Váš názor je pro nás důležitý

Společně s 12 evropskými mediálními partnery jsme součástí projektu PULSE: evropské iniciativy podporující mezinárodní novinářskou spolupráci.

Napište nám do dotazníku, co z dění v Evropě vás nejvíce zajímá, o jakých zemích byste chtěli číst více nebo nám dejte tip na témata, kterých jsme si zatím nevšimli.

Otevřít dotazník

Květiny za dniperské oběti

Filip Outrata

Spontánní pietní místa za oběti raketového útoku na obytný dům v Dnipru, vznikající v ruských městech zejména u pomníků ukrajinských spisovatelů, jsou symbolickým výrazem solidarity a nadějí na budoucnost bez vzájemné nenávisti.

Po ruském raketovém útoku na obytnou čtvrť v Dnipru začali lidé v Moskvě i mnoha dalších ruských městech klást květin u památníků ukrajinských básníků. Pieta je jedním z projevů protestu proti válce. Foto Kharkiv Human Rights Protection Group

Po raketovém útoku ruské armády na obytný bytový dům v ukrajinském Dnipru, který si 14. ledna vyžádal více než čtyři desítky mrtvých včetně několika dětí, se v ruských městech začaly objevovat spontánní památníky jeho obětem.

Prvním místem pietní připomínky se na Ukrajinském bulváru v Moskvě stal pomník Lesji Ukrajinky, spisovatelky, básnířky, dramatičky a kritičky, široce vzdělané ženy a také aktivní socialistky. Lidé k němu přinesli květiny, zarámovanou fotografii zničeného dniperského domu a dětské hračky.

V Petrohradu lidé přinesli květiny k pomníku Tarase Ševčenka, nejvýznamnějšího ukrajinského spisovatele, na náměstí, jež nese jeho jméno. Vedle květů se před pomníkem objevily i svíčky rozestavené tak, aby společně tvořily slovo Dněpr. Později se květy objevily i na Smolenském hřbitově, kde byl spisovatel v roce 1861 původně pohřben, než byly jeho ostatky převezeny na Ukrajinu.

Pietních míst v Rusku postupně přibývá. Květiny a fotografie zničeného domu se objevily také v Krasnodaru v oblasti Kubáně na jihozápadě země — opět u pomníku Tarase Ševčenka, stejně jako v Moskvě — zatímco v Jekatěrinburgu a Kostromě se místem pro položení květin stal pomník obětem politických represí. Demokratické hnutí mládeže Vesna, které od počátku koordinovalo a spoluorganizovalo protesty proti válce, sbírá fotografie pietních míst a sdílí je na sociálních sítích.

V Moskvě proti účastníkům piety zasáhla policie, zadrženi byli čtyři lidé, z toho jedna žena se psem, který byl příslušníky silových složek ponechán na ulici svému osudu. Postarali se o něj však sousedé. Květiny a fotografie na pietních místech dlouho nevydržely, byly odklízeny a odnášeny, ale lidé je přesto přinášejí znovu. Květy a hračky od pomníku Lesji Ukrajinky byly podle novináře Alexeje Pljuščeva přeneseny k soše Přátelství, symbolizující jednotu slovanských národů.

Lesja Ukrajinka (1871—1913) byla nejznámější ukrajinská spisovatelka a představuje jeden ze symbolů ukrajinské kultury. Byla aktivní členkou liberálně-socialistického hnutí. Foto FB European network in solidarity with Ukraine and against war

Nejde jen o solidaritu s obětmi jednoho útoku, ale v širším smyslu vlastně i o uznání ukrajinského národa, ukrajinského jazyka a kultury. V Petrohradu, u pomníku ukrajinským obětem Velkého teroru na Levašovském hřbitově, údajně někdo umístil ukrajinsky psaný nápis „Ukrajincům — obětem totalitního bolševického režimu, popraveným v letech 1937-1939“, doplněný o ukrajinský Tryzub.

Symbolický protest vlastně přesně potvrzuje u nás obvyklý pohled na to, jaký postoj zaujímají dnes Rusové k válce a zabíjení na Ukrajině — odpor vyjadřují odvážní jednotlivci, kteří jsou v celku ruského obyvatelstva kapkou v moři. Protesty se také omezují na velká města a obecně na západ Ruska. Je těžké takový pohled potvrdit či vyvrátit — názor těch, kteří ze strachu a opatrnosti nechtějí mluvit a snaží se na sebe raději neupozorňovat, nelze uchopit ani změřit.

Viděl jsem na Youtube video natočené v jistém petrohradském nákupním centru, v kulisách neměnného luxusu, jež jako by popíraly realitu ničení a zabíjení kdesi daleko. Tazatel se ptal nakupujících, kdy si myslí, že válka na Ukrajině skončí, a kdo ji vyhraje. Naprostá většina těch, kdo odpověděli, lidí různého věku, se shodovala: válka hned tak neskončí, a vítězem v ní nebude nikdo. Výjimečně někdo pronesl, že Rusko samozřejmě vyhraje, ale z takové odpovědi čišela neupřímnost.

Někteří odpovídající uvedli, že mají na Ukrajině příbuzné a známé, a nemohou proto podporovat tamní válčení a zabíjení. Opět šlo o výběr z výběru, o několik Rusek a Rusů z jednoho z nejbohatších a nejliberálnějších měst v zemi. Zase nic coby vypovídalo o většinovém názoru. Hlasy tak trochu z podpalubí lodi, která, jak všichni cítí, nabrala nebezpečný směr — a oni s tím nemohou nic udělat.

Přesto se dá říci, že všechny drobné projevy solidarity s ukrajinskými oběťmi a zároveň projevy kritiky vojenské mašinérie vlastního státu, která má tyto oběti na svědomí, spojuje jedna věc. Ukazují, že vzájemná blízkost Rusů a Ukrajinců, na niž tak brutálně zaútočil putinský režim, nebyla zcela zničena. Vždyť v ulicích ruských měst stále stojí pomníky ukrajinských spisovatelů, ke kterým lze klást květiny a připomínat tak dnešní oběti jejich krajanů.

Mnohé z ruských pomníků osobností ukrajinské kultury jsou celkem nedávné. Moskevský pomník Lesji Ukrajinky byl vztyčen v roce 2006. O pouhých šest let po petrohradském Ševčenkovu pomníku, který je dílem americko-ukrajinského výtvarníka Lea Mola (původním jménem Leonid Molodožanyn). Krasnodarský pomník je o něco starší, pochází z roku 1980.

Není jisté, jak dlouho zmíněné památníky vydrží na svém místě. Ševčenkův pomník v Chersonu vyhodili ruští vojáci po obsazení města pomocí výbušnin do vzduchu. A také na neokupované Ukrajině probíhá v současnosti hromadné odstraňování pomníků — těch spojených s ruskou minulostí. V Oděse šel k zemi pomník carevny Kateřiny Veliké. Dochází i na básníky, sochy Alexandra Puškina byly odstraněny v Dnipru, Charkově, Černivcích, Žitomyru či Kramatorsku.

Květiny položené Rusy u pomníků ukrajinských spisovatelů a obětí perzekucí proti tomu zdánlivě zmůžou stejně málo jako proti zabíjení civilních obyvatel raketami. A přece, právě tyto malé činy lidskosti, zdánlivě ojedinělé a osamocené, jsou možná nakonec důležitější než dodávky nejmodernějších zbraní, protože právě tyto zdánlivě malé činy kypří půdu, z níž vyrůstá lepší budoucnost, svobodná od nenávisti a vzájemného nepřátelství.

Diskuse
PM
February 3, 2023 v 17.10
Válečná tradice velkého Ruska a ruská inteligence

Hledaje odpověď na otázku úlohy ruských elit dnes a včera, jsem objevil neliterární text F. M. Dostojevského: "Docela zvláštní slovíčko o Slovanech, která jsem už dávno chtěl říci". (výňatek z "Deník spisovatelova" překlad z r. 1935)

V souvislosti s rusko-tureckou válkou r. 1877 mj. poznamenává:

Jestliže slovanští národové nebudou pro vyšší cíl aby sloužily lidstvu, nýbrž budou-li sloužit pouze svým "zájmům", pak zahynou tito národové bez vší pochyby, ztuhnou, zeslábnou a umrou. Vyššího cíle není, než toho který vytkne Rusko, sloužící Slovanům nezištně a nežádajíc od nich vděčnosti, podporujíc jejich mravní a politické sjednocení v jeden velký celek. Proto ani nemůže býti Rusku nic prospěšnějšího, aby jej mělo jasněji a jasněji na mysli a povznášelo se víc a více duchem při této neustálé a statečné práci ve prospěch člověčenstva. Dopadne-li nynější válka šťastně, pak Rusku nepochybně nastane nová a krásnější doba jeho života..........

JP
February 4, 2023 v 12.31

"Rusko, sloužící Slovanům nezištně a nežádajíc od nich vděčnosti" - to mi tak nějak připomnělo, že svého času Hitler také prohlásil, že dal "plně a nezištně do služeb německého lidu"...