Konzervatismus má chránit občanské svobody každého před zásahy státu

Monika Le Fay

V české politické debatě mají někteří zmatek v tom, co znamená konzervatismus ve vztahu k právům národnostních, náboženských či LGBTI menšin. Namísto ochrany svobody se tu vnucuje fašistoidní představa, že i ložnice má kontrolovat stát.

Lesba a předsedkyně skotských konzervativců Ruth Davidsonová hovoří v roce 2014 na sněmu své strany. Foto Gareth Milner, flickr

Před nedávnem jsme odlétali ze severní Afriky a na letišti se na naši skupinku zadíval celník — bílí synové, dvě dívky, z nichž jedna je stoprocentní Romka a druhá má předky mimo jiné z Filipín, Španělska a Číny — a prohlásil: „Family? OK.“

×
Diskuse
JN

„... dceru dvou matek a otce...“

Nerozumím textu.

JN

Pokud dcera vznikla in vitro a není známo, které z vajíček bylo při tomto procesu použito, dá se rodičovství nejspíše určit pomocí testu DNA. Obávám se, že v reálném světě není možné být dcerou dvou matek a otce - tedy potomkem tří lidí.

MP
September 22, 2021 v 13.38
Pavlu Kolaříkovi

Myslíte, že se nějak lišilo od toho, co prožil kdekterý z těch člen manželského páru, kterému jeho partner oznámil, že on z vlastní vůle opouští manželství? Páry, ve kterých se to stalo převažují početně jak v ČR, tak v Německu nad těmi, které vydržely spolu do doby, než byly jejich společné děti dospělé.

A výrok o "nastoupení do vlaku ochránců netradičních hodnot" -- pokud ho Le Fay pronesla při rozchodu, což z textu nevyplývá, -- není o nic hloupější než výrok "Promiň, ale při svém povolání potřebuji reprezentativnějšího partnera/partnerku" nebo "Nezlob se, ale zjistil jsem/zjistila jsem, že vedle tebe dostatečně nerealizuji." -- Kterážto blbství pronášejí často při rozchodu i lidé jinak inteligentní a sociálně citliví.

Ostatně nelze vyloučit i možnost, že dotyčný manžel pocítil hlavně úlevu.

MP
September 23, 2021 v 16.55
Pavlu Kolaříkovi

Tady na sebe naráží dva významy slova normální -- obvyklý a situaci přiměřený.

Pokud mají dva dospělí lidé spolu děti a pokud už přesvědčeni, že se musí rozejít a nenaplnit tak docela silný závazek, který na sebe zplozením či adopcí dítěte přijaly, pak považuji za normální -- to jest situaci morálně přiměřené --, že ti dva alespoň ukrotí své resentimenty natolik, aby se byli schopni dohodnout o tom jak, kdy a kde se budou dělit o péči o děti, které zklamaly. Anebo, že se dělit nebudou a odpovědnost převezme jeden z nich.

A pak je tu druhý význam slova "normální" -- ano, o děti se bohužel až příliš často tvrdě bojuje, vyskytl se i idiot, který se pokusil odvést dítě ze školy formou soudní exekuce, na doporučení právnických zhovadilců padají absurdní obvinění ze zneužívání, aby se posílila pozice jedné strany. Nezvládnutá ega formálně dospělých rodičů připravují dětem z kusu dětství peklo a často je hysterie jednoho z rodičů nutí k tomu, aby nenáviděly toho druhého.

Víte, že nemám potřebu hájit institut manželství a už vůbec ne institut biologického rodičovství nebo tradiční rodiny. Ale to neznamená, že by měla zmizet odpovědnost rodičů vůči jejich dětem.

JN

„Bojovat z hlediska ‚tradiční rodiny‘ proti netradiční je úplně stejné jako zakazovat Židům vlastnit psy...“, napsala autorka v článku.

My teda máme děti, tři psy bychom asi nezvládli.