Green Deal Summit stále smrdí greenwashingem. Může za to ČEZ a Komerční banka
Radek KubalaHospodářské noviny se pokusily letošní konferenci o klimatu udělat přívětivější, přesto pořád smrdí greenwashingem. Hlavní sponzoři jsou totiž stále namočení ve fosilním byznysu. Řešení klimatické krize nemůžeme očekávat od korporací.
Po roce je tady Green Deal Summit, největší konference o Zelené dohodě v České republice, kterou pořádají Hospodářské noviny. Loni jsme prvnímu ročníku konference adresovali značnou dávku kritiky. Zejména kvůli korporátním sponzorům z oblasti fosilních paliv, mezi nimiž vyčníval ropný gigant Shell a automobilka KIA. Přestože si organizátoři evidentně vzali kritiku klimatického hnutí k srdci, důvod pro pozvednutí kritických hlasů zůstává.
Předně organizátoři konference se nevzdali špinavých sponzorů úplně. Mezi hlavními podporovateli akce stále vyčnívá největší tuzemský fosilní gigant ČEZ, stejně jako Komerční banka. Přitom obě tyto firmy účastí na této konferenci provozují takzvaný greenwashing, jinými slovy lakují svůj byznys na zeleno.
V případě ČEZu je situace jasná. Největší český energetický gigant patří k největším znečišťovatelům v regionu a firmám, které se desítky let podílejí na devastaci severních Čech těžbou a spalováním uhlí. Možná by někdo mohl nabýt dojmu, že se manažeři ČEZu chytli za nos a rozhodli se sehrávat ve společnosti příznivější roli. Sami se ostatně přejmenovali na čistou energii zítřka.