O 17. listopadu, podobách moci a cestě k béčkovým životům
Ondřej SlačálekProjev na demonstraci ProAltu na Václavském náměstí o poučení ze 17. listopadu. Nestyďme se hájit své zájmy. Styďme se, pokud je nehájíme.
Režim, který roku 1989 padl, nestál už dávno na ideologii socialismu, ačkoli se k ní stále pokrytecky hlásil. Ani listopadová revoluce nebyla revolucí protisocialistickou. Uspěla proto, že se jí podařilo zlomit klíčové ideologické mýty minulého režimu. Tyto mýty ale nevystihuje žádný z dochovaných citátů Bilaka, Husáka či Jakeše tak dobře, jako dva citáty britské konzervativní premiérky Margaret Thatcher.
Ten první z nich zní: „Neexistuje nic takového jako společnost, jsou jen jednotlivci a jejich rodiny.“ Ten druhý říkal: „Není žádná alternativa.“ Ačkoli se minulý režim tvářil jako protivník konzervativní baronky a hlásil se ke kolektivismu, stavěl především na neexistenci svobodné a otevřené veřejné sféry, tedy na tom, že s jistou nadsázkou řečeno neexistovalo nic takového jako společnost. Nad společností plně převážily soukromé světy jednotlivců a jejich rodin. Zároveň se minulý režim mohl opírat o přesvědčení, že nesouhlas nemá cenu, protože koneckonců jiná možnost je nedostupná a neprosaditelná.
Změna režimu v listopadu 1989 uspěla právě proto, že tyto dva mýty s překvapivou rychlostí vyvrátila. Několik dní stačilo, aby společnost svou rychlou sebeorganizací prokázala svou existenci. Těch několik dní na náměstích a posléze v generální stávce také stačilo, aby společnost poznala svou kolektivní moc a svoje možnosti. Tyto možnosti spočívaly přesně v tom prosazovat zásadní změny, změny, které se dosud jevily jako nepředstavitelné.
V tom máte naprostou pravdu. Jako nám svobodu nemůže nikdo "dát", tak k ní nesmíme - ani když ji máme - přistupovat pasivně, aby se nestala prázdným pojmem, aby zkrátka byla opravdu a v každém směru. Dřív jsem o svobodě moc nepřemýšlela, ale když jsem začala přemýšlet, tak teď se mi zdá, že se bez ní nedá ani žít.
Problém současnosti netkví v politice, či demokracii. Tkví pořád v tom, v čem tkvěl již před staletími. Že jedni vlastní všechen nadbytečný majetek, který už není pouze bohatstvím, kterého si mohou užívat, ale změnil se v kapitál, jehož prostřednictvím drží zbytek světa v područí.