Ministr Brabec se zřejmě kvůli jezům na Labi chystá odvolat ředitele parku

Jana Moravcová

Babišova vláda si — v den, kdy nedostala důvěru — schválila Koncepci vodní dopravy, která předpokládá výstavbu jezů na Labi, tedy hrubý zásah do unikátní přírody, navíc bez ekonomického smyslu. V cestě mu ale stojí zásadový ředitel.

Už třetí týden se nejen na severu Čech rozčíleně špitá o záměru ministra životního prostředí Richarda Brabce odvolat ředitele národního parku České Švýcarsko Pavla Bendu. Jaké by mohly být oficiální důvody odvolání, to nikdo neví, vždyť do současnosti nebyla žádnou kontrolou správy národního parku zjištěna jakákoli závažná pochybení, ať už ve výkonu státní správy, odborných agend, ale ani v hospodaření se státními prostředky.

Park České Švýcarsko nemá a nikdy neměl problém začlenit ochranu přírody do běžného života a fungování obcí na jeho území. S naprostou většinou z nich má vynikající vztahy.

Všichni, kdo se dlouhodobě v oboru ochrany přírody pohybujeme, ale víme, že informace o záměru ministra odvolat dlouholetého úspěšného ředitele parku může mít dvojí význam. Buď jde o výstražně zdvižený prst sdělující, že má být Benda poslušný a loajální k současnému vedení ministerstva, jinak…. Nebo rozhodnutí už opravdu padlo a informace jen unikla dříve, než měla.

Proč by ale měl být Benda poslušný, oč jde? Správa Národního parku České Švýcarsko, přesně řečeno právě její ředitel, stojí před rozhodnutím, jestli se bude podílet na povolení stavby jezu na Labi.

Konkrétně se jedná o to, zda se přikloní k několika posudkům a studiím postupně zpracovaným kapacitami v oboru a odmítne kompenzační opatření navrhovaná investorem záměru výstavby plavebního stupně na Labi jako nedostatečná. Anebo zde je pod politickým a lobbistickým nátlakem přijme, a významně tak otevře cestu k realizaci nesmyslného záměru.

×
Diskuse
Lodní doprava v zemi, která nemá ani jednu pořádnou řeku, nedává moc smysl.

Ale lidé dělají spoustu věcí, které nedávají smysl.

Přesto bychom se -- tváří v tvář změnám klimatu -- asi měli začít některým nesmyslům vyhýbat.
Ne těm neškodným, které často činí život zajímavějším.
Těm škodným.
A pokud možno nejen jako jednotlivci, ale také jako celek.

Srovnejme například různé typy dopravy zboží z hlediska energetického. Kolik energie spotřebujeme na přesun 1 tuny nákladu na vzdálenost 1 km u lodní, letecké, automobilové a železniční dopravy?
Plynulá železniční doprava z toho vyjde naprosto jednoznačně nejlépe.
Kontinenty už měly být posety hustou moderní kontejnerovou železniční sítí napojenou na umělou inteligenci a jadernou energetiku, která by zajišťovala veškerou zbožní dopravu až do úrovně 5 tis. sídel.
Posílat zboží kamionem nebo dokonce letadlem by mělo být nepředstavitelné a hlavně pořádně drahé..............

Jenže ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,