Potřebují vyměnit občany?
Ivan ŠtampachPřed 22 lety jsme trochu riskovali a chodili jsme na pražské Václavské a jiná náměstí volat na komunisty, že nejsme jako oni. Chtěli jsme tím snad říct, až nad komunisty zvítězíme, že nezachováme stejné přístupy jen s opačným znamínkem.
Alexandr Vondra v neděli v Otázkách Václava Moravce pokáral ministerstvo vnitra za to, že nepředložilo návrh na pozastavení činnosti Komunistické strany Čech a Moravy. Mrzí ho, že nezískalo dostatek důkazů, aby zrušení této strany mohlo navrhnout.
Před listopadem 1989 jsme všichni říkali, že komunistický režim je špatný i proto, že sám chce rozhodovat o tom, které politické strany mohou působit. A že ty, kterým je to dovoleno (na území dnešní České republiky to byla Československá strana socialistická a Československá strana lidová), nemohou ve svobodné soutěži předkládat svůj vlastní program voličům. Určité od komunistů odlišné programové body jim byly dovoleny, jiné nikoli.
KSČM totiž vůbec nepředstavuje radikální levici, její slovník není revoluční, spíš konzervativní a chybí mu politická představivost. Nejlepší rozbor situace uvnitř KSČM zde v jedné diskusi poskytl Josef Heller, který už se bohužel našich debat neúčastní.
Podle mého názoru pozorovatele zvnějšku jsou v KSČM v podstatě dva proudy. Pragmatický (např. J. Dolejš): ten jde cestou parametrických úprav systému - systému, který chápe jako "objektivní danost". A proud konzervativní, de facto neostalinistický (např. M. Semelová), který oslavuje minulý režim. Přitom ani jeden z těchto proudů není radikálně levicoý. První má blízko k soc. dem., druhý - ani nechci říkat k čemu.
Z dlouhodobého hlediska je bizarní koexistence těchto dvou proudů v rámci jednoho subjektu asi těžko udržitelná. Opozice KSČM paradoxně prospívá: nemusí si klást otázky po své identitě v aktuální situaci, kdy by byla vystavena tlaku nutných a zcela konkrétních rozhodnutí. Ale možná, že by stačil ostrý závan vládní odpovědnosti, a jednota by se rozklížila. (Tím rozhodně nepléduji za účast KSČM ve vládě; myslím, že by to bylo fiasko.)
Ostatně, jaký je vztah KSČM k idejím eurokomunismu?
Formulace tohoto typu nechtěně banalizují problém, protože vyvolávají dojem, že podstatou věci je jakási bezmyšlenkovitá a nesmyslná nenávist, tj. morální vada, vybírající si své oběti zcela arbitrárně, nahodile, jen pro ukojení nenávistného pudu. Tak to ale není. Komunisti nejsou nahodilý cíl, jakým by byli třeba zrzaví. Jednak jsou to konkurenti, jak už bylo řečeno, jednak v tom jejich názvu pořád ještě potenciálně zaznívá zpochybnění soukromého vlastnictví výrobních prostředků...
Jinak si podobně jako Roman Kanda i Ivan Štampach myslím, že KSČM je slepencem konzervativců, tedy buď nostalgiků, kteří vzdychají po starém režimu nebo neostalinistů a pragmatiků, kteří se snaží vytěžit něco z toho, že od revoluce nebyli ve vládě a nenamočili se do tak velkých korupčních skandálů jako ostatní strany. Podle mého názoru je to normální malá česká strana, ani horší, ani lepší ve srovnání s ostatními. Myslím, že není náhodou, že v obou prezidentských volbách významně pomohli Václavu Klausovi k funkci prezidenta.
Diskuse, zda zakázat či nezakázat KSČM je bezpředmětná a směšná, pokud neporušují ústavu, tak není o čem diskutovat a budiž to připsáno ke cti Kubicemu, že na rozdíl od Saši Vondry to ví.
Pokud jde o parametrické úpravy systému, je zbytečné tam vsouvat výraz "pouhý". Vždyť je to legitimní přístup, v podstatě sociálně demokratický, který zaznamenal velké historické úspěchy. Bohužel my jsme je nezakusili ani trochu, šlo to mimo nás, takže jen teoretizujeme. Teď je však otázka, zda je možno v éře globalizace obhájit či "resuscitovat" koncepci sociálního státu 70. let - mimochodem těch 70. let, kdy se tato koncepce začala postupně drolit. Je v tomto smyslu idea reformismu ještě aktuální? Nejde o pouhou nostalgii? Kde jsou vlastně dnes mocenská centra? Tradiční politické struktury (strany) se "depolitizují", resp. hranice politična se před našima očima proměňují. Zatímco politické strany, vlády a parlamenty se depolitizují v tom smyslu, že ve svém rozhodování stále více podléhají ekonomické moci, občané se naopak repolitizují, smím-li to tak formulovat (viz hnutí Occupy); politická opozice teď nabývá nových forem.
Co se týká radikálního revolučního slovníku: tady je třeba si uvědomit, že nejde o zrušení či škrtnutí systému, nýbrž o jeho "přepsání", dialektik staré školy by asi mluvil o "překonání". A už vůbec nejde o ohrnování nosu nad tím či oním, nýbrž běží o to, že nechci brát systém jako netečnou objektivní realitu, k níž se vztahujeme, jíž se musíme přizpůsobit. První krok je narušení představy ontologicky autonomního Systému, který tu prostě „nad“ námi je. My se na jeho existenci tak či onak podílíme, my z něho realitu "děláme". Jsme-li smrtelní my, je smrtelný i systém. Je velmi těžké z něho vystoupit, není se kam vyklonit, jak jsem se vyjádřil v polemice o domnělé hrozbě totální Alternativy. Ten systém není jednolitý, není organický, jenom tak vypadá, protože je omotán hustými vlákny legitimizačních ideologií. A ta je třeba rozmotat a ukázat na to „neorganické“, na to rozporné. Proč vlastně přijímáme pojmy, jako je "konkurence", "růst", "sociální stát"? Proč hájit sociální stát na národní úrovni, proč naopak nehovořit o sociální společnosti na úrovni nadnárodní? Proč neodhodit tezi, že člověk se má stěhovat za prací a neříkat pravý opak: že práce se má stěhovat za člověkem?
Konkrétní politická práce u mě začíná radikalizací slovníku a uvolněním imaginace.
Myslím, že Marx tuhle filozoficky hlubokou kritiku vydrží. Filozofie jako celek je vlastně "o tom" (a užívám tuhle vazbu nyní vědomě): přijetí, kritika, odmítnutí, znovuobjevení atd. Canetti má někde ve svých záznamech jiskřivou glosu o Aristotelovi. Už si to bohužel nepamatuji, ale je to něco v tom smyslu: tradice se dovolává Aristotela, ale přitom on byl dítětem doby, která akceptovala otroky jako běžnou a nedílnou součást společenského systému. Když tohle vezmeme do důsledků, ta historická východiska Aristotelovy filozofie a odmítneme je (otroci jsou pro nás nepřijatelní), co pak zbude z celé aristotelské tradice? (Parafrázuji opravdu volně, za nepřesnosti se předem omlouvám, ale je to někde - snad na začátku - ve Stromšíkově výboru "Tajné srdce hodin", možno dohledat.)
Ale myslím, že dnes je Marx aktuálnější než jindy. Pane Novotný, jak chcete jakkoli pohnout s dnešním systémem (to slovo se vám příliš nelíbí, ale já to nemyslím tak, že máme všechno nějakým revolučním výbuchem šmahem rozmetat), když se na skutečnost nebudeme dívat tak, že rozhodující pro ostatní oblasti života je uspořádání ekonomických vztahů mezi lidmi? Jak chcete odolávat náporu moralistní - nakonec vždy pravicové - propagandy, která hovoří o tom že "my" si musíme utáhnout opasky atd., když nerozbijete ono "my" poukazem na to, že jde o to, kdo si ve společnosti utahuje opasky a kdo tyje, že tedy žádné "my" neexistuje? Jak chcete odpovědět chudému dělníkovi, který křičí, že na Romy dělat nebude - resp. jak mu chcete sdělit, že to nejsou zdaleka Romové, kdo žije z jeho práce? K tomu všemu se marxistická metodologie naopak výborně hodí, i když ji samozřejmě nemusíme v té původní podobě používat a nemusíme se diskreditovat zprofanovanými pojmy.
Rozhodně se ale musím p. Hellera zastat před výtkou ze stalinismu. Ostatně, minulý režim už dávno před svým zhroucením nebyl stalinistický (můžeme jej raději nazývat reálsocialismem, příp. nanejvýš neostalinismem). Je velmi pohodlné každého, kdo neodsuzuje minulý režim jako černočernou katastrofu, ocejchovat Kainovým znamením stalinismu. P. Heller např. hájil v polemice se mnou Lenina a sovětský systém jako výsledek oné "logiky Dějin", s čímž jsem zásadně nesouhlasil, ale to ještě není stalinismus.
Podle mne mně původní text tvrdil, že v prvních letech nové moci byli vládcové umírnění, takže dokonce „zaplevelili“ Ústavu lidskými právy. To je v mých očích zásadní myšlenka, která mi dokazuje, že polistopadový proces se dá zařadit mezi všechny ty dějinné zvraty, které lze společně nazvat UKRADENÝMI REVOLUCEMI.
Pan Štampach podle mne správně tvrdí, že pro současnou vládní elitu je komunismus ideově nepřípustný. A já si jenom troufám doplnit, že ono „ideové zadání“, o němž píše, není výmyslem Vondry a jeho ideových souputníků, ale doslova zaúkolováno naší polistopadové elitě historickým hegemonem sobeckého individualismem v sociálním boji s kolektivismy všeho druhu, jímž jsou jednoznačně vládnoucí elity USA.
Nemyslím si, že KSČM má podobný voličský segment, jako Vondra & kumpáni. Jakýsi průnik jejich množin sice existuje, ale především současná krize ukazuje jeho nevýznamnost. Chtělo by to v tom směru podrobnější výzkum.
K debatě mezi pány Novotným a Kandou se nevyjadřuji. První totiž není nezávislým analytikem, ale nekritickým příznivcem sociáldemokratismu. S takovými „politology“ je diskuse, na tak omezené platformě, velice obtížná
Odpověď, že i jiní zastávali teleologické pojetí dějin, myslím, neobstojí. Samotné toto pojetí nevede k totalitární politické praxi. Že dějiny mají nějaký transcendentní smysl a vnitřní směřování zastávají i liberální myslitelé. (Comte nevystupoval s nárokem, aby se jeho teologie stala závazným politickým programem.)
Už u Marxe a hlavně u Lenina se k tomu přidávají další rysy. (Popsal je např. Habermas, ale i další). Opravdu jen telegraficky:
Popírání nahodilosti herního prostoru, uvnitř kterého se nevyhnutelně pohybuje každá teorie; takto teorie ztrácí v praxi ověřující základ a degeneruje v dogmatický a sektářský avantgardismus.
Pojetí kapitalistické společnosti jako mravní totality, v níž funguje princip odcizení (zvěcnění) a kapitalistická morálka an bloc, která bude “zákonitě” překonána „socialismem“ jako historicky vyšší formou mravní totality. Souvisí s holistickým pojetím společnosti: kapitalismus svým třídním rozštěpením údajně rozerval a zmrzačil mravní totalitu původní pracovní společnosti (původní komunismus). Poměr kapitálu a práce je pak pojímán jako jakési zakletí, které až zmizí, pak se teprve racionální správa a svoboda mohou dostat ke slovu.
Všechny formy tržní ekonomiky takto splývají v JEDNU, jsou neopravitelné, neregulovatelné a musí být nahrazeny administrativním plánováním. Ignoruje se různost systémově diferencovaných tržních ekonomik (různé „tržní systémy“). Jedno pojetí „tržní ekonomiky“ sugeruje představu jednoho uzavřeného SYSTÉMU.
Omezené funkcionální chápání demokratického právního státu - jeho ryze instrumentální pojímání pro vybojování třídního konfliktu. Systém práv a svobod není vůbec brán vážně. Stát nemůže být ničím jiným než nástrojem třídního ekonomického panství.
Není řešen problém institucionalizace svobody. Svobodu automaticky vyřeší odstranění „soukromého vlastnictví“ a vznikne spontánní autoorganizace společnosti.
Neschopnost vnímat komplexnost moderních společností: společenský konflikt je vnímán („koneckonců“) pouze na úrovni třídních velesubjektů (dělníků a kapitalistů) jako nositelů procesu produkce a reprodukce. V moderních společnostech ale neexistuje lineární souvislost mezi sociálními a subkulturními strukturami na jedné straně a systémově diferencovanou tržní ekonomikou na straně druhé; stát není jen nástrojem třídního panství, ale má funkci komplementární společenské moci omezující (vymezující) působení trhu, jejíž legitimita může být vymezována různými společenskými subjekty.
Myslím, že čelit všem těm negativním věcem, o kterých píšete, pane Kanda, je možné a nutné, v tom jsem na jedné lodi. Ale obávám se, že ne politikou, která se teoreticky opírá o tyto zásadní limity, jakkoli se je snaží kamuflovat. Vidím tyto limity i v analýze tzv. „protosocialismu“ nebo v představách tzv. samosprávného socialismu v pojetí některých komunistických teoretiků. (Uznávám ale, že v posledním návrhu programu KSČM jsou tyto limity významně oslabené, což mne potěšilo.)