázku, zda by bylo košer, pokud by třeba o arizovaném majetku rozhodovali bývalí či současní nacisté, stejně jako o církevním majetku zabaveném po roce 1948 (a neříkejte mi prosím, že žádný nebyl), mají nyní rozhodovat bývalí či současní komunisté.
A nakonec - záměrmně hovořím o otázce morální, protože právně samozřejmě mohou, budou a musí o restitucích hlasovat i komunisté, protože byli jako zástupci lidu/voličů do parlamentu zvoleni.
U vědce a filosofa bych očekával větší přesnost v myšlení, vyjadřování i reakcích. Stále mě překvapujete, bohužel nikoliv pozitivně.
lš: Co se podjatosti členů církví, jichž se mají restituce týkat, týče, považuji to také za sporné. Měli by se zdržet hlasování. Za horší dilema to ale nepovažuji - náleží k poškozeným, ne k pokračovatelům tyranů a zlodějů. Otázkou je, jak budeme poslance kádrovat, nakolik jsou věřící, resp. nakolik se k té které církvi hlásí. Nemají "církevní legitimaci", jako komunisté tu stranickou.
A co se týče porovnávání režimů - to byste mohl také poučovat Hannah Arendtovou za její Původ totalitarismu, resp. za její rovnítko mezi komunismem a nacismem. Když to vezmete en bloc, ona se ta čísla také trochu mění... Ale to nepovažuji za hlavní určující ukazatel. Pak z toho totiž nejlépe vychází Mussolini, který měl politických poprav nejméně, a pokud vím, míň než předchozí režim.
Než budete reagovat, zkuste si nejdřív znovu přečíst, na co píšete repliku. S Pánem Bohem - JP
Sdílet
- pominu-li neadekvátnost srovnání členů KSČ s členy NSDAP, pak odpověď zní: ano, mají - minimálně politické - právo hlasovat, jestliže byli legálně zvoleni jako reprezentanti svých voličů do parlamentu. Mají dokonce povinnost tak činit, neboť právě k tomu mají mandát, přičemž se předpokládá, že hlasují "podjatě" - totiž podle toho, jak to odpovídá předpokládanému zájmu těch, kteří je do parlamentu poslali.
Morální odpovědnost je irelevantní minimálně z toho důvodu, že z toho, že je někdo členem nějaké strany a stoupencem nějaké ideologie, nevyplývá, že je spoluzodpovědný za konkrétní zločiny jiných lidí, byť i z téže organizace. Dokonce ani náš právní řád nepředpokládá, že pouhé členství v KSČ je třeba hodnotit jako zločin.
Btw, Arendtová srovnávala nacismus a stalinismus, nikoli komunismus ve všech jeho vývojových fázích.
A v 50.letech, kdy se mj. znárodňovalo, popravovalo, zavíralo a duchovní byli posíláni do Jáchymova, zde nebyl stalinismus?
A kdo dodnes hájí Moskvou řízeného Gottwalda, oslavuje pohraničníky (připomínám, že Všeobecná deklarace lidských práv, zahrnující i svobodu pohybu, byla přijata 1948) a vysvětluje, že ti zavření byli vlastně obyčejnými kriminálníky (pár komunistů už mě takto poučilo), ten není článkem určité kontinuity se zločinným režimem?
Ivan Štampach, člověk vzdělaný a zdrženlivý, Potměšilovy analogie označil jako "vulgární a hloupé". Což já považuji za věcné a střízlivé konstatování.
Proto byste možná raději neměl připisovat panu Potměšilovi jako přitěžující okolnost zrovna jeho vzdělání. Vždyť za jeho slovy opravdu nemusí být, jak mu podsouváte, zlý úmysl; může to být třeba jen prachobyčejná lidská hloupost.
Klerikální království boží přijalo otroctví i poddanství. To nebyla láska. Do roku 1848 bylo u nás poddanství podporované církví na svých ohromných statcích. Církev je institucí hospodářsko sociální a tím politickou. Je institucí velkokapitalistickou.
(Naštěstí tu ještě žije dost lidí, kteří to dobře vědí.)