Víra nemá hledat viníky, ale duchovní sílu zvládat protivenství
Magdaléna ŠipkaV mimořádném čase se objevily v některých náboženských kruzích tendence hledat viníky pandemie. Ukazuje se na homosexuály, nesezdaně žijící, potraty, Číňany a netopýry. Proti tomu stojí tendence posilovat solidaritou.
Krize jako je ta právě probíhající virová inspirují některé náboženské myslitele k tomu, aby hledali moralistní vysvětlení. Podle konzervativních rabínů a biskupů například za koronovirus může homosexualita. Polští kněží ještě viní obvyklé podezřelé — nesezdaně žijící a potraty. Tentokrát jsou podezřelí ještě Číňané a netopýři.
Náboženství si už od dob Jobových klade palčivou otázku po zlu ve světě, po původu nemocí, válek, sociálních nerovností, přírodních katastrof. Odpověď ale nenachází. Rozhodně tou odpovědí nemůže být jakýkoli důvěryhodný nebo spolehlivý Bůh nebo Bohyně. Kdykoli si člověk tuto otázku náboženství položí, dostává se nakonec za něj samé. Překračuje svoje představy o logickém uspořádání světa, o jednoduché spravedlnosti.
"V žádném případě ale náboženstvím nemáme máchat jako nějakým ukazovátkem, které nám odhalí, kdo za krizi může."
Bylo by dobré, kdybychom totéž mohli učinit i v případě levicového liberalismu - i v tomto případě bychom mohli přestat hledat ty "obvyklé viníky", které nám levicový liberalismus často předkládá - podobně jako to dělá náboženství.
To "máchání ukazovátkem" a hledání "viníků špatného světa" zde bylo přece přítomno už dávno před touto pandemií.