Kampaň proti mužům? Jen každodenní realita žen
Julie ŠafováKampaň proti sexuálnímu obtěžování ve veřejné dopravě vzbudila příkré reakce. Plakáty upozorňující na problematické chování čelí nařčení z diskriminace vůči mužům. Ukazuje se, že nechceme pochopit, jak se ženy cítí ve veřejném prostoru.
Podle výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády se každá třetí žena a každý desátý muž ve veřejné dopravě v České republice během svého života setká se sexuálním obtěžováním. Pětina cestujících zažila nevyžádané narušení intimní zóny, doteky či pokusy o líbání. Šest procent dotazovaných pak uvedlo, že v hromadné dopravě čelili pokusu o znásilnění nebo ho přímo zažili.
Nová kampaň Dopravního podniku hl. m. Prahy, Pražské integrované dopravy a organizace Konsent formy nevhodného chování od nevyžádaných doteků přes zírání pojmenovává. Vybízí přitom také k tomu, aby přihlížející takové jednání neignorovali, ale obětí se zastali.
Bezprostředně po spuštění kampaně následovala vlna kritiky, ke které se přidal i bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. „Nemohu se zbavit dojmu, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují.
,Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!‘,“ napsal na síť X Kalousek a nezapomněl důkladně projevit své nepochopení nad tím, že ženy se hezky oblékají a upravují a pak si dovolí žádat, aby na ně lidé nezírali. Bývalý poslanec tak pohotově ukázal, že nejenže nepochopil smysl kampaně, ale pravděpodobně také nerozumí základním mezilidským interakcím.
Žít, abychom potěšili
"V Japonsku zase v rámci hromadné dopravy již několik let fungují ženské vagóny (...). Obdobně fungují také ženská kupé ve vozech Českých drah."
Proč se vlastně nevrátit k praxi dívčích a chlapeckých školních tříd?
Segregace na jihu USA, spočívající kdysi mj. v existenci vagónů "For White Only", byla považována za projev rasismu. Neměla by tedy být praxe vozů "For Women Only" shledána sexismem?