Vodík je pro dekarbonizaci energetiky obrovskou hrozbou
João CamargoStále častěji je slyšet o takzvaném zeleném vodíku. Kýžené dekarbonizaci však příliš nepomůže. Většinou jde jen o propagandu fosilního průmyslu: devětadevadesát procent vodíku se totiž vyrábí z fosilních paliv.
Masivní propaganda fosilního průmyslu se snaží vydávat „zelený“ vodík za klíčovou technologii při dekarbonizaci energetiky. Analýzy zohledňující emise, náklady, účinnost či původ vodíku však odhalují, že tato tvrzení jsou falešná.
Vodík nás nespasí
Evropská strategie pro zelený vodík — jež ve skutečnosti není ničím jiným než německou vodíkovou strategií — představuje plán, jak upevnit vztahy závislosti mezi periferiemi a Německem, jak dovolit fosilnímu průmyslu chytit druhý dech a stavět překážky procesu dekarbonizace.
Hlavní propagátoři vodíku — vedle ropných korporací také Eurogas sdružující evropské plynárenské firmy a ENTSOG, Evropská síť provozovatelů přepravních soustav pro zemní plyn — ve svých materiálech úmyslně zatajují podstatné informace. Nelze je proto chápat jinak než jako ryzí propagandu.
Pokud by se zelený vodík vyráběl pomocí solárních panelů a větrných turbín a spotřebovával přímo v dané lokalitě, mohl by v procesu dekarbonizace těžkého průmyslu představovat správnou cestu. Přepravuje-li se však na velké vzdálenosti, stává se pro dosažení uhlíkové neutrality doslova překážkou. Ptáte se proč?
Při dálkové námořní přepravě zkapalněného vodíku dochází ke ztrátám o objemu mezi třiceti a čtyřiceti procenty, dalších pět procent pak tvoří ztráty při zpětném zplyňování v přístavech. K obrovským únikům dochází také při transportu vodíku potrubím a při jeho spalování v cílové destinaci. Ztrátám se navíc nelze vyhnout ani při jakákoli jiné energetické přeměně: při stlačování, v palivových článcích, zapojení do sítě ani u koncové spotřeby.
V případě přeměny energie na vodík a toho pak zpět na energii se v nejlepším případě zachovává šestačtyřicet procent, ale může to být i pouhých osm procent. To znamená, že ztráty se pohybují mezi čtyřiapadesáti a dvaaosmdesáti procenty. V případě přepravy vodíku potrubím jde o účinnost přinejlepším šestačtyřicet, ale klidně jen osmnáct procent. Plýtvání primárně vyrobenou energií je tedy bez nadsázky obrovské.
Co je ale nejhorší? Ač se říká „zelený vodík“, devětadevadesát procent vyrobeného vodíku pochází z fosilních paliv. V loňském roce byla celosvětová výroba vodíku zodpovědná za více než 900 milionů tun emisí CO2, což je více, než činí globální emise z letecké dopravy. Ať už se tedy vodík spaluje přímo v dané lokalitě, putuje potrubím anebo se převáží na lodích, jeho výroba je závislá na fosilních zdrojích, obvykle na fosilním plynu.
Zadní vrátka fosilní infrastruktury
Z uvedených důvodů jsou plány pro rozvoj „zelené vodíkové“ infrastruktury naprostým nesmyslem.
Pro ilustraci si vezměme Portugalsko, poměrně malou zemi s vysokou úrovní výroby energie z obnovitelných zdrojů. Vodíková horečka v zemi je proto jen nástrojem, jak energetickou transformaci zablokovat, posílit fosilní průmysl a uspokojit průmyslové zájmy Německa.
Vlajkovou lodí vodíkové technologie je totiž v Portugalsku projekt plynovodu CelZa (Celorico da Beira — Zamora), na němž se podílejí firmy REN a Enagás. Spočívá v souběžné přepravě zemního plynu a rozvoji vodíku — ať už šedého, zeleného, nebo jiného — a vrátí dekarbonizaci země o desítky let zpět, prohloubí její závislost na fosilních palivech a podkope potenciál rozvoje obnovitelných zdrojů.
CelZa byl přitom původně „obyčejný“ plynovod určený k přepravě zemního plynu, své renomé ovšem získal až poté, co jej jistá reklamní firma pracující pro vládu označila za „zelený energetický koridor“. Projekt má propojit dva fosilní plynovody mezi Portugalskem a Španělskem a zajistit plynulý tok plynu mezi portugalským přístavem Sines a Barcelonou.
Když francouzská vláda vetovala pokračování plynovodu přes Pyreneje, rozhodlo se, že jeho trasa povede mořem do Marseille, kde se napojí na plynovody směřující do střední Evropy. Měl by tak pomoci německému průmyslu zasaženému výpadky ruského plynu.
Jakou roli v tomto případě hraje vodík? V plánu je umožnit jeho přepravu v úseku Celorico da Beira — Zamora a postupně transformovat i celou plynovodní síť, aby mohla do budoucna přepravovat vedle zemního plynu právě i vodík. Přestavba plynovodů bude stát miliardy eur a přepravovat sto procent vodíku bude možné, jak se uvádí i v oficiálním sdělení, až po jejím kompletním dokončení. Půjde o roky práce na tisících kilometrů španělského a francouzského potrubí, než jimi vodík doputuje do střední Evropy.
Jak se další a další naděje rozplývají, musím stále častěji myslel na zprávu enviromentálního týmu vědců, kterou vypracovali na začátku 80. let pro firmu Exxon.
Říká se v ní,
že jestli budeme ve velkém spalovat fosilní paliva, způsobíme globální oteplení a změnu klimatu,
a že fosilní paliva nemají žádnou konkurenci, která by stála za řeč -- jádro, vítr, slunce, goeterm, vodík, fúze ........ nic z toho se uhlí, plynu a ropě nevyrovná. Nic cenou, jádro je navíc nebezpečné.
A je to logické. Zarazíte trubku do písku, vyteče vám černý sajrajt, který výtečně hoří. Koncentrovaná energie tady a teď...