O kanalizaci našich řek

Ondřej Vaculík

Největší české řeky sloužily k dopravě surovin a zboží po celé tisíciletí. Dobu své největší slávy má ale lodní doprava u nás zřejmě již za sebou.

Historie plavby na Labi a Vltavě sahá až do začátku 11. století, kdy se po vodě dopravovaly vosk, sůl a med. Ve třináctém století připlouvalo do Prahy také ovoce, obilí a víno. K největšímu rozvoji říční plavby došlo až s vynálezem parního stroje, který nahradil úmornou lidskou práci u vesel a koníčkování proti proudu pomocí koní nebo volů, kteří vlekli lodě po způsobu burlaků na Volze.

Ke splavnění Vltavy a Labe jako vodní cesty pro dopravu uhlí, písku, kamene a stavebního dříví došlo ještě za Rakouska-Uherska, na přelomu 19. a 20. století, a během prvního desetiletí. Tehdy byly na Vltavě i Labi zvýšeny jezy a vybudovány plavební komory. Zasloužil se o to úspěšný průmyslník, velkopodnikatel, ale také sběratel a znalec umění Vojtěch Lanna; žil v letech 1836 až 1909.

×